Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Håller med till viss del. Men överlag hjälper nog mask mer än det skadar. Fler och fler studier pekar på det medans jag inte kan påminna mig om någon studie som pekar på motsatsen. (Den famösa danska studien observerade ju bara effekten på maskbärande - inte på maskbärarens kontakter t.ex).
Det finns mängder av lågintelligenta därute som inte håller avstånd osv. Det vore bra om de var tvungna att bära mask.
Ett problem jag ser med maskbärandet är att de flesta jag möter utanför jobbet använder dem felaktigt. De pillar på dem eftersom de hamnar snett. De plockar av och på dem när de pratar eller kliar sig i ansiktet/snyter sig/äter/dricker/röker/spottar. Så fort du petar på det
efter att ha placerat det på näsan är det kontaminerat och värdelöst. När munskyddets insida är fuktig av utandningsluft är det dags att byta. De här värdelösa kinesiska skydden är inte gjorda för att bäras några längre stunder.
Folk återanvänder munskydden eftersom det blir väldigt dyrt och omständigt att byta i ett kör. Stoppar dem i fickan, plockar upp dem igen. Kontaminerade.
Bättre då att hålla avstånd och stanna hemma när man har förkylningssymtom.
Jag använder munskydd på jobbet vid patientnära arbete men använder det inte ute på stan och kommer inte börja göra det framöver heller. Trots att jag är en av de där alarmisterna enligt Flashbacks foliehattsförsedda experter...