2020-12-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Väldigt många oavsett ursprungsland verkar sakna förståelse för hur vi som befolkning bör agera, men det är ju svårt att klandra någon så länge man håller sig inom lagens råmärken.

Stora fester ordnas inte bara i Södertälje utan lite här och var, tex. av säsongsarbetare i Åre och festarrangörer i storstäderna. Man kan inte skjuta alla som beter sig dumt!

Varför inte? ;-)

De i Åre fick i alla fall en skriftlig varning och riskerar att bli av med jobbet om de gör ytterligare ngt dumt. Det kanske avskräcker åtminstone en del med tanke på att de jobbar inom besöksnäringen där arbetslösheten redan är väldigt hög.

De i Södertälje fick ingenting. Varken en varning eller något annat obehagligt.
Citera
2020-12-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Viruset retar kroppens immunförsvar så att det påverkar funktionen hos hjärnans nervceller.
Det förstår jag, däremot är det kanske inte så säkert att vaccinet eller ens en virusinfektion ger samma koncentrationer av proteinet som i den här studien.
Citera
2020-12-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför skulle det sättas ut beväpnade vakter för att viruset muterat? I Sverige dessutom..
Jobbar snubbens ”polare” med vaccinframtagning? Är det för att vakta personen mot detta nya aggressiva virus?
Då har det muterat bra kan jag säga. Om man behöver beväpnade vakter, och att det skulle hjälpa..

Jag kan se Mr. Covid-19 med maskingevär på ryggen i anfall mot astras svenska kontor..
Nu syftade jag mer på en mer aggressiv mutation än vakter dock! Men visst vakter skulle väl vara så att man har totalt stängt ner labbet ingen kommer in och ingen ut.
Sedan påstås det ju att en snubbe strukit med som arbetade på nå ställe i gbg , vilket jag tycker man borde läst om någonstans. Eller?

Jag har lite svårt att tro på detta men jag skulle inte bli direkt förvånad om motsatsen skulle bevisas... lite evidens vore bra

Känns som om hela denna pandemi är lite hype från medier av olika slag... jag var helt inställd i början att det skulle bli total kaos flera hundratusen döda i Sverige osv osv.. men där är vi iaf inte än! Men nu med denna eventuella upptäckt som kanske eventuellt existerar får man användninga av den utrustning man shoppat på sig vem vet
Senast redigerad av Porky123 2020-12-25 kl. 19:14.
Citera
2020-12-25, 19:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför inte? ;-)

De i Åre fick i alla fall en skriftlig varning och riskerar att bli av med jobbet om de gör ytterligare ngt dumt. Det kanske avskräcker åtminstone en del med tanke på att de jobbar inom besöksnäringen där arbetslösheten redan är väldigt hög.

De i Södertälje fick ingenting. Varken en varning eller något annat obehagligt.
Problemet var ju att de som festade i Södertälje inte bröt mot någon lag eftersom arbetet med en lämplig lag är eftersatt.

Jag håller med om att de betedde sig jättedumt, men det får man göra utan att straffas.
Citera
2020-12-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nästan rätt. Om man inte smittar andra pga att man har kraftiga symtom så kommer man ju inte grenen att överleva. Men om mutationen smittar hos vissa människor utan symtom, då blir det mycket svårare att konkurrera ut den grenen.

Mild sjukdom är bara till nytta om den leder till att fler sjuka rör sig i samhället. Just nu så tjänar viruset mer på aggressiv smitta. Genom våra strikta restriktioner så är det viruset som smittar lättast utan symtom som vinner.

Viruset borde tjäna på att ge en högre viral load därför att fler virus smittar fler individer. Viruset tjänar också på längre inkubationstid och ett mer smygande förlopp för det ger fler kontakter.
Citera
2020-12-25, 19:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Så har det inte förklarats för oss åhörare.

För skulle viruset effektivt döda typ 90% av alla det kommer åt - då skulle det knappast kunna sprida sig på en massa människor.

Jämförelsen med geparden haltar. Bättre jämförelse att geparden skulle döda människan som matar det.. Så småningom skulle ju viruset dö av självsvält pga människorna som matade det vore döda.

