2020-12-22, 20:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag kan inte säga att jag ser fram emot det, men visst finns det en risk att vi kommer att gå i den riktningen.

Om en muterad version av viruset, a la det nu upptäckta danska, som inte hindras av dom vaccin som nu finns och denna version sprider sig allt snabbare efter hand som restriktioner upphör, vad gör vi då?

https://sverigesradio.se/artikel/7633085

Köerna till systemet blir ännu längre imorgon.
Vet inte om tidningarna blåser upp detta. Vaccintillverkarna håller stenhård koll och de vet att sådant här kan hända. De kan gå in och ändra i vaccinet, de behöver inte forska fram ett nytt.
Vi får se vad vaccin experterna säger-
Citera
2020-12-22, 20:51
Bannlyst
Har letat överallt men vet någon var man kan hitta den tillfälliga pandemilagen som gällde från april till juni?
Citera
2020-12-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gjorde några enkla modelleringar i Excel och dessa antyder att det engelska viruset är extremt smittsamt. Lite beroende på förutsättningar, men nästan alla modeller ger ett Re som är mycket större än 70% mer smittsamt.

Problemet med att försöka räkna ut detta är att jag behöver veta R0 för den gamla virussträngen, hur många som var smittade vid olika tidpunkter, samt hur många som hade de två strängarna vid olika tidpunkter. Jag måste också veta hur många som är immuna. Med allt det som grund så går det att räkna ut vad R0 för den nya strängen är.

Därför har jag fått förenkla modellerna rätt kraftigt, jag har dock försökt göra detta på ett rimligt sätt. Det ser dock ut som att Re för den nya strängen skulle kunna vara runt 2 för några av modellerna.

En mycket förenklad modell baserad på att deras sammanlagda Re verkar ligga på 1,52 är (med antagandet att Re för den gamla strängen är 1, att 28% av nyinfektionerna är av den gamla strängen): 1,52= 0,28*1+0,62*Re(ny) ==> Re(ny)=2

Samma beräkning med Re för den gamla strängen = 1,1 ger Re(ny)=1,95

Dvs, snarare 100% mer smittsam än den gamla strängen. Inte bra.

Ytterst förenklade beräkningar, men de visar ändå att det inte ser bra ut.

Re total blir väl ett snitt mellan gamla och nya varianten, beroende på hur vanlig dessa är för tillfället.

Tar man bara senaste dagarnas siffror får man Re:

London 1.80 -> 2.12
UK 1.39 -> 1.66

London ligger alltså 0.4 högre än övriga UK.

Vet inte om det är så väldigt märkligt, eller?

Samma variation ser vi ju i Sverige mellan olika delar av landet.

https://data.london.gov.uk/dataset/coronavirus--covid-19--cases
Citera
2020-12-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ptja, stämmer det så kanske det är det bästa som kunde hända, då blir det inte mer än en ”säsongsinfluensa”. Är den smittsam men ofarligare lär den ju kunna konkurrera ut andra varianter, speciellt om de bekämpas med vaccin. Inte som att det går att utrota det liksom, då får vi vara glada för en mildare variant som dominerar
Ja, precis. Det är ofta så infektionssjukdomar utvecklas. Darwins lagar säger att det inte är någon fördel att vara dödligt eftersom det begränsar spridningen, genom att ta död på bärare som annars kunnat sprida smittan. En "lagom" farlighet gynnar däremot spridningen.
Citera
2020-12-22, 21:03
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har sett spekulationer om att det skulle ha funnits omfattande smittspridning innan skidturisterna återvände från Alperna. Främst förefaller sådana spekulationer komma från Anders Tegnells anhängare, som vill frånta Anders Tegnell ansvaret för att ha släppt in stora mängder smittbärare, utan någon kontroll.

Finns några indikationer på att det skulle ha funnits någon smittspridning redan innan Stockholms sportlov?

