2020-12-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Norge är det land i västra Skandinavien som har haft flest avlidna det senaste dygnet.

Vad kan vi utläsa av detta då?

At Norge rapporterer mer korrekt.

De 16 dødsfallene i dag er likevel etterrapportering fra flere uker tilbake, som man ikke har vært helt sikre på.

Vanligvis rapporterer Norge dødsfallene hver dag, etter som de skjer, ikke slik som Sverige, som har flere måneder etterslep, men akkurat i dag var det altså noe etterslep som kom med.

Sverige rapporterte vel om 112 dødsfall i dag, det er en del mer enn 16, samt at västra Skandinavien inkluderer Västra Götaland, som i dag nesten helt sikkert hadde flere enn 16 døde, dersom de hadde klart å rapportere riktig.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-12-23 kl. 19:01.
Citera
2020-12-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja dom har börjat hitta några undantag för ömmande skäl och folk som jobbar. Tillslut är gruppen undantagna från gränspassager så stor att Öresundsbron inte räcker till.😖

Alla som jobbar på andra sidan, alla som ska shoppa på andra sidan, alla som har ett kusinbarn på andra sidan, alla som har en "seriös" relation på andra sidan..

Sen har vi all transport också. Såg du inte inslaget från långtradarkön på den engelska sidan väntandes för att få köra över till Frankrike. Chaufförerna skrek ju ilsket att de MÅSTE få gå på toa..

Jag är på chauförernas sida. Det är nästan julafton och de stackarna borde bajsa på sig - alternativt bajsa vid vägkanten. Det är inte värdigt..
Citera
2020-12-23, 18:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Jag använde fel begrepp. Inte ett autosvar (typ: jag är på semester, åter på jobbet den 2.1.2021) utan ett färdigkomponerat standardsvar som någon av sekreterarna klistrar in och trycker på "skicka".

Du kanske inte krävde ett svar på vändande post, men du blev besviken när du inte fick svar på din fråga inom bara ett par dagar - under julveckan..

Ungefär som när Naucler ringde och ville prata med Tegnell om vad han borde göra och Tegnell slängde på luren, eftersom han hade ett jobb att sköta..

Jag är mest förvånad över att du anser att de MÅSTE svara dig överhuvudtaget. Ungefär som om kungen skulle förvänta sig ett svar..

Du kan väl sväva i ovissheten och undra istället?
Du har lite rätt, jag blev besviken på det svar jag fick men inte på att det tog tid.
Jag hade gärna väntat på ett bra svar istället för att få ett dåligt svar lite snabbare.

Ja, jag anser att myndigheter är skyldiga att svara på medborgarnas frågor.
Jag är tom. ganska säker på att Förvaltningslagen säger att myndigheter måste svara på frågor från medborgarna.

Däremot tror jag att myndigheten själv får bedöma vilken typ av svar de ska lämna så FoHM har gjort det som krävs.
Citera
2020-12-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur kan du skratta åt en sådan sak?

Dödsfallen är djupt tragiska. Jag är förtvivlad över det som har hänt i Sverige. Jag hoppas att Norge slipper gå igenom samma tragedi som Sverige.

I faktiska tal är dödsfallen med eller i Corona knappast en tragedi. Med det sättet att resonera är varje hård influensa-säsong ett nationellt trauma.
Tragedin ligger i så fall i att vården blir överbelastad och att tiotusentals människor förlorar sina livsverk. Konsekvensen av västvärldens agerande under 2020 kommer leva kvar länge.
Citera
2020-12-23, 19:01
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Här är Tom Brittons inlägg på Facebook från morgonen den 21 december:

Många har nog noterat helgens uppgifter om en ny variant på SARS-Cov2-viruset med stor spridning i bland annat Storbritannien. Preliminära uppgifter tyder på att nya varianten har ungefär samma symptombild som tidigare virusstammen men att den smittar ca 70% mer.

Om uppgifterna stämmer (de är preliminära och innehåller stor osäkerhet!) så är detta dessvärre riktigt dåliga nyheter som föranleder en brådskande åtgärd och som har en negativ mer långsiktig konsekvens:

1.Brådskande åtgärd: Minimera inflödet av den nya virusstammen med alla tillgängliga medel.

2. Långsiktig negativ konsekvens: Vaccinationsgraden för att uppnå flockimmunitet höjs, och endast högeffektiva vaccin kan nå detta.

Nedan redogör jag lite för detta. Första punkten blir lite lång utläggning, men jag anser den vara viktig.

1.Brådskande åtgärd: Minimera inflödet av den nya virusstammen med alla tillgängliga medel.

