Citat:
Jag kan inte se att sadelskyddet, hammaren eller vinkelslipen har testats mot SDs DNA, bara om det funnits indikation för blod, vilket det inte har gjort.
Det är ändå intressant om det skulle ha kunnat visats att det är SDs tillhörigheter. På sätt och vis vet jag inte hur man skulle kunna tänka sig att man ska kunna bevisa vad grejorna har med mordet att göra förstås, bara att det är rent märkligt att det ligger grejor där som skulle kunna passa in i ett cschebygge, ett planerat mord och kanske att sadelskyddet plötsligt behövde bort, då det inte kunde skydda en sadel från blod tillräckligt bra, och bara var i vägen?
Och SD skulle ha haft möjlighet att hämta grejorna tidigare. Fyndet gjordes först 8 juni 2018.
Det är ändå intressant om det skulle ha kunnat visats att det är SDs tillhörigheter. På sätt och vis vet jag inte hur man skulle kunna tänka sig att man ska kunna bevisa vad grejorna har med mordet att göra förstås, bara att det är rent märkligt att det ligger grejor där som skulle kunna passa in i ett cschebygge, ett planerat mord och kanske att sadelskyddet plötsligt behövde bort, då det inte kunde skydda en sadel från blod tillräckligt bra, och bara var i vägen?
Och SD skulle ha haft möjlighet att hämta grejorna tidigare. Fyndet gjordes först 8 juni 2018.
Standard verkar vara att testa för blod. Om blod så topsar man. Om inte blod så är det upp till den enskilde teknikern typ hur gå vidare. Sen har de ju tejpat en hel del på brottsplatsen men känns som att det är resurserna hos NFC som är flaskhalsen. Ge dem några hundra miljoner så sparar det säkert samhället pengar nån annanstans.
Tekniska undersökningar är nog m a o ett ganska grovt hantverk ibland. DNA finns nånstans på platsen men hur hitta i all vegetation? Går ju att topsa varje löv på platsen och skicka till NFC men då skulle folk sitta häktade i tio år.
Metalldetektor tycker man ändå vore nåt att ha. Tänk om mobilen ligger där nånstans. Eller tillhygget. Eller gm tappade bilnycklar. Värt två personer och tolv timmars sökande längs troliga flyktvägar med tanke på allt annat de lagt resurser och tid på.