2020-12-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det beror nog bara på att folk är hemma och har tid.

Det var konstigt, eftersom vaccinet inte har kommit hit än. Det kommer hit den 26:te. Har din vårdcentral köpt Sputnik II på svarta börsen, kanske..?

Jag har inte Pub Med där jag sitter nu. Du får googla själv. Resultaten har dock redovisats i tidningarna redan (som det där att de sprider sig enormt i laboratoriemiljö...)

Jag har inte en aning... pratade med en bekant som har hjärtproblem och han hade blivit kallad och fått iaf...
Citera
2020-12-23, 10:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Merparten av arbetstiden spenderas i ett klassrum och det borde ju vara där smittan sprids. Däremot så är det säkert som du säger att både barn och vuxna smittar.

Dessutom går det minst 20 elever på varje lärare, så det är ju garanterat eleverna som är motorn i det här. Allt blir en enda smältdegel i skolan. Men egentligen är det rätt ointressant huruvida det är eleverna som smittar lärarna, eller om det är lärarna som smittar eleverna, eller om det är lärarna som smittar varandra. Det vi i vart fall kan konstatera med lätthet är att skolan är en stor arena för smittspridning av Covid19. Lösningen skulle kunna vara att övergå till distansundervisning även i grundskolan till dess vaccin har distribuerats brett i Sverige. Att återöppna grundskolan i januari känns som komplett vansinne.
Citera
2020-12-23, 10:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag gjorde en revidering på en vecka vid ett tillfälle, i övrigt har jag har haft samma värden.
Men varför tror du dödstalen ska sjunka hela tiden? Både V49 och V50 har du trott att ska sluta på klart lägre dödstal än veckan innan. Vilka indikatorer baserar du det på?
Citera
2020-12-23, 10:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att kollegorna träffar varandra behöver inte betyda att de smittar bara när de fikar. De som hävdar att det bara är elever som nu smittar lärarna har inte lyckats påvisa några evidens för detta. Det är en blandning men att lärarna står för en stor del kan man anta när smittspridningen i den åldersgruppen varit stor under hösten. Här är en artikel i Lancet när man gått igenom proportionerna i England. Det som nämndes ovan också är att smittskydden i landet får mest rapporter om lärare.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30882-3/fulltext

Har en sambo som är lärare. De har tydliga instruktioner att inte träffas i personalrum, fikarum mm för att minimera kontakter lärare-lärare.
De har alltså betydligt mer elevkontakt än kontakt med andra lärare.
Förberedelser o annat arbete som inte involverar elever görs hemma.

Ett stort problem är antagligen "moderna" lokaler med kostnadsoptimerad ventilation o storlek och fasta fönster där elever o lärare vistas stora delar av dagen. Går ju inte att hålla avstånd och tiden de tillbringar där är lång.

Det där eviga snacket om att "hålla avstånd" är bara att förskjuta ansvaret och att upprätthålla en illusion av att man gör något. Skolmiljön är inte ett ställe där avstånd går att upprätthålla samt att gruppstorleken är större än vad vi får vara på julen tex. 30 elever plus lärare blir illa om en elev är superspridare.

Självklart borde elever/lärare ha munskydd.
Citera
2020-12-23, 10:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ingen kommer heller att dö eftersom FHM inte tänkt rapportera nått alls över helgen. Efter idag blir nästa rapport på tisdag om en vecka. Men åtminstone förnekarna blir glada då de kan påstå att ingen dör i Sverige medan man fortsätter dö i andra länder där man har råd att anställa personal som rapporterar.

Ja, covid tar väl semester under julen precis som Tegnell o co. Bara de inom vården som får slita hela helgen medan FoHM är hemma o dricker glögg
Citera
2020-12-23, 10:24
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/fhm-inga-planer-att-rekommendera-stanga-systembolaget/

Det verkar inte som om FHM förstår vidden av problemen med öppna Systembolag..? Människan babblar bara på om det, ur ett smittskyddsperspektiv där och då personal och kunder befinner sig i lokalerna. Fattar de inte att alkoholkonsumtion - även i hemmen - ORSAKAR en massa smitta..? Man kanske bjuder hem någon över ett glas vin, och kommer överens om att hålla avstånd och ha fönstret lite på glänt. Sedan leder ett glas till två och tre, och sedan är försiktigheten glömd, och det blir "du och bror" och kramkalas, och är kontrahenterna av olika kön så... ja.
Citera
2020-12-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har en sambo som är lärare. De har tydliga instruktioner att inte träffas i personalrum, fikarum mm för att minimera kontakter lärare-lärare.
De har alltså betydligt mer elevkontakt än kontakt med andra lärare.
Förberedelser o annat arbete som inte involverar elever görs hemma.