Italien-resenärerna släpptes in utan att sättas i karantän, eller någon annan kontroll. Det medförde att sjukvården fick använda sina resurser att smittspåra på dessa resenärer. Medan smittspårarna var upptagna med Italien-resenärerna, så kom viruset in från annat håll. Ifall Italien-resenärerna hade satts i karantän, så hade smittskyddets resurser istället kunnat användas till att upptäcka smitta i andra grupper.

Det var en helt vansinnig strategi att medvetet låta resenärer anlända från länder med pågående epidemi, och låta dessa resenärer kliva rakt in i samhället. Resultatet av dårskapen har varit tydligt för alla.

FHM har genomfört helgenomsekvensering av prover som tagits från den 31 januari och senare.
Den initiala smittspridningen dominerades av tre genetiska grupper. Dessa grupper började spridas inom Europa och mellan Europa och USA i slutet av februari. Alla tre grupperna är vanligt förekommande I Europa och USA. De har även spridit sig globalt.
Enligt FHM importerades inte smitta enbart från Italien och Österrike alldeles I början utan från ett antal andra länder. Det finns en rad länder omnämnda i rapporten.

Så vitt jag vet är det inte klarlagt vilka av alla de resenärer som provtagits med positivt resultat hör hemma.
Det finns ingenting som talar emot att också befolkningen på Järvafältet tog med sig smitta både innan, under ch efter sportlovsveckan även om de inte reste på skidresor till alperna.

Citat:
Baserat på den spridning av genetiska grupper som fanns i Europa vid
månadsskiftet februari -mars och som korrelerar med de genetiska grupper som
detekterats i Sverige är det troligt att, även om en majoritet av proverna i
undersökningen härrör från import från Italien och Österrike, så var spridningen i
Europa en sådan vid tidpunkten att smitta importerades från ett antal andra länder i
samma tidsperiod.

Det är troligt att ytterligare importfall av dessa genetiska typer skedde med
hemvändande resande även efter att provtagningsindikatorn ändrats till att
inkludera en generell provtagning. De genetiska grupper med låg förekomst som
kan konstateras från fall inom sentinelövervakningen indikerar fortsatt introduktion
av nya varianter av viruset över tid även under mars.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/

Citat:
Utlänningarna i Järva har valt att bo trångt. Trångboddheten medför ypperliga förutsättningar för virus att spridas.
Vad har de som bor på Järvafältet för valmöjligheter?
Citera
2020-12-22, 21:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Eritrea, Etiopien, Somalia.

3.31 ggr högre risk att drabbas jämfört med om du vore svenskfödd med den datan. Är det för att de saknar neanderthalargenen eller är det på grund av socioekonomiska faktorer, levnadsförhållanden kultur och seder, d-vitaminbrist, blodgrupp eller annat som gör att de förekommer så mycket mer?

Som jag skrev, forskarna gissar bara, de vet lika lite nu som för ett år sedan. Forska på sån mumbo jumbo skit dessutom att det måste vara neanderthalargen som prevalens när det finns data över vilka som blir sjuka och vilka som blir allvarligt sjuka, så letar man ändå orsaker där den känns som mest avlägsen och minst sannolik.
Någon kanske har svarat redan, men eftersom jag tillförde neandertalperspektivet svarar jag.

Vad jag förstått av artikeln är det inte risken att smittas som ändras med neandertalgener utan risken att få ett sämre sjukdomsförlopp.

Den rapport du länkade till visar vad jag förstår inte risken att smittas utan hur smittan spridit sig fram till den 7 maj. Mest anmärkningsvärt är att finländare har en så hög dödlighet. Om detta skulle vara genetiskt betingat (mycket neandertalgener) är det ju väldigt bra att de lyckats så pass bra med att begränsa smittspridningen i Finland.