Först en jämförelse som tydliggör den stora skillnaden mellan nya och gamla virusvarianten. I Sverige har vi med en radda åtgärder lyckats få ned ökningen av smittspridningen så att det nu (ungefär) ligger på en platå, vilket betyder att reproduktionstalet R ligger nära 1, och förhoppningen är att de senaste åtgärderna lyckas få ner R till under 1 så att smittspridning (och sjukhusbeläggning och dödstal) även börjar klinga av. Om vi med befintliga preventioner skulle haft den nya varianten skulle reproduktionstalet i stället vara 1.7 vilket skulle betyda att dagliga antal smittade, sjukhusinläggningar och dödstal skulle dubbleras varje vecka! Alternativt att vi var tvungna att minska våra kontakter med drygt 40% (1.7*(1-0.41)=1) för att stävja ökningen, något som endast kan beskrivas med en total lockdown.

Det är därför väldigt viktigt att släppa in så få smittsamma människor med den nya virusvarianten som möjligt de kommande månaderna. Detta gör man med kombination av reserestriktioner, testning av personer som ändå ska in i landet i kombination med karantän innan testresultatet är klart. Detta bör göras för inresande från länder med tydligt högre prevalens av nya viruset än Sverige: utan tvekan Storbritanninen men det kan nog komma att gälla flera länder och försiktighet är nog klokt. Vi kommer säkert inte kunna helt hindra att viruset kommer in, det är fullt möjligt att den nya varianten redan finns i Sverige, men varje stoppat inflöde av en smittad person kan rädda många liv och mycket lidande. Tids nog kommer den nya varianten ta över i stället för den gamla (förutsatt att nya viruset inte är underlägset det gamla ut andra aspekter) men det viktiga är att fördröja detta så att vi hinner vaccinera en så stor del av befolkningen som möjligt innan detta sker.

Hur lång tid tar det tills den nya virusvarianten tar över? Detta kan man inte säga med någon större precision, men däremot ungefärligt. Vi antar att nya varianten sprider till 70% fler, att generationstiden (tid mellan att smittas och smitta andra) är ca 5 dagar och att det idag smittas 10-15 000 per dag i Sverige. Då betyder det att om endast 1 person för nya viruset till Sverige kan det nya viruset bli lika vanligt som det gamla efter 3-4 månader (och då har reproduktionstalet ökat med 35%, dvs hälften av 70%), och ytterligare några veckor senare dominerar det nya viruset helt varför reproduktionstalet då vuxit med närmare 70%. Om det i stället kommer in 10 personer med nya viruset går det snabbare: i stället för 3-4 månader till nya viruset är lika vanligt som gamla går det då på under 3 månader, och om 100 smittade med nya viruset kommer in i landet tar det bara 2 månader. Det är en väldigt stor skillnad om nya viruset tar över efter 4 månader, då en relativt stor andel hunnit vaccineras, jämfört med om det händer redan efter 2 månader, så att minimera inflödet av nya viruset bör ges högsta prioritet. (Notera att min numeriska värden är rimliga exempel, men det kan handla om längre eller kortare tider. Det viktiga är att det går snabbare tills det nya viruset tar över ju fler som för in viruset.)

2. Långsiktig negativ konsekvens: Vaccinationsgraden för att uppnå flockimmunitet höjs, och endast högeffektiva vaccin kan nå detta.

En gängse uppfattning är att R0 för den gamla virusvarianten är 2.5 i Sverige. Det är såklart en förenkling (det är säkert lite lägre i glesbygden och även lägre på sommaren men kanske högre i tätorter på vintern). Hur som helst betyder detta att vaccinering så att minst 60% (1-1/R0) blir immuna krävs för att flockimmunitet skall uppstå (flockimmunitet innebär att immunitetsnivån är så stor att inga preventioner krävs för att undvika större utbrott). För ett vaccin med 90% effektivitet betyder detta att minst 67% behöver vaccineras.

Men på sikt kommer det nya viruset att ta över (om det inte har andra egenskaper som hindrar dess spridning) och då ökar R0 med ca 70% och blir då i stället ca 4.25 och då blir flockimmunitetsnivån i stället drygt 75% vilket betyder att vaccinationsgraden måste vara minst 85% om vaccinet har 90% effektivitet. Så det får inte vara många som motsätter sig vaccinering för att flockimmunitet skall uppnås. Dessutom, vissa vaccin har jag förstått har lägre effektivitet, och om flockimmunitetsnivån är drygt 75% så måste vaccinen ha effektivitet över 80% för att flockimmunitet över huvud taget ska kunna uppnås.

Så, om den nya virusvarianten tar över och dess egenskaper är som man för tillfället tror så behöver vaccinen vara mycket effektiva och endast en liten andel av befolkningen får motsäga sig vaccinering för att undvika större utbrott. Även om detta inte uppnås är situationen likväl klart bättre än ingen vaccinering förstås.

Tack för ordet, Tom

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har inte tänkt ut något svar, jag ville veta varför det inte blev ett absolut krav på testning och karantän för alla som rest in från Storbritannien from. den 12 december utan endast en uppmaning.

