Citat:
Ursprungligen postat av
Jedis
Ja, varvtal över det maximalt tillåtna kan vara extremt skadligt eftersom tröghetskrafterna blir mycket högre än vad motorn är dimensionerad för. Varvtal mellan tomgång och det maximalt tillåtna är dock inte skadliga, då både gas- och tröghetskrafter är under det som motorn är dimensionerad för.
Jag har på den mindre skalan lyckats förbättra denna begränsning i det att jag har balanserat en motor, tagit bort en del av obalansen, haha. Det var ~30 procent. Jag använde krutvåg.
Det är svårt att borra i sätthärdat stål, men med slipning/borrning med diamantborr, kan man komma igenom den hårda huden, sedan borrar man med vanliga borr. Installerar pluggar av ren Wolfram som motvikter.
Resultatet är en långt bättre fungerande motor, dock på den lilla skalan. Det löser väl inte klimatproblemen, men är roligt att kunna.
Skälet till att den inte var balanserad från början, handlar om kostnader, eftersom det är närmast omöjligt att uppnå på annat sätt.
Likaväl obalanserad, som alla andra encylindriga motorer obotligt utan balansaxlar måhända.