2020-12-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ja, ditt problem är förgasaren iom att den går med bensin ihällt i tändstiftshålet.
Om du redan provat att rengöra den så är nästa sak att byta ut den. Det finns en sak du kan prova innan. En del motor har problem med att det inte finns nån ventilering för tanken eller att denna är igensatt. Man får då ingen självrinning av bensin och motorn går inte igång. Men du verkar inte ha detta problemet då som du själv säger att det kommer bensin ut ur förgasaren avrinning när du öppnar denna. Detta felet är vanligast på gräsklippare där ventilationen sitter i locket. Motorcyklar brukar ha en dedikerad ventilation i tanken som sällan ställer till problem.

Jag tror inte på ventilerna då det ska väldigt mycket till för att de ska orsaka problem. Även om de är lite fel borde motorn starta. Om inte nån varit där och skruvat förstås eller om en stötstång pajat.

Jag hoppas ju verkligen att det inte är ventilerna då jag inte kan fixa detta själv.

Men jag satte handen för luftintaget på förgasaren och då puffade det till och jag fick bensin i näven.

Tyder inte detta på att man har för mycket komp?
Citera
2020-12-24, 19:44
Medlem
Tog lite bilder på alla delar nu när förgasaren är isär.

Förgasare i delar https://imgur.com/gallery/8nAYd3i

En bild där sö pekar jag med en skruvmejsel, det är inte ett stift där i som man kan plocka ur va?
Citera
2020-12-24, 21:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tog lite bilder på alla delar nu när förgasaren är isär.

Förgasare i delar https://imgur.com/gallery/8nAYd3i

En bild där sö pekar jag med en skruvmejsel, det är inte ett stift där i som man kan plocka ur va?

Nej det ser inte direkt ut som att det fattas nåt. Förgasare är egentligen rätt enkla. Bensinen rinner in tills flottören flyter upp, sen stängs tillförseln till av nålventilen. Bensinen sugs sen in mitten av förgasaren där den blandas med luft som passerar igenom. Suget skapas av själva motorns faser. Sen finns det en massa extra givetvis som styr tomgång, lågfart och blandning som är mycket komplicerat men för att en motor ska starta så behöver förgasaren i princip bara sitta på plats.
Om du vill så kan du lysa in i insuget med en lampa och dra runt motorn så brukar man kunna se insugsventilen röra sig där inne. Det beror dock lite på motormodell. Om ventilen inte rör sig så har du lite problem. Men om du plocka isär en förgasare så kan du nog kolla på det också. Du kan alltid lossa ventilkåpan utan att nånting ändras, då ser du hur det ser ut med ventilerna och om de rör sig som de ska.

Det du beskrev med att du fick bensin bakvägen låter faktiskt som att du får kompressionen bakåt. Det borde du bara få om ventilen står öppen under kompressionsfasen.
Senast redigerad av killawife 2020-12-24 kl. 21:36.
Citera
2020-12-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej det ser inte direkt ut som att det fattas nåt. Förgasare är egentligen rätt enkla. Bensinen rinner in tills flottören flyter upp, sen stängs tillförseln till av nålventilen. Bensinen sugs sen in mitten av förgasaren där den blandas med luft som passerar igenom. Suget skapas av själva motorns faser. Sen finns det en massa extra givetvis som styr tomgång, lågfart och blandning som är mycket komplicerat men för att en motor ska starta så behöver förgasaren i princip bara sitta på plats.
Om du vill så kan du lysa in i insuget med en lampa och dra runt motorn så brukar man kunna se insugsventilen röra sig där inne. Det beror dock lite på motormodell. Om ventilen inte rör sig så har du lite problem. Men om du plocka isär en förgasare så kan du nog kolla på det också. Du kan alltid lossa ventilkåpan utan att nånting ändras, då ser du hur det ser ut med ventilerna och om de rör sig som de ska.

Det du beskrev med att du fick bensin bakvägen låter faktiskt som att du får kompressionen bakåt. Det borde du bara få om ventilen står öppen under kompressionsfasen.

Tack för råden. Något rör sig där innanför förgasaren när jag drar i snöret. Och det verkar skapa ett tryck i insuget.

Badade förgasaren i bensin innan och gick igenom stiften mer noggrant. Det minsta stiftet var tydligen igensatt i mitten, ifrån toppen till botten på stiftet så att säga. Så här såg det stiftet ut:
https://imgur.com/gallery/cWIo88q

Det var ett extremt litet hål som var igensatt så jag antar att det inte har något att göra med att den inte tänder. Men jag antar att det kan ha något att göra med att den dött på tomgång innan om man inte gett lite gas hela tiden.
Citera
2020-12-25, 17:50
Medlem
Ännu en fråga har dykt upp!
Ska det vara fullt med olja på svänghjulet?

Känns som kinavarianten av envägslagret slirar på axeln om det är fullt med olja.

Bilder :
Svänghjul https://imgur.com/gallery/61UcEsu
Citera
2020-12-26, 20:49
Medlem
Nu startar den äntligen! Men får fasiken ingen ordning på tomgången.

Den går på choken men väldigt hög tomgång. Drar jag ner choken så går tomgången ner mot mer normala nivåer men sen dör den.

Har testat att justera luftskruven men känns inte som det blir någon skillnad alls.

Har beställt en ny förgasare ifrån Kina så får väl se om en månad om allt berodde på den 🙂
Citera
2020-12-26, 20:57
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:

Den går på choken men väldigt hög tomgång. Drar jag ner choken så går tomgången ner mot mer normala nivåer men sen dör den.

Har testat att justera luftskruven men känns inte som det blir någon skillnad alls.

Har beställt en ny förgasare ifrån Kina så får väl se om en månad om allt berodde på den 🙂
Kan du inte ta en närbild på tändstiftet, bara för skojs skull? För det låter precis som när en moppe har en loppa på stiftet.
Citera
2020-12-26, 21:10
Medlem
SmokingKillss avatar
Citat:

Det finns väl ingen luftskruv på gasarn heller! Du justerar luften med gashantaget. Jag antar att det du benämner luftskruv är i självaverket en bränsleskruv, om jag inte missminner mig så är det 3 varv ut från botten som är "grundinställning".
Citera
2020-12-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Kan du inte ta en närbild på tändstiftet, bara för skojs skull? För det låter precis som när en moppe har en loppa på stiftet.

Här är 3 bilder 🙂
Tändstift https://imgur.com/gallery/NsbOqwO
Citera
2020-12-27, 09:04
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Här är 3 bilder 🙂
Tändstift https://imgur.com/gallery/NsbOqwO
Det såg bra ut, att du kollat att det är rätt stift till din maskin förutsätter jag.
Citera
2020-12-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det såg bra ut, att du kollat att det är rätt stift till din maskin förutsätter jag.

Ja det är rätt stift. Blir fasiken inte klok på denna maskinen, får kolla efter läckage med startgas sen.
Citera
2020-12-27, 12:13
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ja det är rätt stift. Blir fasiken inte klok på denna maskinen, får kolla efter läckage med startgas sen.
Ett riktigt långskott men har du kollat pinnbultarna? Men skulle det vara en pinnbult som är av eller toppapackningen blåst av annan orsak så borde det höras och troligen kännas om du känner med handen runt toppen när den går.

Går den som vanligt förutom att den inte tänder rätt? Ruskar, skakar eller vibrerar motorn när den går dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in