Det finns väl flera tänkbara svar:
  • Det saknas laglig möjlighet att kräva karantän och testning.
  • Vi tror att tillräckligt många kommer att följa vår uppmaning för att en ev. ny coronastam inte ska spridas allt för mycket innan vaccinationerna börjar göra nytta.
  • Det behövs ett riksdagsbeslut och det kunde vi inte vänta på.
  • Vi är hindrade att använda flygbolagens passagerarlistor för att kontakta de som rest in.
  • En uppmaning från en statlig myndighet betyder att det är ett krav.
  • Mm, mm.
Om jag känt till svaret hade jag inte frågat!

Med tanke på vad Tom Britton skriver ställer du högst relevanta frågor!

Om vi med befintliga preventioner skulle haft den nya varianten skulle reproduktionstalet i stället vara 1.7 vilket skulle betyda att dagliga antal smittade, sjukhusinläggningar och dödstal skulle dubbleras varje vecka! Alternativt att vi var tvungna att minska våra kontakter med drygt 40% (1.7*(1-0.41)=1) för att stävja ökningen, något som endast kan beskrivas med en total lockdown.

Ingen orkar ta det nu. Det är ju jul!

FHM lägger över ansvaret på regionerna och så får vi hoppas på det bästa. Kanske någon tar tag i det efter nyår...
Citera
2020-12-23, 19:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nå snakket jeg om smittede, og ikke døde personer. Og å se på døde siste døgn gir ingen mening.

På søndag var det registrert totalt 413 koronarelaterte dødsfall i Norge. Tolv av dem fant sted i forrige uke.
Dette er nesten en halvering i forhold til de foregående fire ukene, men det er for tidlig å si om dette er en reel nedgang da etterregistreringer av dødsfall kan forekomme, skriver FHI.

Och jag snackar om om antal döda per dygn, trenden är att det ökar i Norge, Danmark och Finland, länder där man har förfasat sig över Sveriges höga dödstal.

Till exempel Norge och Finland har sedan det drog igång rapporterat ytterst få eller noll dödsfall per dygn, men nu kan vi notera att det rapporteras dödsfall i stort sett dagligen, i vissa fall tvåsiffrigt.

Jag tänker mig att du "snakket" om omfattningen på spridningen i Sverige för att försöka påskina att Sverige ligger sämst till, jag kontrar med att det avlider människor även i Norge, och det tycks öka, kan ju vara bra att ha i åtanke.

Jag anser att det är för tidigt att dra slutsatser som säger att Norge är på nedgång.
Citera
2020-12-23, 19:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jag kan se så är det väldigt små förändringar efter 14 dagar.

Som t ex dagens siffror - sträcker sig tillbaka till 4:e December (nästan 20 dagar) men då är det en avliden den dagen, sen en till dagen efter osv.

Den 10:e December (13 dagar tillbaka) är första dagen det är lite fler med 9 stycken avlidna.

https://covidstatistik.se/

Om vi köper det och räknar med 14 dagars eftersläpning ger det ganska exakt 10,000 döda för helåret, något som många ansåg vara helt orealistiskt bara för e månad sedan.
Citera
2020-12-23, 19:04
Avslutad
Smittsam Sydafrikamutation nu kommit till England..God Save the Queen
Citera
2020-12-23, 19:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu blir det en "kamp" mellan UK mutationen o Sydafrika mutationen. Vilken sprids effektivast o vilken kommer ta över?

"Virusvariant från Sydafrika upptäckt i Storbritannien – krav på omedelbar karantän"

Omni.se
Citera
2020-12-23, 19:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det spelar ingen roll om du rättar till munskyddet så länge du spritar händerna efteråt, tyvärr gör ju de flesta inte det.
Munskyddet är kontaminerat oavsett om dina händer spritas av efteråt eller inte.
Senast redigerad av Cineasten 2020-12-23 kl. 19:19.
Citera
2020-12-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir nog en vända in på Emporia och kanske någon krog också.
Färjorna går inte så ofta. Dom vill nog komma hem efter sitt arbetspass i Köpenhamn.
Citera
2020-12-23, 19:09
Medlem
Operation "Köra slut på vårdpersonalen till gagn för att rädda Sverigebilden" är nu i full blom:

STOCKHOLM BEGÄR AKTIVERING AV KRISLÄGESAVTAL

Region Stockholm sluter upp bakom Gävleborg och Västra götaland. Begär nu också att SKR ska aktivera krislägesavtalet. Det beslutade regionstyrelsen i Region Stockholm under eftermiddagen.

– Regionen har uttömt alla resurser. Det är brist på Iva-personal och det finns ingen ytterligare som kan hjälpa till, säger oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) till DN.

*Min notering: Det finns andra; de andra nordiska länderna som erbjudit hjälp. Men Socialstyrelsen har tackat nej.

Krislägesavtal innebär att kunna pressa personal att arbeta max, dubbla pass osv. under en tid.

Det verkar väl rimligt, inför att vi skall kunna låta personen återhämta sig efter vårens press i covidvården.... och inhämta vårdskulden efter Corona... *Obs ironi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in