Värdet av rapporten tycker jag egentligen är rätt tveksamt när det gäller generell information om smittspridning och sjukdomsförlopp i olika delar av befolkningen. Det är en väldigt kort tid inledningsvis av pandemin man tittar på och små populationer.
Några få smittade eller döda påverkar statistiskt väldigt mycket.

FoHM verkar ha en annan uppfattning om rapportens värde, men jag kanske läste slarvigt.
Citera
2020-12-22, 21:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Har letat överallt men vet någon var man kan hitta den tillfälliga pandemilagen som gällde från april till juni?

Den kan du hitta här🙂

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-201920155/
Citera
2020-12-22, 21:17
Medlem
sannes avatar
Nu säger Anders Tegnell att smittan från England redan funnits här sedan oktober om det är så, och att stoppa några flygplan inte bidrar så mycket till smittspridningen.

- Det är långt ifrån otänkbart att viruset funnits där.

Den ström av människor som kom igår och i förrgår gjorde ingen större skillnad, pga att de redan rest därifrån sen september när man upptäckte smittan i Storbrittanien.

- Vi kommer jobba ännu hårdare än idag för att få ner smittspridningen, tvätt händer, avstånd och andra rekommendationer.

- Är det så stor smittspridning de säger i Storbritannien så är nog oddsen att det inte är här rätt så små.
Citera
2020-12-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis. Det är ofta så infektionssjukdomar utvecklas. Darwins lagar säger att det inte är någon fördel att vara dödligt eftersom det begränsar spridningen, genom att ta död på bärare som annars kunnat sprida smittan. En "lagom" farlighet gynnar däremot spridningen.

Om jag nu skall rätta dig lite, så är ju ”lagom” egentligen en tolkningsfråga.
Enligt mig är det så ”lindrigt” som möjligt som gäller för viruset.
Det bästa för ett virus är såklart om det är helt harmlöst. Då kan det sprida sig till 100% av alla som lever på jorden och ”värden” kommer leva på som vanligt..
Citera
2020-12-22, 21:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu säger Anders Tegnell att smittan från England redan funnits här sedan oktober om det är så, och att stoppa några flygplan inte bidrar så mycket till smittspridningen.

- Det är långt ifrån otänkbart att viruset funnits där.

Den ström av människor som kom igår och i förrgår gjorde ingen större skillnad, pga att de redan rest därifrån sen september när man upptäckte smittan i Storbrittanien.

- Vi kommer jobba ännu hårdare än idag för att få ner smittspridningen, tvätt händer, avstånd och andra rekommendationer.

- Är det så stor smittspridning de säger i Storbritannien så är nog oddsen att det inte är här rätt så små.

Jag tror också att den redan finns här men det är ändå bra att stoppa flygen, ju färre som kommer in med den varianten desto bättre
Citera
2020-12-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om jag nu skall rätta dig lite, så är ju ”lagom” egentligen en tolkningsfråga.
Enligt mig är det så ”lindrigt” som möjligt som gäller för viruset.
Det bästa för ett virus är såklart om det är helt harmlöst. Då kan det sprida sig till 100% av alla som lever på jorden och ”värden” kommer leva på som vanligt..
Ja "lagom" är kanske fel men jag menade kanske "optimalt" ur Darwinistisk synpunkt.

EDIT: Och det är alltså inte optimalt att vara väldigt dödligt.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-22 kl. 21:23.
Citera
2020-12-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Re total blir väl ett snitt mellan gamla och nya varianten, beroende på hur vanlig dessa är för tillfället.

Tar man bara senaste dagarnas siffror får man Re:

London 1.80 -> 2.12
UK 1.39 -> 1.66

London ligger alltså 0.4 högre än övriga UK.

Vet inte om det är så väldigt märkligt, eller?

Samma variation ser vi ju i Sverige mellan olika delar av landet.

https://data.london.gov.uk/dataset/coronavirus--covid-19--cases
Det är inte spridningen i sig de tittar på utan andelen. I London så har det nya viruset nästan trängt undan det gamla helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in