2020-12-23, 02:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Ja, varvtal över det maximalt tillåtna kan vara extremt skadligt eftersom tröghetskrafterna blir mycket högre än vad motorn är dimensionerad för. Varvtal mellan tomgång och det maximalt tillåtna är dock inte skadliga, då både gas- och tröghetskrafter är under det som motorn är dimensionerad för.
Jag har på den mindre skalan lyckats förbättra denna begränsning i det att jag har balanserat en motor, tagit bort en del av obalansen, haha. Det var ~30 procent. Jag använde krutvåg.

Det är svårt att borra i sätthärdat stål, men med slipning/borrning med diamantborr, kan man komma igenom den hårda huden, sedan borrar man med vanliga borr. Installerar pluggar av ren Wolfram som motvikter.

Resultatet är en långt bättre fungerande motor, dock på den lilla skalan. Det löser väl inte klimatproblemen, men är roligt att kunna.

Skälet till att den inte var balanserad från början, handlar om kostnader, eftersom det är närmast omöjligt att uppnå på annat sätt.

Likaväl obalanserad, som alla andra encylindriga motorer obotligt utan balansaxlar måhända.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 03:02.
Citera
2020-12-23, 02:50
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?
Hög växel kan inte ge för högt varvtal, antar att det är låg växel du menar.

Så här är det. Moderna trafikskolor vill att man skall följa vridmomentkurvan i instruktionsboken, och växla så man alltid befinner sig så tidigt som möjligt inom detta område.

https://cdn.wayke.se/content/x7m88j6y655h/4acqQoJrPGgcegSkOIm2km/bf66e2bbccf9a2ecdacd359a82d43ca4/Audi-S5-V6-turbo-bensin.jpg

^^ Grafen ovan visar en Audi S5 som är stendöd upp till ca 1400 varv, då turbon hoppar in (streckad linje) och maximalt vridmoment uppnås. Maxvridet fortsätter ända upp till ca 4500 varv, men att varva kostar. Därför växlar man upp så fort man når ca 1600-1800 varv, för att även nästa växel skall landa runt 1400. Har du automat sköter lådan detta själv, bara putta i ekonomiläge och köra.

Ställer stor tveksamhet till huruvida detta är optimalt för motorn, liksom att köra iväg direkt efter kallstart (detta följde inte ens min egen mc-skola). En mekaniker har generellt en helt annan syn på eco-driving än en trafikskollärare.
Senast redigerad av avc 2020-12-23 kl. 02:52.
Citera
2020-12-23, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?

För hög växel i för högt varvtal?
Menar du egentligen för LÅG växel i för högt varvtal?

Högsta växel (6:an) i högsta varvtal är ju annars 200-300 km/h och det tror jag inte ni sysslar med på körskolan.

Vid jämn hastighet och låg belastning ska man inte ligga lägre än 2000-2500 rpm.
Om bilen knorrar minsta lilla vid gaspådrag ska man växla ner.
Högsta varvtal vid jämn hastighet, ca 3000-3500 rpm.
Växla så att du ligger nära det optimala 2500-3000 rpm.
Gäller bensinmotor.
Citera
2020-12-23, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har på den mindre skalan lyckats förbättra denna begränsning i det att jag har balanserat en motor, tagit bort en del av obalansen, haha. Det var 30 procent.

Det är svårt att borra i sätthärdat stål, men med slipning/borrning med diamantborr, kan man komma igenom den hårda huden, sedan borrar man med vanliga borr. Installerar pluggar av ren Wolfram som motvikter.

Resultatet är en långt bättre fungerande motor, dock på den lilla skalan. Det löser väl inte klimatproblemen, men är roligt att kunna.

Skälet till att den inte var balanserad från början, handlar om kostnader.

Du tycks inte riktigt ha förstått vad gaskrafter eller tröghetskrafter är... dessa försvinner inte bara för att du monterar tungmetallpluggar i vevaxelns motvikter, en lösning som för övrigt har många år på nacken.
Citera
2020-12-23, 03:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Du tycks inte riktigt ha förstått vad gaskrafter eller tröghetskrafter är... dessa försvinner inte bara för att du monterar tungmetallpluggar i vevaxelns motvikter, en lösning som för övrigt har många år på nacken.
Jo jag förstår att jag är dum.

