2020-12-23, 16:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En stor förklaring till brådskan är att varje månads försening beräknas kosta 25 miljarder SEK i minskad BNP.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP per år är ca 5000 miljarder SEK.
Minskad BNP innebär minskade skatteintäkter.
Minskade skatteintäkter samtidigt som statens och regionernas utgifter så gott som skenar är ohållbart.
Konkurser, arbetslöshet, personliga tragedier etc.
Sverige måste återgå till normaltillstånd helst i går.
Det enda sättet att göra det är att vaccinera så många som möjligt så fort som möjligt.

Ja det är troligen orsaken. Bra sammanställt av dig.
Och som en följd av att inte få till det snabbt och få ordning på ekonomin kommer riktas mot sossarna.
Citera
2020-12-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Bullshit. It’ll accelerate and explode over the next ten days. We’ll pass 9000 deaths before the year is over. Consider the timing of this data and the sheer difficulty of getting tested now in high risk regions like GBG and Skåne. New infections cannot get tested. Christmas is tomorrow. There’s no way accurate numbers are getting reported anymore and the backlog is very large. We’ve likely already passed 9000 deaths in the backlog. We’ll definitely have passed 10,000 by the start of the New Year.

If you think that Christmas and NYE won’t accelerate spread you haven’t been watching things very closely.

Tror folk i allmänhet varit försiktigare nu strax innan Jul, dessutom väl en del skolor stängt i förtid och jullovet har ju börjat.

Är inte alls förvånad om i sjukhusbehovet faller de närmsta 10-15 dagarna. Sedan kan det mycket väl öka igen när Jul- och Nyårsfirande får genomslag.
Citera
2020-12-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror folk i allmänhet varit mer försiktigare nu strax innan Jul, dessutom har ju många skolor stängts i förtid och jullovet har ju också börjat.

Är inte alls förvånad om i sjukhusbehovet faller de närmsta 10-15 dagarna. Sedan kan det mycket väl öka igen när Jul- och Nyårsfirande får genomslag.

Sure. But they are then going to meet their families. Not everybody has regular contact with their families and this is where infections can spread between a circle of people. The second coming together of people that may not necessarily meet so often is at New Years. This is again where infections can spread between a circle of people. Both are often held indoors at close proximity with food and alcohol. Both will set the spark for people coming back to work to spread infections in their workplaces, public transport and homes.

I think there’s almost a guarantee this sets off a rise in cases.
Citera
2020-12-23, 17:00
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sydafrika-mutationen har vi diskuterat en del. Olyckligt att den redan är spridd för Sydafrika:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Även om inget är bekräftat än så finns det en del uppgifter om att den inte bara är mer smittsam än den brittiska mutationen (som är illa nog) utan att den också gör att de smittade får högre virusnivåer och drabbas av allvarligare sjukdom. Den tycks ha lett till att långt fler yngre har blivit svårt sjuka än under den första vågen i Sydafrika.
Vart i artikeln står det jag fetmarkerat i din text?
Citera
2020-12-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Andelen positiva kan ju vara lägre bland symptomfria julfirande som bara vill kolla innan släktträffen.

Så nu under helgen blir det svårt att uttala sig trender då allt är annorlunda.

Ja, det står nog och väger lite. Kan lika gärna gå upp igen som ner och antalet nya fall är ändå så högt att det skapar stora problem ett bra tag till. Det lär nog ta minst 2-3 månader att komma ner under 5% positiva igen.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra fråga. Tror dessvärre inte det finns någon definierad tidsplan mer än att de ska börja med folk på särskilda boenden och sjukvårdspersonal. De ska vara cirka 400-500 tusen. Med start från nyår ungefär räknar man väl med att kunna vaccinera 80 tusen personer per vecka. Skulle därför tro att vi kan räkna med att vaccinera övriga riskgrupper cirka någon gång i mars/april. Senast juni ska ju hela svenska folket vara vaccinerade enligt plan. Mer specifikt än så tror jag inte man gått ut med information.

Min mormor och morfar har fått tid bokat för vaccin 3 Jan. Det tar ju lite tid att vaccinera riskgrupper som jag förstod då man vill ha dem under uppsikt cirka 15 minuter så de inte får allergisk reaktion. Redo med kortison.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
[/spoiler]

Du tänker att FHM är otroliga. Och jag tänker att din attityd är helt otrolig..

Vi befinner oss mitt i en pandemi. FHM har jobbat häcken av sig sen i våras. Det vankas jul OCH du - Mr/Mrs Nobody - skickar en fråga till denna myndighet och FÅR INGET SVAR!!

Det är klart att FHM borde ha prioriterat att svara just till DIG varför de har valt den strategin de valde istället för den du föreslog. Vad är detta för fasoner från myndigheternas sida..?

