2020-12-23, 01:56
Medlem
Knivur-273s avatar
Min körskolelärare försökte lära mig att man reglerar hastigheten vid långsam körning genom att slira med kopplingen. Den dumme djävulen hade aldrig legat under bilen, lossat växellådan, tagit ned den på sin mage, rullat ut med garagehoran, växellådan på bröstet, demonterat kopplingslamellen från svänghjulet, bytt ut den och återmonterat allt på rätt sätt.
Citera
2020-12-23, 01:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen031
Skaffa automat, problem solved 👍
Det fungerar.
Citera
2020-12-23, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Skulle fortfarande slå, skriver ingenstans att det är nyttigt nej'. Vad har du tagit för motor/låda så jag också kan beräkna.

Merca W222

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Technical-data-Mercedes-AMG-S-63-4MATIC-and-S-65.xhtml?oid=22926735

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Min hitlerkälke varvade ~7000 rpm på femman vid ~ 190 km/h, 700 på ettan vid ~ krypfart, så vad är skillnaden ?

Varför du börjar tjoa om 190 nu när det var du själv som svarade ”750-800” på frågan vad en bil kunde varva på femman i 50, det begriper du nog bara själv...

Min poäng var att man inte ska eller kan generalisera så som du gör, och påstå att det skulle vara överbelastning när inte biltillverkaren håller med dig. Det kan vara det, i vissa fall, med vissa bilar. I andra fall inte.
Citera
2020-12-23, 02:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Merca W222

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Technical-data-Mercedes-AMG-S-63-4MATIC-and-S-65.xhtml?oid=22926735

Varför du börjar tjoa om 190 nu när det var du själv som svarade ”750-800” på frågan vad en bil kunde varva på femman i 50, det begriper du nog bara själv...

Min poäng var att man inte ska eller kan generalisera så som du gör, och påstå att det skulle vara överbelastning när inte biltillverkaren håller med dig. Det kan vara det, i vissa fall, med vissa bilar. I andra fall inte.
Vanliga explosionsmotorer för automobiler, har vissa begränsningar, som jag försökte beskriva.

Generalisering är människans bästa verktyg, för att kunna förstå allt.

"Fåglar kan flyga och däggdjur har päls" är två generaliseringar.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 02:09.
Citera
2020-12-23, 02:07
Medlem
Citat:
Vanliga explosionsmotorer för automobiler, har vissa begränsningar, som jag försökte beskriva.

Med tanke på att du försökte insinuera att jag inte kunde nåt om motorer så kanske du skulle ta och kamma dig själv lite i mittbenan. Vanliga motorer för automobiler är inte explosionsmotorer, utan förbränningsmotorer..... Så visst ser vi begränsningarna, hos dig....
Citera
2020-12-23, 02:07
Medlem
Citat:

Vad menar du skulle vara fel i den beskrivning körskolorna har om hur eco-driving och som körskollärarna utgår från? Som jag ser det så går det ju hand i hand med det du själv skrev....?

Källa: https://dinkorskola.se/utbildning/eco-driving/

Nej nej, beskrivningen som körskolorna har är ju mestadels korrekt. Det finns dock alldeles för stort tolkningsutrymme, så själva körskollärarna får lätt för sig saker som inte är riktiga.

Att bara köra på ettan max två billängder stämmer dock inte i alla situationer, men t .ex hade mina tre körskollärare varsina tolkningar av "Använd så hög växel som möjligt" och "Accelerera bestämt och raskt", varav ingen delade min tolkning som jag beskrev ovan.

Jag fick även en utskällning för att jag "nyttjade motorbroms" eftersom läraren inte kände till dubbeltrampning. De förhalade min uppkörning nio månader, och trots att jag inte ändrade min körstil eller tog fler lektioner under den tiden så fick jag med beröm godkänt när jag körde upp. Körskolläraren blev jättesur.

Så mitt inledande uttalande var mer generellt hur jag har upplevt tre olika lärares beteenden.

