2020-12-23, 07:16
Medlem
Finns choke?
Citera
2020-12-23, 08:15
Medlem
Har den gnista å får den soppa ?

1. Ta lös tändstiftet och sätt fast den i tändhatten , lägg sedan tändstiftet mot en bultskalle på toppen och kör runt start motorn , har du gnista så ska du se det tydligt på stiftet.

2. Får den soppa ? Kan behöva rengöra förgasaren, ta isär och rengör den. Skruva även lös munstyckena och rengör dom.

Du kan prova att hälla soppa direkt i cylindern via tändstiftshålet , ta bara en kork fylld (typ drickesflaska)
Tänder den till då så får den inte soppa som den ska.

Du kan även behöva kolla över skicket på soppapumpen och se så den pumpar som den ska.

3. Får den både soppa och har tändning men startar ändå inte ?
Kolla kompressionen , är det en fyrtakt så kan även en ventiljustering behövas.

Har du ny soppa? Nytt tändstift ?
Citera
2020-12-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Tänder den på startgas?

Gissar att det är en 4 takts 300cc atv

Jag tog loss luftburen och sprayade direkt in i förgasaren men det hjälpte inget alls.

Ja helt rätt en 4takts 300cc
Citera
2020-12-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Finns choke?

Ja det finns men gör ingen skillnad
Citera
2020-12-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p4tr1c
Har den gnista å får den soppa ?

1. Ta lös tändstiftet och sätt fast den i tändhatten , lägg sedan tändstiftet mot en bultskalle på toppen och kör runt start motorn , har du gnista så ska du se det tydligt på stiftet.

2. Får den soppa ? Kan behöva rengöra förgasaren, ta isär och rengör den. Skruva även lös munstyckena och rengör dom.

Du kan prova att hälla soppa direkt i cylindern via tändstiftshålet , ta bara en kork fylld (typ drickesflaska)
Tänder den till då så får den inte soppa som den ska.

Du kan även behöva kolla över skicket på soppapumpen och se så den pumpar som den ska.

3. Får den både soppa och har tändning men startar ändå inte ?
Kolla kompressionen , är det en fyrtakt så kan även en ventiljustering behövas.

Har du ny soppa? Nytt tändstift ?

1. Har gjort detta och gnista finns.

2. Är ingen expert men tror inte att denna modellen har en pump. Kan det vara vevhusventilation en som sugen in bensin med vaccum? Har rengjort förgasaren.

Ska testa att hälla bensin direkt i hålet!

3. Tror inte den får soppa. Och jag hoppas jag slipper justera ventilerna för det verkar krångligt haha
Citera
2020-12-23, 10:28
Medlem
Testade med bensin i tändstiftshålet och efter en stund hoppade den igång och drog runt något enstaka gång. Är felet begränsat till förgasaren då?

Jag har kört den för någon vecka sedan. Men sen slutade den fungera.

Jag har plockat isär förgasaren helt och hållet och rengjort den. Den enda jag kan göra på utsidan av förgasaren nu är väl att ställa in tomgång och luft?

Luftskruv en drog jag in helt och sedan ut ett varv.
Citera
2020-12-23, 10:43
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Du har väl kollat stiftet? Rätt avstånd och ingen loppa?
Citera
2020-12-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Du har väl kollat stiftet? Rätt avstånd och ingen loppa?

Jag vet inte vad det ska vara för avstånd men fick den att tända nu genom att hälla lite bensin i hålet för tändstiftet. Så stiftet fungerar 🙂
Citera
2020-12-23, 19:08
Medlem
Kanske dum fråga, men provar du med gasen på tomgång eller gasar du?
I vilket fall som helst så prova med halvgas, ordentligt laddat batteri så motorn snurrar runt rejält, alternativt startkablar.
Citera
2020-12-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Ja det finns men gör ingen skillnad
Och du är säker på att choken aktiveras ordentligt? Vajern är inte av eller nippeln är loss eller nåt sånt?
Citera
2020-12-24, 05:49
Medlem
Citat:
Jag tog loss luftburen och sprayade direkt in i förgasaren men det hjälpte inget alls.

Ja helt rätt en 4takts 300cc

Ventilerna står fel, alternativt har för stort glapp,

Kolla ventilspel och sätt det i noll läge
Citera
2020-12-24, 11:15
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Testade med bensin i tändstiftshålet och efter en stund hoppade den igång och drog runt något enstaka gång. Är felet begränsat till förgasaren då?

Jag har kört den för någon vecka sedan. Men sen slutade den fungera.

Jag har plockat isär förgasaren helt och hållet och rengjort den. Den enda jag kan göra på utsidan av förgasaren nu är väl att ställa in tomgång och luft?

Luftskruv en drog jag in helt och sedan ut ett varv.

Ja, ditt problem är förgasaren iom att den går med bensin ihällt i tändstiftshålet.
Om du redan provat att rengöra den så är nästa sak att byta ut den. Det finns en sak du kan prova innan. En del motor har problem med att det inte finns nån ventilering för tanken eller att denna är igensatt. Man får då ingen självrinning av bensin och motorn går inte igång. Men du verkar inte ha detta problemet då som du själv säger att det kommer bensin ut ur förgasaren avrinning när du öppnar denna. Detta felet är vanligast på gräsklippare där ventilationen sitter i locket. Motorcyklar brukar ha en dedikerad ventilation i tanken som sällan ställer till problem.

Jag tror inte på ventilerna då det ska väldigt mycket till för att de ska orsaka problem. Även om de är lite fel borde motorn starta. Om inte nån varit där och skruvat förstås eller om en stötstång pajat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in