2020-12-24, 13:22
Medlem
Bra, en mindre odåga som förstör för andra.
Citera
2020-12-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalix888
1) Polisen gör troligen inte en analys av vilka personer som blivit skjutna den senaste tiden. 2) Polisen som har skjutit mannen kommer leva med detta trauma resten av sitt liv. 3) Polisen skjuter eftersom dennes liv är hotat.

Lider du av någon form av efterblivenhet måne?

Alltså vad du säger är att poliser skjuter när dom är rädda och inget jag skrev var fel, visst jag är superefterbliven
Citera
2020-12-24, 13:38
Medlem
Personligen anser jag inte att poliskåren är de som ska avliva sjuka människor. Vare sig de har, rabies, hjärnskada eller Downs syndrom. Inför lagen ska alla vara lika. Det är en svensk grundlag.
Citera
2020-12-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staniola
Personligen anser jag inte att poliskåren är de som ska avliva sjuka människor. Vare sig de har, rabies, hjärnskada eller Downs syndrom. Inför lagen ska alla vara lika. Det är en svensk grundlag.
Utom poliser. De ska inte omfattas av rätten till nödvärn som alla andra. Inte sant?
Citera
2020-12-24, 14:25
Medlem
HobbyHitlers avatar
Skummade bara igenom först sidan. Men jag antar att GM var en vit nordeurope. Annars hade inte polisen vågat skjuta, tänk vilket jävla liv det blivit om dom haft ihjäl en arab eller neger. Strukturell rasism och hela helvetet.
Citera
2020-12-24, 14:55
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkzOr
En biverkning av att ha en expanderande kula som lämnar all energi i kroppen . Alla som vet någonting om vapen och ammunition (jag är jägare) vet att den primära anledningen att man använder expanderande ammunition är för att det är mycket mer död i dom än en helmantel. Sen är bieffekten att det minimerar ett genomslag av det man skjuter på.

Med det sagt så tycker jag att polisen skall fortsätta använda expanderande ammunition just av den anledningen. Skjuter man i tjänst så är syftet troligtvis att döda.

Vad är din erfarenhet av vapen och ammunition förutom Call of duty?
Jag pratade om anledningen att polisen valt denna "dödsammo" som det där inavlet om och om igen vägrar att förstå.

Har tillräckligt med erfarenhet för att inte bli imponerad av att någon säger att han är jägare.

Skjuter man I tjänst så är det mest troliga att man vill stoppa en person från att skada någon annan.
Att döda en människa är lite värre än att döda ett djur, även om människan förtjänat det.
Senast redigerad av Celle 2020-12-24 kl. 15:12.
Citera
2020-12-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Attackerad? Haha trams.
Han har väl höjt näven mot snuten så fegisen drog fram pickadollen o avrättade honom. Snuten kommer garanterat frias, så brukar det bli i detta landet.

Jag som betalar snutens lön kräver att snuten kan hantera en trängs situation. Idag ska man anställa allt annat än duktiga och vältränade män så att snuten skjuter hej vilt får vi vänja oss vid

Bara för att du betalar skatt i ett sosse land betyder inte det att du har inflytande och kan ställa krav på din omgivning. Prova ställ krav på att SJ ska hålla tabellen..
I övrigt låter du lite som en soyboy, god jul.
Citera
2020-12-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkzOr
En biverkning av att ha en expanderande kula som lämnar all energi i kroppen . Alla som vet någonting om vapen och ammunition (jag är jägare) vet att den primära anledningen att man använder expanderande ammunition är för att det är mycket mer död i dom än en helmantel. Sen är bieffekten att det minimerar ett genomslag av det man skjuter på.

Med det sagt så tycker jag att polisen skall fortsätta använda expanderande ammunition just av den anledningen. Skjuter man i tjänst så är syftet troligtvis att döda.

Vad är din erfarenhet av vapen och ammunition förutom Call of duty?

Asso ja och nej. När du fäller en älg med en 30-06 är det klart du vill ha en kula som expanderar för att den inte ska dra 800m in i skogen innan den lägger sig. (älgen alltså)

Med brottslingar tror jag helt ärligt att det har att göra med att du inte vill att den ska överpenetrera. Lite jobbigt att leta kulfång när du ska skjuta i självförsvar.
Citera
2020-12-24, 15:01
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Det här ska bli intressant.

Kommer ni ihåg den där gårdsägaren som sköt ihjäl en påtänd kille som trängde sig in i hans hus och dödshotade gårdsägaren?

Där dömdes att det inte var nödvärn. Gårdsägaren skulle tydligen kunna ha gjort mer, såsom att låsa in sig i ett rum eller ringa polisen.

Jag antar att polisen blir av med sitt arbete, vapenlicenser och kännbara påföljder som fängelse och skadestånd om det ska dömas konsekvent.

Svenska poliser har normalt inga vapenlicenser annat än då möjligen för jaktvapen om dom är jägare.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Exakt - hur svårt kan det vara att dra ett skott - eller två - i låret???

Du vet inte mycket om sådant förstår jag. Jag har skjutit många 10 tusentals 9 mm på träning och tävling så jag har bättre aning än dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är ingen expert. Den äran är till för dig. Du verkar ju kunna veta allt. Sett lite amerikanska polis-serier och tror du vet absolut allt om allt!

Men nu får vi nog tagga ner denna metadebatten innan vi bägge blir varnade. Till ämnet ha svenska polisen har en speciellt ammo som är till för döda. Du kommer inte klara ett skott i magen.

Den är givetvis inte till för att döda. Även om det händer väldigt lätt med den typen av kulor. Den primära orsaken till att man valde den ammunitionen är för att undvika genomslag som hände med de gamla helmantlade. Oskyldiga bakomstående kunde träffas när kulor bara gick rätt genom mjukdelar.

Men det är en form av "dumdumkulor" som svampar upp vid träff och sådan ammunition är förbjuden i krig. Tanken är att när man väl skjuter så skall det bli "stopp". Att det sedan blir kraftiga skador är något man får leva med.
Citera
2020-12-24, 15:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
- - -
Den är givetvis inte till för att döda. - - -

Nä... det märker vi ju... gång efter gång... svensk "polis" är ett skämt, värdegrundstränade fegisar, om man ska generalisera.
Citera
2020-12-24, 15:56
Medlem
Kan läsa lite mer om Polisens ammunition .

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/polisens-forbjudna-kula
Citera
2020-12-24, 16:11
Medlem
Polisen i Eksjö är inget annat än hormonstinna maktmissbrukande män i 30-årsåldern, de har fått flera anmälningar på sig till olika instanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in