Men jag är tacksam för att du bekräftar mina iakttagelser. Jag har bara anammat några Internetteorier som låtit logiska och haft rimliga förklaringar och motiveringar, så det var kul att höra från någon med faktisk erfarenhet.
Citera
2020-12-23, 02:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Med tanke på att du försökte insinuera att jag inte kunde nåt om motorer så kanske du skulle ta och kamma dig själv lite i mittbenan. Vanliga motorer för automobiler är inte explosionsmotorer, utan förbränningsmotorer..... Så visst ser vi begränsningarna, hos dig....
Nutida förbränningsmotorer för bilar är alltid explosionsmotorer. Du kan ju ingenting.

Jag förstod vad en förbränningsmotor eller explosionsmotor var första gången som 9-åring, när jag fick ett blödande hack i fingret av en Cox Baby-Bee...

Senare utökade jag hacken i fingrarna med en O.S Pet 0,09, Senare med OS .35

Till slut började jag använda startmotor, för jag ville inte tappa ett finger.

Nu handstartar jag ibland motorer så stora som 0,3 kubiktum, ytterst sällan de större motorerna.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 02:26.
Citera
2020-12-23, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopastar
Nej nej, beskrivningen som körskolorna har är ju mestadels korrekt. Det finns dock alldeles för stort tolkningsutrymme, så själva körskollärarna får lätt för sig saker som inte är riktiga.

Att bara köra på ettan max två billängder stämmer dock inte i alla situationer, men t .ex hade mina tre körskollärare varsina tolkningar av "Använd så hög växel som möjligt" och "Accelerera bestämt och raskt", varav ingen delade min tolkning som jag beskrev ovan.

Jag fick även en utskällning för att jag "nyttjade motorbroms" eftersom läraren inte kände till dubbeltrampning. De förhalade min uppkörning nio månader, och trots att jag inte ändrade min körstil eller tog fler lektioner under den tiden så fick jag med beröm godkänt när jag körde upp. Körskolläraren blev jättesur.

Så mitt inledande uttalande var mer generellt hur jag har upplevt tre olika lärares beteenden.

Men jag är tacksam för att du bekräftar mina iakttagelser. Jag har bara anammat några Internetteorier som låtit logiska och haft rimliga förklaringar och motiveringar, så det var kul att höra från någon med faktisk erfarenhet.

Dubbeltrampning....? Varför skulle du pallta med det för...?

Saken är det att man inte kan skriva allt in i minsta detalj, det skulle bli för omfattande och tungrott att läsa och förmedla. Och så länge det finns människor inblandade som kommer det att vara och bli variationer vi måste klara att leva med.

Det ska inte vara särskilt svårt att både som elev och lärare att kunna tolka det som skrivs om Eco-körning på ett vettigt sätt och anpassa det till aktuell situation och fordon.

Det allra mest vanliga är att eleverna inte helt förstår eller tar in det som sägs, och sen gör lite som de trodde och kanske får gnäll från läraren. Men förstår inte varför för de har inte förstått helt vad som sagts tidigare. Det är lätt hänt när man är lite spänd inför en uppgift.

Vi ser ofta samma fenomen när folk ska klaga på bilverkstäder, och påstår att de sagt si eller så. Men det är rätt uppenbart att de själva knappast har förstått vad som faktiskt sagts av verkstaden. För de har för dåliga kunskaper om bilar och teknik för att hänga med i det verkstaden förklarar.
Citera
2020-12-23, 02:17
Medlem
Citat:
Nutida förbränningsmotorer för bilar är alltid explosionsmotorer. Du kan ju ingenting.

Det får du gärna lägga fram bevis för, lycka till....
Citera
2020-12-23, 02:21
Medlem
Den snålaste växel man kan köra på är i princip alltid den högsta växeln man kan köra på där motorvarvtalet samtidigt ligger strax över 1000 rpm (för stora motorer något lägre och tvärtom). Inte på något vis skadligt att ligga på lägre varvtal än så, men specifika bränsleförbrukningen brukar vända uppåt vid de allra lägsta varvtalen.

