Citat:
Ursprungligen postat av
insvept
Det här ska bli intressant.
Kommer ni ihåg den där gårdsägaren som sköt ihjäl en påtänd kille som trängde sig in i hans hus och dödshotade gårdsägaren?
Där dömdes att det inte var nödvärn. Gårdsägaren skulle tydligen kunna ha gjort mer, såsom att låsa in sig i ett rum eller ringa polisen.
Jag antar att polisen blir av med sitt arbete, vapenlicenser och kännbara påföljder som fängelse och skadestånd om det ska dömas konsekvent.
Svenska poliser har normalt inga vapenlicenser annat än då möjligen för jaktvapen om dom är jägare.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Exakt - hur svårt kan det vara att dra ett skott - eller två - i låret???
Du vet inte mycket om sådant förstår jag. Jag har skjutit många 10 tusentals 9 mm på träning och tävling så jag har bättre aning än dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Är ingen expert. Den äran är till för dig. Du verkar ju kunna veta allt. Sett lite amerikanska polis-serier och tror du vet absolut allt om allt!
Men nu får vi nog tagga ner denna metadebatten innan vi bägge blir varnade. Till ämnet ha svenska polisen har en speciellt ammo som är till för döda. Du kommer inte klara ett skott i magen.
Den är givetvis inte till för att döda. Även om det händer väldigt lätt med den typen av kulor. Den primära orsaken till att man valde den ammunitionen är för att undvika genomslag som hände med de gamla helmantlade. Oskyldiga bakomstående kunde träffas när kulor bara gick rätt genom mjukdelar.
Men det är en form av "dumdumkulor" som svampar upp vid träff och sådan ammunition är förbjuden i krig. Tanken är att när man väl skjuter så skall det bli "stopp". Att det sedan blir kraftiga skador är något man får leva med.