2020-12-20, 11:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Dom hade en inspektion av Livsmedelsverket i november som gick bra så dom verkar ha bra erfarenhet av inspektioner.
Kanske hyvlingen och ompaketeringen sker diskret eller utanför de tider som Livsmedelsverket brukar komma?
Citera
2020-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Dom hade en inspektion av Livsmedelsverket i november som gick bra så dom verkar ha bra erfarenhet av inspektioner.
Ja, det är ju dock inte alls samma inriktning vid dessa inspektioner. Gemensamt brukar dock vara att man gör stickprover och tittar på dokumentation till större del, då det blir ohanterbart för en inspektör att gå igenom hela verksamheten. Detta innebär ju också att en inspektion utan anmärkningar inte är en stämpel på att det inte kan förekomma några som helst brister i verksamheten.
Citera
2020-12-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske hyvlingen och ompaketeringen sker diskret eller utanför de tider som Livsmedelsverket brukar komma?
Jag vet inte om man vet när de kommer. Hur som helst visste ju Ica om det när de hävde säljstoppet.
Nu känner jag att jag börjar bli trött på den här tråden så jag håller jul nu. God jul till alla i tråden, inklusive constant och pf10
Citera
2020-12-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Just, Skånemejerier måste såklart anmäla själva. Spännande.
Så är det men vem som helst kan också tipsa via Arbetsmiljöverkets hemsida.
Citera
2020-12-20, 20:01
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Jag vet inte om man vet när de kommer. [...]
kanske inte är applicerbart här öht men när jag jobbat på restaurang "idiot pizzeria" då ringdes det runt mellan de olika. "vi har fått inspektion idag" då visste man att det var skarpt läge, förmodligen dök det då upp någon samma dag, eller samma vecka iaf. så vi hade tid på oss att städa upp "skicka iväg svartjobbarna". sen kommer inspektörerna... "jobbar du ensam här" (kök, disk, servering, etc)... man ba,, ja klart?? och de fattar ju absolut att man inte gör det men vad kan de göra i det läget
Senast redigerad av rymdteleskop 2020-12-20 kl. 20:03.
Citera
2020-12-21, 01:47
Medlem
Merwinnas avatar
Någon som vet om plasten runt osten sitter slappt på Skånemejeriers ostar? Så att det finns en massa syre kvar? Kom att tänka på det nu när jag öppnade en rund gräddost från Åseda. Plasten sitter oerhört tajt, och det kräver kraft (eller att man bänder med en bordskniv) för att rulla ner den en bit så att man kan hyvla. Kan inte finnas många molekyler syre i en oöppnad förpackning, och då kan det inte mögla heller (mögelsvampar kräver syre).
Citera
2020-12-21, 06:51
Medlem
Nya Uppgifter om Skånemejerier

Mögliga ostarna säljs vidare – För att bli mjukost
Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Vq2/nya-uppgifter-mogliga-ostarna-saljs-vidare--for-att-bli-mjukost

Mögelhistoren fortsätter tydligen ...

Senast redigerad av SKIL 2020-12-21 kl. 07:02.
Citera
2020-12-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Nya Uppgifter om Skånemejerier

Mögliga ostarna säljs vidare – För att bli mjukost
Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Vq2/nya-uppgifter-mogliga-ostarna-saljs-vidare--for-att-bli-mjukost

Mögelhistoren fortsätter tydligen ...

Livsmedelsverket bekräftar nu dessutom precis som jag trodde att Skånemejerier ljög när de hävdade att Livsmedelsverket sagt att produkterna varit säkra. Även ICA har tydligen ljugit om samma sak enligt artikeln. Skånemejerier har även ljugit om att det hela har varit något som varit begränsat till en viss tidsperiod. Frågan är varför man ljuger så mycket om man nu ser frågan som okontroversiell och att absolut inga fel har begåtts.
Citera
2020-12-21, 10:33
Medlem
Soterns avatar
Samtidigt som folk och myndigheter ondgör sig över hur mycket mat som vi slänger så blir det ett jävla liv för att man hyvlar bort mögel på en annars bra ost. Är det bättre att slänga hela osten då?
Inte fan slänger jag hela osten för att där blivit lite mögel i kanten.
Citera
2020-12-21, 10:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Samtidigt som folk och myndigheter ondgör sig över hur mycket mat som vi slänger så blir det ett jävla liv för att man hyvlar bort mögel på en annars bra ost. Är det bättre att slänga hela osten då?
Möjligt du missat det som tydligt framkommit i artiklar om ämnet och ett enormt stort antal gånger i tråden:

Skånemejerier skär bort betydligt mindre mögel än vad Livsmedelsverket rekommenderar.

Nu visar det sig också att de antagligen ljuger friskt.
Citera
2020-12-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Inte fan slänger jag hela osten för att där blivit lite mögel i kanten.
Problemet är att man inte har säkerställt att det är en "annars bra ost", utan ljuger om att Livsmedelsverket har sagt att produkten är säker samtudigt som anställda vittnar om att man inte följt de rekommendationer som finns vid avlägsnandet av möglet. Hur ska man nu någonsin kunna lita på att det ledningen på Skånemejerier säger är sant?
Citera
2020-12-21, 13:02
Medlem
constants avatar
Läste det här:
Citat:
Efter artikelns publicering hör Jessica Sehlin, kommunikationsdirektör på Kavli, Sveriges största producent av mjukost, av sig till Aftonbladet.

– Vi köper inte ost från Skånemejerier, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Vq2/nya-uppgifter-mogliga-ostarna-saljs-vidare--for-att-bli-mjukost

Brukar aldrig köpa mjukost, men jag ska nog göra det nästa gång jag handlar. En klassisk med räkor, från Kavli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in