BSFC-kurvan nedan (brake specific fuel consumption) är från en Toyota Prius och visar hur Toyota använder sig av förbränningsmotorn i kombination med sitt hybridsystem som tillåter kontinuerlig variabel utväxling mellan förbränningsmotor och drivhjul. Linjerna visar specifika bränsleförbrukningen i gram per kWh. Notera här att förbränningsmotorn ligger på ca 1200 rpm upp till dess att motorn producerar ca 75 Nm av maximalt möjliga 85 Nm vid detta varvtal (ca 90% av max last), först därefter ökas motorvarvtalet då mer motoreffekt krävs.

http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/training/800/SAE-bsfc.gif

Nedan är en BSFC-kurva från en VW ALH-motor (1.9 TDI). Linjerna i blått visar vilka lastpunkter som är möjliga att använda för att ta ut olika effekter i form av 10, 20, 30 hk osv. Så hur borde man använda denna motor vid olika effektbehov? Jo, behöver man 10 hk så ligger man rimligen runt 1000 rpm, för 20 hk så väljer man ett varvtal runt 1200 rpm, 30 hk 1400 rpm, 40 hk 1800 rpm, 50 hk 1800 rpm, 60 hk 2100 rpm, 70 hk 2500 rpm och slutligen 80 hk 3200 rpm.

Låt oss nu säga att vi behöver 20 hk, om vi väljer 1200 rpm så kommer motorn att förbruka 210 g/kWh, vilket alltså motsvarar 3,1 kg/timme. Låt oss nu säga att vi varvar 2000 rpm istället, förbrukningen blir då 250 g/kWh eller 3,7 kg/timme, nästan 20% högre än om vi kört på 1200 rpm.

https://pics.tdiclub.com/data/500/ALH_BSFC_map_with_power_hyperbolae.png
Citera
2020-12-23, 02:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Den snålaste växel man kan köra på är i princip alltid den högsta växeln man kan köra på där motorvarvtalet samtidigt ligger strax över 1000 rpm (för stora motorer något lägre och tvärtom). Inte på något vis skadligt att ligga på lägre varvtal än så, men specifika bränsleförbrukningen brukar vända uppåt vid de allra lägsta varvtalen.

BSFC-kurvan nedan (brake specific fuel consumption) är från en Toyota Prius och visar hur Toyota använder sig av förbränningsmotorn i kombination med sitt hybridsystem som tillåter kontinuerlig variabel utväxling mellan förbränningsmotor och drivhjul. Linjerna visar specifika bränsleförbrukningen i gram per kWh. Notera här att förbränningsmotorn ligger på ca 1200 rpm upp till dess att motorn producerar ca 75 Nm av maximalt möjliga 85 Nm vid detta varvtal (ca 90% av max last), först därefter ökas motorvarvtalet då mer motoreffekt krävs.

http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/training/800/SAE-bsfc.gif

Nedan är en BSFC-kurva från en VW ALH-motor (1.9 TDI). Linjerna i blått visar vilka lastpunkter som är möjliga att använda för att ta ut olika effekter i form av 10, 20, 30 hk osv. Så hur borde man använda denna motor vid olika effektbehov? Jo, behöver man 10 hk så ligger man rimligen runt 1000 rpm, för 20 hk så väljer man ett varvtal runt 1200 rpm, 30 hk 1400 rpm, 40 hk 1800 rpm, 50 hk 1800 rpm, 60 hk 2100 rpm, 70 hk 2500 rpm och slutligen 80 hk 3200 rpm.

Låt oss nu säga att vi behöver 20 hk, om vi väljer 1200 rpm så kommer motorn att förbruka 210 g/kWh, vilket alltså motsvarar 3,1 kg/timme. Låt oss nu säga att vi varvar 2000 rpm istället, förbrukningen blir då 250 g/kWh eller 3,7 kg/timme, nästan 20% högre än om vi kört på 1200 rpm.

https://pics.tdiclub.com/data/500/ALH_BSFC_map_with_power_hyperbolae.png
Det är extremt skadligt för en motor, att ligga på varvtal den inte är avsedd för.
Citera
2020-12-23, 02:35
Medlem
Citat:
Det är extremt skadligt för en motor, att ligga på varvtal den inte är avsedd för.

Ja, varvtal över det maximalt tillåtna kan vara extremt skadligt eftersom tröghetskrafterna blir mycket högre än vad motorn är dimensionerad för. Varvtal mellan tomgång och det maximalt tillåtna är dock inte skadliga, då både gas- och tröghetskrafter är under det som motorn är dimensionerad för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in