2020-12-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är det som gör detta bolag så bra?
Att aktiekursen går upp i så snabb takt. Jag har ingen aning om vad det beror på och bryr mig inte heller.
Citera
2020-12-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har kört momentumstrategin alldeles för kort tid för att det skall vara någon statistisk signifikans i utfallet. Gick över till den i PPM i juli och har där gått +13% sedan dess, och det är väl svårt att säga om det är bättre eller sämre än min tidigare strategi. Totalt sett är min PPM upp +17% i år vilket är klart bättre än mitt snitt för tidigare år, som är ca +10,5%, men det är ju omöjligt att säga om det beror på strategibytet eller bara är slumpvariation. I PPM har jag nu alltid de 5 fonder som presterat bäst de senaste 12 månaderna. Just nu är det Handelsbanken hållbar energi, Spiltan småbolag, Evli Sverige småbolag, JP Morgan China, samt Black Rock World Technology. Eftersom jag alltid lägger in ett fondbyte så fort en fond ramlat ur topp 5 så har jag nu byte på gång av Kinafonden mot Aktia Nordic Small cap. Förmodligen tappar man lite på de täta bytena strategin innebär, eftersom det ibland ligger en liten slant oplacerad under övergången, så kanske går det att finslipa den delen lite.

Hur ofta byter du? Varje månad eller var tredje?
Citera
2020-12-22, 19:49
Medlem
Bortsett från stort amerikansk bolag som just nu rasar nedåt går allt annat upp. Men vad hjälper det.. Varit ett bra år dock. Slog på stort i mars vilket gett bra utdelning.
Citera
2020-12-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur ofta byter du? Varje månad eller var tredje?
Det stod ju i det jag skrev. Att jag lägger in ett byte varje gång en fond ramlat ur topp 5.

Oftast är det bara fonden på 5:e plats som byts, och där är det såklart stor rotation, men å andra sidan brukar det vara stabilt på plats 1-3 i rankingen. Ser i min logg att jag gjort 20 fondbyten sedan mitten av juli, så det blir väl i snitt ett i veckan då. Säkert inte optimalt att byta så ofta, men å andra sidan har man ju ingen kostnad för fondbyten i PPM.
Citera
2020-12-22, 19:58
Medlem
Citat:
Det stod ju i det jag skrev. Att jag lägger in ett byte varje gång en fond ramlat ur topp 5.

Oftast är det bara fonden på 5:e plats som byts, och där är det såklart stor rotation, men å andra sidan brukar det vara stabilt på plats 1-3 i rankingen. Ser i min logg att jag gjort 20 fondbyten sedan mitten av juli, så det blir väl i snitt ett i veckan då. Säkert inte optimalt att byta så ofta, men å andra sidan har man ju ingen kostnad för fondbyten i PPM.

Det var väldigt ofta. Normalt brukar det göras per månad eller kvartal så att man inte ligger utanför marknaden så mycket. Hursomhelst kul att strategin funkar.
Citera
2020-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Det var väldigt ofta. Normalt brukar det göras per månad eller kvartal så att man inte ligger utanför marknaden så mycket.
Jag vet, jag har läst Antonacci mfl. Men sen gör jag på mitt eget sätt i alla fall och tar själv konsekvenserna av det Delvis avspeglar det väl att jag är klåfingrig och vill hålla på och pyssla med innehaven, och jag förstår att det kanske kostar lite i tappad avkastning.
Citera
2020-12-22, 21:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Grattis

Bayn är ett bra tips, men jag har inte haft den så länge som du. Köpte en post den 17 december. Hittills +17%.
Grattis, blev fin uppgång i dag också. Jag provsmakade Bayns fejkgodis för ett tag sen och tyckte inget vidare om det. Jag är glad så länge marknaden inte anser detsamma. Upp 605,82% nu.

Klev ur Såfan häromdan och in i Hållbar energi o BlackRock. Ska kolla ställningarna om nån månad o se hur jag ska gå vidare. Tack för uppvaknandet.

Annars blev det en bra dag i dag också. Upp 1,97%. Mina bolag som klev över 3% är Angler Gaming, Bayn Group, Creades A, Embracer, Fortnox, INVISIO, PowerCell, Sectra och SpectraCure.

Allt gott!
Citera
2020-12-22, 23:22
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har ingen likvid

Taket kan du fixa senare... Det är bara att lasta in.
Citera
2020-12-23, 06:19
Medlem
Summering av senaste månaden (23/11-23/12):

OMXS30: -3,04%

Mitt Nordnet-konto: +13,96%
Största innehav: Plejd, Evolution, 24SevenOffice, Embracer, Gravity, Fortnox, MAG, Kambi, Paradox.
Strategi: Följa de öppna portföljerna hos Aktieentrepenören och Miljonjakten
https://shareville.se/medlemmar/aktieentreprenoren/portfolios/7471/yield
https://twitter.com/miljonjakten

Mitt Avanza-konto: +9,48%
Största innehav: Sinch, G5, Evolution, Boozt, Studsvik, BHG, Cantargia, Q-Linea, Stockwik, Hansa Biopharma
Strategi: Investera i de aktier som gått bäst de senaste 12 månaderna, med större poster i topp 10 Large/Medium/Smallcap och mindre poster i topp 5 på First North (just nu Bambuser, Bayn och 3 till).