Ett stort problem är antagligen "moderna" lokaler med kostnadsoptimerad ventilation o storlek och fasta fönster där elever o lärare vistas stora delar av dagen. Går ju inte att hålla avstånd och tiden de tillbringar där är lång.

Det där eviga snacket om att "hålla avstånd" är bara att förskjuta ansvaret och att upprätthålla en illusion av att man gör något. Skolmiljön är inte ett ställe där avstånd går att upprätthålla samt att gruppstorleken är större än vad vi får vara på julen tex. 30 elever plus lärare blir illa om en elev är superspridare.

Självklart borde elever/lärare ha munskydd.
På min frus skola så träffas lärarna inom arbetslaget (årskursen), men i övrigt så är det inga vuxna som träffas. De har trots det haft utbrott I ett par klasser/lärarlag.
Citera
2020-12-23, 10:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Jag har inte en aning... pratade med en bekant som har hjärtproblem och han hade blivit kallad och fått iaf...

Om det är sant tycker jag att du ska tipsa Aftonbladet. Det är ju inte HELT omöjligt att någon läkare skulle ha köpt upp ett litet lager utomlands (t.ex. i Ryssland) för att ge till sina favvispatienter, som han är orolig för, innan dessa kommer fram i den vanliga kön... men ändå tjänstefel så vitt jag förstår.
Citera
2020-12-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
"Han är stolt över att regionen satte rekord i antalet genomförda pcr-tester för covid-19 i veckan. Det är mer 10.000 fler än veckan före.

Ungefär 17 procent av de testade under veckan var smittade, vilket är en nedgång sedan veckan före då andelen smittade var 20 procent.

– Det kan vara farligt att dra några slutsatser utifrån en enskild vecka, men man kan hoppas att det är ett positivt trendbrott, säger han".

Claes Ruth, chef för Karolinska universitetslaboratoriet och ansvarig för provtagningen för covid-19 i Region Stockholm.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

Ja men med tanke på vaccingeringen som är på gång & att vi går mot ljusare tider, långsamt iallafall så tror jag att vi får bita ihop ungefär januari ut.

Då kommer vi dels ha högre flockimmunitet, dels högre andel vaccinerade, dels mer folk ute och dels inga helger och reor....

Men en månad i dessa sammahang är givetvis otroligt lång tid.
Citera
2020-12-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Intressant! Det är nog inte enda yrkesgruppen som inte jobbar hemifrån. Det borde finnas andra exempel i samhället på smittspridning enbart på grund av fika. Har du hittat någon sådan studie så hojta gärna till. Kanelbullens dag borde ha genererat en uppåtgående kurva isåfall
Skämt åsido, visst kan folk smitta varandra i ett fikarum men det tror jag bara är en delförklaring när det gäller skolan.

Det är länge sedan lärare hade tid att sitta och fika i lärarrummet i någon större utsträckning, möjligen hände det någon gång på 90-talet. Lärare tillbringar mesta delen av tiden i klassrummet tillsammans med 30-35 tätt placerade och ivrigt flåsande och högljudda elever (jfr. körsång som brukar anges som ett typiskt super-spreader-event). Tidsfaktorn och ljudnivån är således avgörande för när det är mest sannolikt att smittas. Tråkigt att kunskapen om hur det ser ut i skolan såväl som i äldrevården anno 2020 i Sveriges avlånga land är så begränsad i vissa kretsar. Dessvärre fick det katastrofala följder. Sverige kan numera inte bara titulera sig avlångt utan också trångsynt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-23 kl. 10:35.
Citera
2020-12-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men varför tror du dödstalen ska sjunka hela tiden? Både V49 och V50 har du trott att ska sluta på klart lägre dödstal än veckan innan. Vilka indikatorer baserar du det på?

Estimeringen är en grov estimering baserat på onsdagens siffror för de dödstal som skett veckan innan multiplicerat med 1,8. Den är rent matematisk som stämmer hyfsat, så den baseras inte på att dödstalen ska sjunka.
Citera
2020-12-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det är sant tycker jag att du ska tipsa Aftonbladet. Det är ju inte HELT omöjligt att någon läkare skulle ha köpt upp ett litet lager utomlands (t.ex. i Ryssland) för att ge till sina favvispatienter, som han är orolig för, innan dessa kommer fram i den vanliga kön... men ändå tjänstefel så vitt jag förstår.
Jag finner det märkligt iaf... jäkla hysch hysch kring detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in