2020-12-25, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
2 barn, annars hade jag troligen aldrig satt min fot här.
Vad gör dina barn här då?
Citera
2020-12-25, 18:07
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fram till sommaren så länge många var rädda för att dö tyckte jag att Sveriges frivillighet funkade i stort sett bra, men sedan har det spårat ur helt och hållet.

Regeringen borde sett till att behålla den tillfälliga pandemilagen eller sett till att få en ny på plats så att det hade gått att stänga och stoppa det som är olämpligt.

Det borde ha gått att lösa problemen med öppna butiker och REA genom att betala de butiker som valde att stänga och/eller inte delta i REA:n.

Anders Tegnell är inte intresserad av att stoppa smittspridningen. Då hade han rekommenderat regeringen att ta till ordentliga åtgärder. Istället har han hela tiden varit emot och underminerat de åtgärder regeringen presenterat.

När smittspridningen tog fart under hösten lättade Anders Tegnell på restriktioner.
Citera
2020-12-25, 18:10
Bannlyst
Citat:
Så länge båda har följt lagen tycker jag det är svårt att säga att någon förtjänar vården mer än den andra. Även om den ena brutit mot lagen blir det "konstigt". Vill vi ha det så att den som kört full inte får vård efter en trafikolycka eller den som är överviktig inte får hjälp med sina utslitna höftleder.

Tidigare skrev jag något i stil med att jag inte skulle ha någon sympati för Gustaf om han inte fick vård, men det är på det personliga planet och bör inte styra valet av vårdtagare.

Edit: Jag kan tycka att Olof förtjänar vården mer än Gustav (om båda bedöms klara av själva vården utan att dö), men det bör inte ha någon betydelse vad jag eller en majoritet tycker.

En som kör rattfull förtjänar absolut inte någon vård! En fet kan få hjälp om det finns plats. Inte som läget är just nu.

Jag menar när det är sånt tryck på vården att man måste välja mellan personer
Citera
2020-12-25, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad gör dina barn här då?

Fråga deras korkade mamma. Delad vårdnad, så kommer inte så långt
Citera
2020-12-25, 18:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Anders Tegnell är inte intresserad av att stoppa smittspridningen. Då hade han rekommenderat regeringen att ta till ordentliga åtgärder. Istället har han hela tiden varit emot och underminerat de åtgärder regeringen presenterat.

När smittspridningen tog fart under hösten lättade Anders Tegnell på restriktioner.
Regeringens problem är ju att de inte ens skapat lagliga förutsättningar för att kunna ta till ordentliga åtgärder. Då skulle de kunnat köra över FoHM om de förstått att det skulle vara bättre.
Citera
2020-12-25, 18:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Läs mitt inlägg tidigare och läs även Darwins "Om arternas uppkomst" som jag länkat till.

Givetvis har viruset ingen agenda eller egen vilja, det muterar och vissa mutationer är lyckade och lever vidare.

Edit: Viruset har säkert redan muterat 10 000 gånger hittills och bara några få av dessa mutationer har gjort viruset mer/bättre anpassat efter rådande omständigheter.
Jag har läst Darwins "Om arternas uppkomst", eller i alla fall valda delar under utbildningen. Men det verkar ändå orimligt att ett virus skulle lägga smittsamhet och dödlighet på en sådan nivå att det ger maximal effekt. Vore det för dödligt skulle "offren" dö omedelbart och inte kunna sprida viruset vidare, och vore det för milt skulle för få dö. Det kräver en insikt och medvetenhet som det är svårt att tro att ett virus besitter.
Citera
2020-12-25, 18:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vårt grannland hade ju undantagsregler. Men de fick inte ha dem hur länge som helst för att "styra folket" dit de ville. Vi befinner oss inte i en diktatur utan demokrati. Det är den stora skillnaden.

Å ena sidan känner jag också en stor frustration när jag läser om idioterna i Södertälje och på andra ställen där de ordnar hand-i-hand- danstillställningar mitt i pandemin. Helst skulle man vilja skjuta dem på fläcken..

Men samtidigt får det inte heller bli så som i Kina.

Så det är en svår balansgång.