Har du någon bättre lösning, så är jag idel öra.

Vet du hur man beräknar urborrningarna och ersättning med Wolfram ?

Vet du hur man väger en kolv och en vevstake på rätt sätt ?

Känner du till det bästa matematiska sambandet emellan vertikal och transversell vibration för att minimera vibrationerna ?

Jag vet.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 03:24.
Citera
2020-12-23, 03:31
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Du talar om obalanser i kraften måhända.

Det är förvisso så, att explosionsmotorer ger en pulserande kraft, därav behovet av ett utjämnande svänghjul.

Fyrtaktare är värre på detta vis, med sina starka tändimpulser, men dock betydligt effektivare förbränning, jämfört med tvåtaktare.

Mina modellmotorer som är på en hk ungefär, går långt sämre med den fina vackra träpropellern, än den fula svarta tunga glasfiberpropellern.

Och ja, jag kan allt det grundläggande om bilmotorer. Har lyft ut dem, lagat dem på olika sätt, så försök dig inte på mig.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 03:39.
Citera
2020-12-23, 06:05
Medlem
HK1997s avatar
Sammanfattning av tråden:

Att köra bil sliter orsakar slitage. Att misshandla den orsakar ännu mer slitage.
Citera
2020-12-23, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tekniskt sett möjligt, praktiskt omöjligt om man inte programerar om lådan. Tomgång är ju där nånstans.

Vilken bil har en tomgång på 350-400 varv i minuten? Skärp dig nu.
Citera
2020-12-23, 08:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Vilken bil har en tomgång på 350-400 varv i minuten? Skärp dig nu.
Kom in i matchen om du menar att en bil dör när den kör 8-900rpm.
Citera
2020-12-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer.
Man hör väl och känner väl vilken växel som är den rätta?
Från start efter stopptecken drar jag till mellan 3 och 3.500 rpm om det inte är bråttom.
Är det bråttom drar jag till närmare 5.000 rpm på varje växel tills önskad fart är uppnådd.
Har inte de flesta bilar varvräknare så man kan se, om man inte hör?

För låga varvtal skadar definitivt ramlagren på en bilmotor.
Dessutom sämre flöde på oljan som både kyler och smörjer.
För höga varvtal skadar vevstakslagren, samt större risk kamtransmissionsras.
Seriösa biltillverkare har varvtalsstopp/-begränsare på sina motorer.

Tror inte bilskolelärare tillhör gruppen bil-/motorentusister, utan hamnade i sitt yrke för att de hade för låga betyg, eller inga alls, från gymnasiet för att kvala in på annan linje.
Följer nog bara Transportstyrelsens påbud utan att ifrågasätta vad som är bäst för eleven, trafiken eller bilen - vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Neej, sätt bilskoleläraren i en gammal VW med osynkroniserad växellåda och begär att hen ska visa hur man dubbeltrampar när man växlar.
Ja ordet lagom kanske kan tillämpas, för mycket och för litet skämmer ju allt. Själv tycker jag att jag hittat en balans i körsättet som både jag och bilen trivs med. Byter jag bil kanske jag får ändra körmönstret eftersom väl knappast ingen bil är den andra lik i sitt körbeteende.
Är noga med att serva bilen årligen där ju ny olja ingår vilken väl också ger en mer "förlåtande motor" kan jag tänka mg.
Senast redigerad av Lucas49 2020-12-23 kl. 09:29.
Citera
2020-12-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Kom in i matchen om du menar att en bil dör när den kör 8-900rpm.

En bil dör inte om den körs på 800 varv, det har jag inte påstått dock är det knappast rekommenderat och om du åker på 800 varv och växlar upp så kommer du få motorstopp, det är detta diskussionen handlar om men du verkar ju åka något med tändkulemotor.
Citera
2020-12-23, 10:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
En bil dör inte om den körs på 800 varv, det har jag inte påstått dock är det knappast rekommenderat och om du åker på 800 varv och växlar upp så kommer du få motorstopp, det är detta diskussionen handlar om men du verkar ju åka något med tändkulemotor.
Hur växlar man upp på högsta växel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in