SAVR: +10,56%
Innehav: BNP Paribas Energy Transition och MS Invf US Growth
Strategi: Peta varje dag en mindre summa (fikapengar) i den fond som gått bäst de senaste 12 månaderna. Håll max 5 fonder och omplacera varje gång något av innehaven halkat ur topp 10.

PPM: +10,04%
Innehav: Handelsbanken hållbar energi, Spiltan småbolag, Evli Sverige småbolag, JP Morgan China, Black Rock World Technology.
Strategi: Var alltid investerad i de 5 fonder som ligger i topp i avkastning de senaste 12 månaderna.

När jag såg utfallet i mina fyra portföljer den senaste månaden tänkte jag först att vi nog är inne i en sådan där period där alla börser går upp och man kan göra nästan vad som helst och ändå framstå som ett börsgeni. Sedan såg jag att index ligger på minus och Avanza Zero på -3%. Då återstår bara en möjlig förklaring till att det gått så bra - jag har haft en jävla tur.

Och efter att jag skrivit detta kommer det ofelbart, med början idag, att gå åt skogen. Om en månad eller två kommer jag nog att ligga på minus.
Citera
2020-12-23, 06:29
Medlem
Odagans avatar
Drygt 3600 aktier i Swedish Match. Tror jag reder mig..
Citera
2020-12-23, 06:45
Medlem
Odagans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=BSIFNuFa-RE
Citera
2020-12-23, 09:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Summering av senaste månaden (23/11-23/12):

OMXS30: -3,04%

Mitt Nordnet-konto: +13,96%
Största innehav: Plejd, Evolution, 24SevenOffice, Embracer, Gravity, Fortnox, MAG, Kambi, Paradox.
Strategi: Följa de öppna portföljerna hos Aktieentrepenören och Miljonjakten
https://shareville.se/medlemmar/aktieentreprenoren/portfolios/7471/yield
https://twitter.com/miljonjakten

Mitt Avanza-konto: +9,48%
Största innehav: Sinch, G5, Evolution, Boozt, Studsvik, BHG, Cantargia, Q-Linea, Stockwik, Hansa Biopharma
Strategi: Investera i de aktier som gått bäst de senaste 12 månaderna, med större poster i topp 10 Large/Medium/Smallcap och mindre poster i topp 5 på First North (just nu Bambuser, Bayn och 3 till).

SAVR: +10,56%
Innehav: BNP Paribas Energy Transition och MS Invf US Growth
Strategi: Peta varje dag en mindre summa (fikapengar) i den fond som gått bäst de senaste 12 månaderna. Håll max 5 fonder och omplacera varje gång något av innehaven halkat ur topp 10.

PPM: +10,04%
Innehav: Handelsbanken hållbar energi, Spiltan småbolag, Evli Sverige småbolag, JP Morgan China, Black Rock World Technology.
Strategi: Var alltid investerad i de 5 fonder som ligger i topp i avkastning de senaste 12 månaderna.

När jag såg utfallet i mina fyra portföljer den senaste månaden tänkte jag först att vi nog är inne i en sådan där period där alla börser går upp och man kan göra nästan vad som helst och ändå framstå som ett börsgeni. Sedan såg jag att index ligger på minus och Avanza Zero på -3%. Då återstår bara en möjlig förklaring till att det gått så bra - jag har haft en jävla tur.

Och efter att jag skrivit detta kommer det ofelbart, med början idag, att gå åt skogen. Om en månad eller två kommer jag nog att ligga på minus.

Din slutsats om varför du avkastat bättre än index verkar felaktig. Det som gör att du har avkastat mer är ganska enkelt att se: Du har en strategi som du följer.
Utöver det har du en viss dynamik som gör att du kan flytta kapital till det som går bättre än sämre för tillfället, det är historiskt fördelaktigt.

Tydliga regler för entry och exit vinner på sikt över något som är helt slumpartat.
Med det sagt verkar de flesta av dina strategier gå ut på hög risk varpå dessa högst förmodligen kommer vara något mindre mysiga när det mesta inte fortsätter upp.

Annars även kul att se att fondportföljerna går fint. Fonder som instrument för investeringar och någon typ av strategiskt tänk är udda nog inte så populärt. En festlig detalj är också att jag nästan kan garantera att dina fondportföljer slår de flesta investerare som varje dag försöker sig på att köpa nästa 'raket'.

Jag har skrivit om fondstrategier i över 3 år här på Flashback, där finns gott om saker att läsa för den som vill (då hela detta inlägg är OT för denna tråd).
Senast redigerad av sinewave 2020-12-23 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in