Fungerar utmärkt med virus som smittkoppor och HIV samt bakterier som pesten. De dödar sina bärare effektivt men lyckas ändå utvecklas till världsomfattande pandemier.
I djurvärlden har du t ex harpest som verkligen dödar 100% utan urskillning. Där dör smittan ut när det blivit för få djur kvar för att kunna spridas. De överlevande är de som aldrig blivit utsatta för smittan, så de är inte immuna.
Sedan när stammarna växt till sig så kan epidemin bryta ut igen.
Den evulutionära vinsten på att ha ihjäl sitt värddjur snabbt är att det aldrig hinner utvecklas någon evolutionär motståndskraft hos värddjuren på det viset att de som överlever och tillfrisknat kan reproducera sig och därmed sprida sina eventuellt mer motståndkraftiga gener vidare. Om alla dör innan reproduktion blir det ingen evolution hos värddjuren.
Citera
2020-12-25, 19:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det förutsätter som sagt att viruset har en agenda. Verkar det rimligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har läst Darwins "Om arternas uppkomst", eller i alla fall valda delar under utbildningen. Men det verkar ändå orimligt att ett virus skulle lägga smittsamhet och dödlighet på en sådan nivå att det ger maximal effekt. Vore det för dödligt skulle "offren" dö omedelbart och inte kunna sprida viruset vidare, och vore det för milt skulle för få dö. Det kräver en insikt och medvetenhet som det är svårt att tro att ett virus besitter.
När man läser det första inlägget ovan så tror jag du missat en del av Darwins teori om arternas uppkomst, men sedan i nästa inlägg skriver du något som verkar gå lite i linje med det jag skrev med hänvisning till Darwin. Viruset får inte vara för dödligt för då självdör det eftersom det inte smittar vidare.

Viruset lägger givetvis ingen smittsamhet eller dödlighet på någon nivå för maximal effekt. De mutationer som gynnar viruset och anpassar det på bästa sätt till omständigheterna blir den starkaste mutationen som överlever längst och bäst. Det blir bara så automatiskt helt utan vilja eller tanke. Den mest lämpade genuppsättningen klarar sig bäst.
Citera
2020-12-25, 19:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Nope. 53% vaccinerade sig förra vintern (2019-2020). Och det var en väldigt hög siffra. Vintern 2018-2019 var procentsatsen 52%. 2017-2018 --> 50%. 2016-2017 -> 49%

65-74 åringar 43%
75-84 58%
85+ 59%

Var femte person är över 65 år i Sverige, dvs 2 miljoner, med 53% så innebär det 1,06miljoner som vaccineras. Det är är något högre än min grova gissning på en miljon.
Citera
2020-12-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Var femte person är över 65 år i Sverige, dvs 2 miljoner, med 53% så innebär det 1,06miljoner som vaccineras. Det är är något högre än min grova gissning på en miljon.

;-) Det var inte så jag menade..

Jag menade bara att det är optimistiskt att tänka (om du nu överhuvudtaget gjorde det) att 65% skulle vaccinera sig. Jag tror inte det.

Folk gnäller och skäller och ojar sig och kritiserar regeringen och FHM - men i slutändan vill de inte utsätta sig för "experimentet". Någon ANNAN får agera försökskanin. De äter popcorn och observerar ifall dessa "andra" kommer att få allvarliga sidoeffekter av vaccinet eller ej.

De som gnäller högst här i tråden tillhör dem som vill "vänta och se".. Hellre 10 år i lock down än vaccination..
Citera
2020-12-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Utav 9000 döda är flertalet från syd om Spanien så varför är ni rädda?

Du vet inte vilka det är som skriver här.

Majoriteten kanske härstammar från Mellanöstern, Afrika eller Spanien...

Det tycks dock vara så att det är svenskarna som är rädda för Corona - samtidigt som det är just svenskarna som är underrepresenterade i dödsstatistiken.
Citera
2020-12-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Skojabara är inte seriös. Har hittat på hela dagen här.

Visserligen, men faktum är att invandrare är överrepresenterade bland IVA och döda.

Något som borde få svenskarna att känna sig tryggare - men av någon anledning blir svenskarna ännu mer rädda.
Citera
2020-12-25, 20:30
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är det inte rätt vedertaget att vaccinet inte kommer stoppa smittspridningen då det inte hindrar dig från att smitta andra eller hindrar dig från att smitta. Du kommer förhoppningsvis bli mindre sjuk dock och det uppskattar ju sjukvården då du slipper belasta den.
Var har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in