2020-12-23, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför tror du att det är just bönder som shoppar på mellandagsrean?

Bönder/fattiga/snåla

Vem vill riskera sin hälsa och dra ut på denna skiten för att spara in några 100 lappar .

Tex med mellandagsrea kanske trycket på vården går ner i april

Utan mellandagsrea i februari

Detta kommer kosta många liv och många extra veckor för oss som sitter i karantän
Citera
2020-12-23, 20:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Ett R på 1.5 är högt. Mutationen är verkligen smittsam.

Britain's coronavirus R rate is UP to 1.5 in London, 1.3 across the UK and RISING in all southern regions as super-infectious variant sweeps across the country

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9082707/Britains-coronavirus-R-rate-possible-1-3-SAGE-warns.html
Citera
2020-12-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur kommer det sig då att vaccinerna fungerar?

De funkar inte. Men det är en hemlighet. I verkligheten sprutar man in micro chips i befolkningen. För att kunna styra dem dit man vill.
Citera
2020-12-23, 20:29
Medlem
Citat:
De funkar inte. Men det är en hemlighet. I verkligheten sprutar man in micro chips i befolkningen. För att kunna styra dem dit man vill.
Aha! Det hade jag ingen aning om!
Citera
2020-12-23, 20:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, det stämmer. Och dessvärre verkar det som om inget kan stoppa utvecklingen mot att det kommer att nå den "psykologiskt svåra att ta in" siffran 10.000 döda, inom en ganska snar framtid...

En svag ljusglimt är att folket i senaste mätningen tappat oerhört mycket i förtroende för FHM, och att folket nu själva önskar mer långtgående åtgärder för att hindra smittspridning, vilket jag rapporterade om här idag. Tyvärr får det nog en liten verkan ute i verkligheten, då som undersökningen sade, att vi svenskar nog gärna väntar på instruktioner...

Men det innebär för mig ett litet hopp, i alla fall. Jag har länge känt mig som en "märklig figur" som velat stoppa smittspridning och dödsfall så långt som möjligt. Nu verkar "allmänna opinionen" också gå ditåt. Till slut..

Ja jag med, på mitt arbete säger alltid min kollega - Jamen här är alla friska (fastän de inte är det), det har varit mycket smitta på min arbetsplats på olika avdelningar. Och nämner man aerosol så blir min kollega mycket irriterad och - Ja men jag litar på myndigheterna.

Sista veckan är första veckan som jag hört kollegan uttrycka någon sorts oro. Så ja, jag har nog räknats som mycket "underlig".
Citera
2020-12-23, 20:30
Medlem
Citat:

Ja Bill Gates vill verkligen styra Ronny. 59 årig förtidspensionärer ifrån Filipstad.

Jävla idiot.
Citera
2020-12-23, 20:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kontaktsmitta är såklart en vanlig transmissionsväg för tex norovirus så generellt är det som du säger. Dock smittar covid19 via andningsvägarna o inte via tex mat så att säga att covid19 smittar via munskydd är en annan sak.

Finns inga bevis för kontaktsmitta som jag sett ännu för covid19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/

Det är tydligen en ovanlig smittväg.
Citat:
Smitta via förorenade ytor
Viruset kan överföras via förorenade ytor, så kallad indirekt kontaktsmitta men risken för att bli smittad via förorenade ytor bedöms som liten.

Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva på ytor och föremål. Material och förhållanden så som luftfuktighet, temperatur och solljus påverkar hur länge viruset överlever. Fortsatta epidemiologiska studier får visa om och i så fall på vilket sätt spridning via ytor och föremål har betydelse för spridningen av covid-19.
Citera
2020-12-23, 20:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Munskyddet är kontaminerat oavsett om dina händer spritas av efteråt eller inte.

Ja och? Om jag för handen till munskyddet, rättar till det och sen spritar fingrarna så har inget förändrats. Munskyddet är ff kontaminerat, mina händer är rena.
Citera
2020-12-23, 20:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Färjorna går inte så ofta. Dom vill nog komma hem efter sitt arbetspass i Köpenhamn.

Färjor? Vi har en bro mellan Malmö och Köpenhamn.
Citera
2020-12-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vänta bara. Det kommer skrikas vilt om det visar sig att Sverige "slösat" skattepengar på för mycket vaccin.

Precis som det gjordes efter fågelinfluensan.. då fick Tegnell skit - bl a av Björn Olsen - för att ha slösat bort skattepengar på Tamiflu..

Hur han än gör då kommer han få skit för det. Det vet han.
Citera
2020-12-23, 20:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du har lite rätt, jag blev besviken på det svar jag fick men inte på att det tog tid.
Jag hade gärna väntat på ett bra svar istället för att få ett dåligt svar lite snabbare.

Ja, jag anser att myndigheter är skyldiga att svara på medborgarnas frågor.
Jag är tom. ganska säker på att Förvaltningslagen säger att myndigheter måste svara på frågor från medborgarna.

Däremot tror jag att myndigheten själv får bedöma vilken typ av svar de ska lämna så FoHM har gjort det som krävs.

Jag skrev direkt i tisdags när nyheten kom ut och frågade hur många sekvenseringar de gör nu, efter de fått reda på den nya muteringen. Fick ett standardsvar. Enligt Karin Tegmark Wisell så gjorde de 10 stycken sekvenseringar från varje region 210 i veckan då, sedan tidigare.

Men man borde väl kunna reagera på höga virusmängder iallafall för den genom som kommer från Sydafrika som ger högre virusnivåer (läste jag)? Att man tar ut dessa och gör analyser på dem?
Citera
2020-12-23, 20:38
Medlem
Citat:
Precis som det gjordes efter fågelinfluensan.. då fick Tegnell skit - bl a av Björn Olsen - för att ha slösat bort skattepengar på Tamiflu..

Hur han än gör då kommer han få skit för det. Det vet han.
Och ändå sitter han kvar. Troligen därför att politikerna vet att han är lojal med deras strategi som går ut på att hålla gränserna öppna och ekonomin i rullning, oavsett hur många som drabbas av sjukdom och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in