Ge dem jävlarna dryga böter är min nästa tanke (om man nu inte får skjuta dem..). Men min fördom säger mig att de inte har några utmätbara inkomster.. så vettefan om det skulle hjälpa ngt.

Jag uppskattar verkligen Sveriges milda hållning i pandemi-styrningen, men den funkar bara om medborgarna innehar en fungerande hjärna.
Väldigt många oavsett ursprungsland verkar sakna förståelse för hur vi som befolkning bör agera, men det är ju svårt att klandra någon så länge man håller sig inom lagens råmärken.

Stora fester ordnas inte bara i Södertälje utan lite här och var, tex. av säsongsarbetare i Åre och festarrangörer i storstäderna. Man kan inte skjuta alla som beter sig dumt!
Citera
2020-12-25, 18:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
South Africa’s second coronavirus wave is fueled by a new strain, teen ‘rage festivals’

....But in a beach town last week, more than 3,000 17- and 18-year-olds went ahead with a huge, week-long graduation party, and more than 1,000 of them have since tested positive for the coronavirus. Hundreds more refused to get tested or gave wrong numbers to contact tracers.

https://www.washingtonpost.com/world/africa/south-africa-coronavirus-second-wave/2020/12/18/d4a51aec-3ff7-11eb-b58b-1623f6267960_story.html

Intressant.
3000 ungdomar 17-18 år partar loss och ger sen felaktiga uppgifter till smittspridarna.
Ett gyllene läge för ett virus att anpassa sig för denna åldersgrupp genom att mutera vilket är naturens gång. Hur det nu har muterat vet vi inte än, men detta pekar på kraftigare angrepp typ ARD:s.
Vi kan alltså få en repris på spanska sjukan från Sydafrika pga festande ungdomar, som om det kommer upp hit, har avpassat sig för denna åldersgrupp, adidas-brallorna i förorterna ligger då ganska risigt till.
1:a åtgärd borde vara att ställa betongsuggor på varenda landningsbana i Sydafrika tills vidare....
Senast redigerad av vinland 2020-12-25 kl. 18:48.
Citera
2020-12-25, 18:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det sägs ju att Sverige får 80.000 doser i veckan , do the match...
Färdigt i Maj?? inte en chans
I Maj står svetsaren och FHM och skyller ifrån sig igen, för 10e gången
Tar mer än två år att vaccinera Sverige med den takten.
Citera
2020-12-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, faktist inte. D-vitamin måste processas av både levern och njurarna innan det blir användbart i kroppen.
Du menar att lever och njurar inte skulle kunna processa vitamin D från kost eller tillskott? Det låter ju långsökt.
Senast redigerad av TheNerfHerder 2020-12-25 kl. 19:05.
Citera
2020-12-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Israelerna är onekligen driftiga och effektiva, tror ändå att den stora flaskhalsen i slutändan är tillgång på vaccin.

ungefär 60% av alla över 65år brukar bli vaccinerade mot influensan varje år. Nu vet jag inte exakt hur många det är i den gruppen men mellan tummen och pekfingret en miljon människor skulle jag gissa, som vaccineras på nån månad. Kapacitet finns nog.

Nope. 53% vaccinerade sig förra vintern (2019-2020). Och det var en väldigt hög siffra. Vintern 2018-2019 var procentsatsen 52%. 2017-2018 --> 50%. 2016-2017 -> 49%

65-74 åringar 43%
75-84 58%
85+ 59%
Citera
2020-12-25, 18:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tar mer än två år att vaccinera Sverige med den takten.

Men för helvete!
Är ni imbecilla? Klarar ni inte ta in ens enklaste förklaringar i media?

9750 doser till varje EU-Land den 27e. Sedan får man tilldelning efter befolkning.
Till en början 80.000/vecka för Sverige. Redan i slutet av januari kanske 200.000/vecka.
Detta bara av Pfizers vaccin. Moderna blir med all sannolikhet godkänt första dagarna i januari, sedan Astra osv osv.

Ingenstans har någon sagt att maxtaket för Sverige är 80.000/vecka, bara att det är så första leveranserna kommer se ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in