2020-12-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hålla avstånd, god hygien och stanna hemma om man har symptom, alla kontakter mellan människor som undviks minskar antalet potentiella smittöverföringstillfällen, då plattas kurvan ut, gäller med största sannolikhet alla virus som smittar på samma vis som det aktuella viruset.

Jag måste erkänna att jag finner den första regeln ganska skön. Den faller för mig naturligt och plötsligt att hålla avstånd med för mig främmande människor och nu kan jag göra det med hänvisning till "rekommendationerna" utan några vidare förklaringar.

Jag gillar inte det onaturliga kindpussandet och kramas gör man endast med folk man tycker om och känner väl.

På bussen får man äntligen sitter själv utan att någon tränger sig bredvid :-)
Citera
2020-12-24, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ingen aning om det finns studier men såvitt jag fått lära mig under de här 20 åren i akutsjukvården så blir munskydden kontaminerade när du pillar på dem efter du satt på dig dem. Sprita händerna är bra men munskydden ska inte pillas på. Använd, rör ej, kassera, sprita händer, byt munskydd.

Det är säkert goda råd för den som arbetar i sjukhusmiljö.

För flertalet här ser behovet annorlunda ut.
Citera
2020-12-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker synd om de som firar jul i morgon vars anhöriga nyligen har dött ligger på Ica eller kommer dö i morgon ;( fy fan kommer bli en tung jul för många .

Håller med.
Citera
2020-12-24, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Håller med.

Haha Iva jävla autocorrect ;P
Citera
2020-12-24, 00:12
Medlem
Citat:
Haha Iva jävla autocorrect ;P

Jag vet. Jag hatar också detta helvetesprogram..

Men det blev lite uppiggande trots allt :-)
Citera
2020-12-24, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet. Jag hatar också detta helvetesprogram..

Men det blev lite uppiggande trots allt :-)

Ja behövs ju humor i dessa mörka tider
Citera
2020-12-24, 00:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Hur viruset smittar är fortfarande inte helt säkertställt, och var det absolut inte i våras.

Hålla avstånd hjälper inte om det är en kontaktsmitta, god hygien hjälper inte om smittan är en aerosol och stanna hemma hjälper inte mot asymptomatiska smittbärare (vilket ganska snabbt konstaterades stå för 40% av smittspridningen).

Att försöka "platta till kurvan" för ett okänt virus är lika smart som att jaga regnbågens ände.
Det har vi dessutom kvitto på idag.

Hålla avstånd minskar åtminstone risken om viruset sprids i aerosolform, och god hygien minskar risken om det handlar om en kontaktsmitta och att stanna hemma och inte träffa någon minskar risken avsevärt, ty viruset smittar mellan människor, träffar du ingen är risken mycket liten för att du skall smittas.

Därför tre råd, håll avstånd, god hygien och stanna hemma vid symptom, bra gardering om man är osäker på hur viruset överförs från människa till människa.

Följer du råden så minskar risken att smittas, och är du smittad minskar risken för att du smittar andra om du följer de tre råden. Resultatet blir en tillplattad kurva vilket det inte blir om man fortsätter att leva som vanligt.
Citera
2020-12-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ja behövs ju humor i dessa mörka tider

Absolut!

Och för att återkomma seriöst till ditt ursprungliga inlägg så håller jag med. Fruktansvärt att ha en anhörig på IVA och pendla mellan hopp och förtvivlan. Eller fira första julen utan sin närmaste.

För att inte tala om den "julklappen" att ens närmaste råkar dö precis imorgon.. :-(

Ändå kommer det att hända för en del av oss..
Citera
2020-12-24, 00:20
Bannlyst
~3000 på sjukhus.

Undvik mellandagsrean.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-24 kl. 00:28.
Citera
2020-12-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Stockholm mycket trängsel i affärerna.

Sen hem till julfirande.

Shoppandet, risk för spridning av -mer smittsamma mutationer, vilka (enl nyheter) flygimporterats ett antal veckor.
Sverige går mot en total lockdown så fort pandemilagen är på plats.
Citera
2020-12-24, 00:25
Bannlyst
Citat:
Regeringen har utannonserat att en ny lag om kriser i fredstid behövs för att kunna öka handlingsutrymmet vid pandemier och andra kriser. Men en sådan väntas inte kunna vara på plats före 2026, rapporterar SR Ekot.

Orsaken är att grundlagsändringar behövs vilket innebär två separata riksdagsbeslut med ett riksdagsval emellan. Ett utredningsförslag om den nya lagen lär inte heller bli färdigt innan nästa val 2022, säger juridikprofessorn Joakim Nergelius till Ekot.

– Det handlar om drastiska åtgärder som kommer att upplevas om väldigt dramatiska. De måste vara väldigt genomtänkta, säger han.

https://omni.se/professor-nya-krislagen-inte-pa-plats-forran-2026/a/eKa1WR
Senast redigerad av snuttis 2020-12-24 kl. 00:39.
Citera
2020-12-24, 00:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Googlade på Thurrock (öster om London) som tydligen har högst smittspridning i England just nu. Hittade det här:

https://www.essexlive.news/news/essex-news/essex-tier-4-covid-thurrock-4825903

Om den nya varianten smittar barn mer effektivt så kanske bara det förklarar varför den sprids så snabbt. De andra varianterna lär inte ha en chans.

Ja det är minst sagt illa nog. Men den Sydafrikanska mutationen tros vara ännu smittsammare och gör dessutom unga människor allvarligt sjuka.

Vi riskerar att gå mot en vinter/vår där föregående ter sig som en smekmånad. Nu borde allt fokus läggas på att vinna tid i väntan på vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in