Hur stora tankar om dig själv har du egentligen?

De har jobbat häcken av sig på FoHM skriver du. Men de som verkligen har fått slita med livet som insats är de som jobbar i vården. De som drabbas av konsekvenserna av Tegnells experiment.

Det är uselt att de inte ens orkar ge ett vettigt svar på en fråga utan överöser en med en massa desinformation.
Citera
2020-12-23, 17:04
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammasGrabbHalva
Vart i artikeln står det jag fetmarkerat i din text?

Det har stått i flera artiklar som har länkats till under veckan. Det är dock inte bekräftat än. Det nya viruset blev känt så sent som för några dagar sen.

Jag återkommer med länkar eller om nån annan orkar. Jag är väl inte den enda som följt Sydafrika-mutationen.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-23 kl. 17:07.
Citera
2020-12-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Dödsfall per 1 miljon invånare - Globala snittet: 221

Totalt 26 länder ligger nu på över 800. 800 - cirka 1600. Sverige är nummer 25. Att vi ligger lägre än i sommras beror nog mycket på att 7-8 länder i Sydamerika har misslyckats och tagit sig in på "topplistan".

Alla andra länder i Norden ligger under globala snittet. Som mest i Danmark: 189. Finland: 95.

Norge: 74. Cirka 110 länder i världen har FLER dödsfall per invånare än Norge. 74 är även minst antal dödsfall per inv. i hela Europa.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Om vi tänker på vårens coronavåg i Sverige, så när "kulmen" nåddes, så fick vi en oerhört lång, nedåtgående "svans" i dödskurvan därefter. Dvs. om det dog 110 en toppnoterings-dag, så fortsatte svansen: 105 - 102- 99 - 95- 93 - 90 osv osv. Under väldigt många veckor efter toppen. (Ovanstående siffror bara ett exempel, ej verkliga siffror).

Jag tror en klok skribent här inne tog reda på att den dagen då "toppen" av rapporterade dödsfallen var, så hade ändå bara ca 20% av alla dött, som skulle totalt komma att dö, i våg 1.

Detta innebär att jag tror att vi fortfarande tyvärr kommer att kunna klättra avsevärt mkt högre på dödslistan i världen. Våg två lär också få en "svans" i sin dödskurva.

Nu kommer vaccinet och förhoppningsvis bromsar, men det kommer nog ta tid innan det får en stor genomslagseffekt. Tror tyvärr att mängder av folk kommer att hinna dö under januari och februari. Och att vårt slutresultat även globalt sett, kommer att vara något av det skamligaste under vår livstid.
Citera
2020-12-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så kan man tycka, men man kan ju också tycka att man som myndighet har anledning att svara på relativt enkla frågor från landets befolkning när man inte kan hitta informationen på deras eller andras webbsidor.

Vill någon här på FB (utom sno) ha ett samhälle där myndigheter kan gömma sig bakom att de inte har tid att svara på frågor?

Edit: FoHM har ju faktiskt haft 9 månader att förbereda sig för att hinna svara på frågor.

Fast FHM har ju förberett sig på frågor. Du kan hitta svaren på tidigare frågor på deras hemsida.
Men du menar att FHM ska stå i givakt redo att svara på just DINA frågor under julveckan.. som om de inte hade annat att göra..

Dessutom handlade din enkla fråga om en strategi.. Du tyckte de borde ha gjort si - men de har gjort så. Och sen skulle de förklara varför de tycker annorlunda än vad du tycker.

C. Söderberg-Naucler är lite grann som du. Kräver att Tegnell ska stå till hennes förfogande när hon lyfter på luren..
Citera
2020-12-23, 17:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Skriv in vad du tror så får vi se om du har rätt.
Min gissning är att du kommer att svara fel.

Jag vet i alla fall hur vi tar fram den bästa strategin:

1. Lista alla tänkbara åtgärder
2. Be Tegnell rangordna listan efter hur bra han anser att de är
3. Gå igenom och inför åtgärderna från botten av listan
4. Success!
Citera
2020-12-23, 17:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Dödsfall per 1 miljon invånare - Globala snittet: 221

Totalt 26 länder ligger nu på över 800. 800 - cirka 1600. Sverige är nummer 25. Att vi ligger lägre än i sommras beror nog mycket på att 7-8 länder i Sydamerika har misslyckats och tagit sig in på "topplistan".

Alla andra länder i Norden ligger under globala snittet. Som mest i Danmark: 189. Finland: 95.

Norge: 74. Cirka 110 länder i världen har FLER dödsfall per invånare än Norge. 74 är även minst antal dödsfall per inv. i hela Europa.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Du verkar utgå från att alla länder testar, definierar och rapporterar likadant? Vill inte säga att det är naivt, utan bara påpeka att det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in