Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det är en väsentlig skillnad mellan sprickan vid däck 1/2 och ventilationstrummorna: den förra kan inte vattenfylla maskin så länge WT-dörrarna är stängda. Ja, såvida inte center casing kommer under vatten men det tar en bra stund.
Sedan skrev jag inte att hålet i sig motverkar slagsidan (förutom genom att vattenfylla däck 0 först), utan poängen är att hålet omöjliggör positiv vattenpelare på bildäck, eftersom vatten rinner ut tills vi har jämvikt. Därför försvinner det mesta av den fria vätskeytan vi har om vattnet på bildäck inte rinner ut.
Men jag har funderat på hur mycket slagsida vi kan få med bara sprickan. Vi saknar stabilitetskurvor som visar vad som händer om bildäck saknar flytkraft pga ett hål i dess nedre kant. Fartyget blir då i princip som en stor flotte bestående av däck 0 och 1 med en stor tyngd en bit upp på en stolpe (motsvarar masscentrum av däck 2-8). Därav inses att det faktum att bildäck (=flotten) trycks ner under kanten inte påverkar stabiliteten i sig, däremot ökar det vridande momentet från överbyggnaden.
Min preliminära slutsats som lekman är därför att om kanten på bildäck hamnar under vatten (via hålet/spricka) vid ca 10 grader slagsida så är fartyget förlorat. Den övre delen av stabilitetskurvan kapas s.a.s. horisontellt. Fartyget kommer att fortsätta kantra i en takt som motsvaras av vatteninträngningen. Men för att sjunka måste förstås vatten tränga in i ~2/3 av volymen i däck 0-1. Notera att ev. vatteninträngning genom bogporten är irrelevant i detta fall eftersom det rinner ut genom sagda hål (och spygatter) i snabbare takt än däck 0/1 vattenfylls (hålet/sprickan är väsentligt bredare vid fendern än längst ner).
Frågan är då hur vi får 10 grader (bestående) slagsida till att börja med? Om vatteninträngning sker bara i avd 4-5 vid sprickan är jag högst tveksam om vi kan få in de knappa 1000 ton som krävs för 10 grader slagsida. Jag har inte mätt eller sett en uppgift på hur stora dessa avdelningar är, men det skulle definitivt krävas flera dm djupt vatten. Vad gäller WT-dörrar så vet vi att de var öppna på däck 1 när åtminstone en del av passagerarna flydde (vilket betyder att de som överlevde gjorde det tidigt i förloppet). Däremot vet vi inte med säkerhet vad som gällde på däck 0. Min andra slutsats är att vattnet i huvudsak måste flyta omkring på däck 1 för att få nödvändig slagsida eftersom vatten på däck 0 stabiliserar fartyget. Således måste vi ha någon okänd mekanism som hindrar vattnet att rinna ner från däck 1 till däck 0 vid hålet.
Här skulle vi alltså ha ett scenario där Estonia kan kantra och sjunka bara pga hålet sprickan, givet tillräckligt med tid. Men hur stämmer det med vad vi känner till om förlisningen i övrigt?
- Vittnesmålen på däck 1 stämmer inte alls. För att åstadkomma slagsida krävs flera dm djupt vatten på däck 1. Ingen ser det, trots märkbar slagsida, inte ens de som flyr från hytter nära hålet.
- Vi saknar förklaring till den vatteninträngning från bildäck som 9 vittnen ser.
- länspumparna kan knappast ha fungerat. I så fall hade de klarat att pumpa ut vatten i den takt som vatten kommer in genom nedre delen av sprickan.
- förloppet går för snabbt givet sprickans storlek i nederkant.
- ST Sillaste ljuger om vad som hände i ’sewage treatment’. Där måste ha forsat in vatten.
- Alla tre i ECR ljuger om vad de såg och gjorde där.
- Beroende på vad man tror om bogvisiret i detta scenario så ljuger de tre i ECR samt minst två passagerare om att fartyget sjönk utan bogvisir. Dessutom är lokalisering och bärgningen av detsamma en bluff av Finland och Sverige.
Ja, att de tre i ECR måste ljuga är riktigt. Men som jag påpekat ovan ser jag inte hur man kan få ihop att de talar sanning med det officiella sjunkförloppet heller, ens modifierat tidsmässigt enligt SSPA och HSVA.
Jag uppfattar att teorin möjligtvis kan vara förenlig med ett tappat bogvisir. Hur fartyget girade och drev i det officiella sjunkförloppet är rätt hypotetiskt även det. Det är inte omedelbart klart att Estonia verkligen tappade bogvisiret, fortsätta i full fart framåt och sedan drev tillbaka med vind och vågor, precis så man antagit. Det kan ha gått till lite annorlunda, förmodligen.
Även om vi har en läcka som uppstår har vi som vi diskuterat rätt många gånger mycket vatten på bildäck ändå, det förklarar många ton, som kommit in via den trasiga bogrampen och som kan ha i större mängder än vanligt samlats på styrbordssidan pga ändrat trim. När den stora sprickan uppstår runt 01.00 börjar det som du beskrivit visserligen att forsa ut, men slagsidan är då så djup att den mycket snart hamnar under vatten och börjar släppa in vatten.
Ytterligare har vi ju som sagt det där med giren som HSVA beskriver som en hypotes. Den ger en snabb temporär slagsida som fartyget aldrig hämtar sig från, eftersom det finns en läcka i skrovet på styrbordsidan och vatten på styrbordsidan av bildäck. Fartyget rätar temporärt upp sig efter giren, men får sedan snabbt slagsida igen. Då har vi läckan, vatten i vissa utrymmen på däck 0 och 1 och vatten via ventilationstrummorna som gör att fartyget får stegvis ännu mer slagsida.
Om hela däck 0 fylls symmetriskt stabiliserar det vad jag förstår fartyget, men om läckan först pågått en längre tid och om besättningen var medvetna om det och det till detta sker misstag vid stängningen av vattentäta dörrar och läckan förvärras vid en given tidpunkt borde väl det kunna leda till att däck O fylls asymmetriskt i olika kombinationer. Någon av dessa borde kunna ge ett sjunkförlopp som liknar det verkliga.
I alla fall är det knappast simulerat i detalj, även om man i sig simulerat olika scenarier med läckor som ger vatten på de lägre däcken. Men jag skall inte säga att du har fel heller, det kan förstås vara omöjligt.
Jag har inte kommenterat länspumparna och passagerarna som ser vatten från bildäck, men det får väl vänta. Nu är vi en bit in på julafton.