2020-12-22, 17:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det fetade:

Eftersom avståndet till en stjärna som är placerad ovanför geografisk nord aldrig används så finns det helt uppenbarligen inget känt avstånd. Om avståndet var tillgängligt skulle denna triangel vara makalöst bra placerad.

Du vill såklart inte höra talas om det, utan kräver i vanlig ordning svar som passar din religion. Här kan man se de inrutade tankegångarna din religion tvingar dig till, allting som inte passar i din låda måste du förneka. Detta är också syftet med globjorden, att få dig att göra just detta. Med dig har man lyckats väl.

Livet i en låda.

4:e inlägget utan att ens ha en minsta antydan vad du bygger på med ditt påstående att det inte finns en höjd och avstånd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan. Det är som att prata till en sten...

Vi tar det igen, långsamt:

1: du påstår att det inte finns en höjd till den lysande punkten vi kallar Polstjärnani. Det är per automatik samma sak som att påstå det inte finns ett avstånd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan.

2: Jag frågar dig vad du bygger din teori på.

Svårare än så är de inte. Min fråga under punkt 2 är inte en ledande fråga, den har varken något med om jorden är platt eller rund, den kräver inte att den ska passa mina åsikter om vilken from jorden har, den kräver inte ens att den ska passa dina åsikter om vilken form jorden har.

Allt jag vill ha svar på är vad du baserar din teori på när du påstår att det inte finns något avstånd/höjd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan.

Men du vill helt enkelt inte svara mig på min fråga för det är DU som inte vill ha en diskussion om vad du har för teorier om vilken form jorden har...
Citera
2020-12-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ja om det hade varit ett fysiskt objekt. Nu har ju ingen använt sig av höjden...

Vad ska vi använda höjden till? Kan du ge ett enda exempel på ett praktiskt användningsområde?

Citat:
JSka du bara fortsätta och strunta i det att sidan av triangeln aldrig använts?

Ja självklart eftersom det inte finns någon praktisk nytta av "sidan av triangeln" så är ditt svammel fullständigt meningslöst. Ren gallimatias faktiskt, du begriper ju inte ens själv vad du ska ha "sidan" till.

Eller har du lust att förklara vad vi ska med "sidan" till i en triangel där den andra sidan är 4000 biljoner kilometer lång?
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-22 kl. 18:15.
Citera
2020-12-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
4:e inlägget utan att ens ha en minsta antydan vad du bygger på med ditt påstående att det inte finns en höjd och avstånd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan. Det är som att prata till en sten...

Vi tar det igen, långsamt:

1: du påstår att det inte finns en höjd till den lysande punkten vi kallar Polstjärnani. Det är per automatik samma sak som att påstå det inte finns ett avstånd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan.

2: Jag frågar dig vad du bygger din teori på.

Svårare än så är de inte. Min fråga under punkt 2 är inte en ledande fråga, den har varken något med om jorden är platt eller rund, den kräver inte att den ska passa mina åsikter om vilken from jorden har, den kräver inte ens att den ska passa dina åsikter om vilken form jorden har.

Allt jag vill ha svar på är vad du baserar din teori på när du påstår att det inte finns något avstånd/höjd mellan jorden och den lysande punkten vi kallar Polstjärnan.

Men du vill helt enkelt inte svara mig på min fråga för det är DU som inte vill ha en diskussion om vad du har för teorier om vilken form jorden har...
Det fetade: Igen.
Jag baserar mitt påstående på att världens bäst placerade triangel inte används eller har använts, trots de uppenbara fördelarna med en triangel som vem som helst kan använda sig av.

Avståndet, den motstående kateten existerar inte.
Citera
2020-12-22, 18:19
Medlem
Citat:
Jag baserar mitt påstående på att världens bäst placerade triangel inte används eller har använts, trots de uppenbara fördelarna med en triangel som vem som helst kan använda sig av.

Du kan ju inte ens förklara vad vi ska använda den till.

Citat:
... trots de uppenbara fördelarna med en triangel som vem som helst kan använda sig av ...

Vad är det för fördelar och på vilket sätt går det att använda?

I själva verket finns det inget praktiskt användningsområde av det och det är därför ingen använder det.

Citat:

Jo den existerar och är 400 ljusår lång.
Citera
2020-12-22, 18:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Får jag fråga tre frågor utan att du drar igång på massa trams som ställda frågor, ska lura dig, bygger på en rund jord etc?

Fråga 1: Om du aldrig använder eller har använt en triangel för att mäta höjden på ett träd i skogen, betyder det att trädtoppen inte har en höjd samt att det inte finns ett avstånd mellan trädets topp och marken.

Det jag vill få fram med fråga 1 är ju att bara för att någon inte har mätt den så betyder det ju inte att det inte existerar ett avstånd/höjd.

Fråga 2: Om avståndet är extremt stort mellan ett objekt och jorden, vi pratar 10.000 miljarder kilometer. Förstår du att vinkeln mellan dom två platserna på jorden för att mäta avståndet till objektet kommer helt enkelt inte vara tillräckligt stor för att kunna räkna ut avståndet?

Fråga 3: Vad skulle vinkeln bli om vi räknar på objektet på fråga 2, kan du räkna ut det?

Du behöver som sagt inte dra upp massa om ställda frågor, att det bygger på en rund jord, försöker lura dig, att det ska passa in i min åsikt om jordens form, att exemplet med objekten på fråga 2 och 3 inte handlar om Polstjärnan .
Kan du visa att du har såpass mycket intresse att du klarar att att svara på min frågor?
Citera
2020-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Får jag fråga tre frågor utan att du drar igång på massa trams som ställda frågor, ska lura dig, bygger på en rund jord etc?

Fråga 1: Om du aldrig använder eller har använt en triangel för att mäta höjden på ett träd i skogen, betyder det att trädtoppen inte har en höjd samt att det inte finns ett avstånd mellan trädets topp och marken.

Det jag vill få fram med fråga 1 är ju att bara för att någon inte har mätt den så betyder det ju inte att det inte existerar ett avstånd/höjd.
Tror du verkligen att ingen försökt fastställa avståndet till Polstjärnan? Fixerad över geografisk nord! Inser du inte hur värdefullt det är.

Citat:
Fråga 2: Om avståndet är extremt stort mellan ett objekt och jorden, vi pratar 10.000 miljarder kilometer. Förstår du att vinkeln mellan dom två platserna på jorden för att mäta avståndet till objektet kommer helt enkelt inte vara tillräckligt stor för att kunna räkna ut avståndet?
Vinkeln till Polstjärnan på exempelvis den 45 breddgraden kommer fortfarande att vara 45 grader.

Citat:
Fråga 3: Vad skulle vinkeln bli om vi räknar på objektet på fråga 2, kan du räkna ut det?

Du behöver som sagt inte dra upp massa om ställda frågor, att det bygger på en rund jord, försöker lura dig, att det ska passa in i min åsikt om jordens form, att exemplet med objekten på fråga 2 och 3 inte handlar om Polstjärnan .
Kan du visa att du har såpass mycket intresse att du klarar att att svara på min frågor?
Vinkeln skulle bli densamma.

Ta en pepparkaka så känns det bättre ska du se!
Citera
2020-12-22, 22:08
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att ingen försökt fastställa avståndet till Polstjärnan?

Jo det är massor med människor som gjort det.
(Och avståndet är fastställt.)

Citat:
Inser du inte hur värdefullt det är.

Nej det är ingen som förstår varför det är värdefullt.
Förklara för oss!
Citera
2020-12-22, 22:16
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Tror du verkligen att ingen försökt fastställa avståndet till Polstjärnan? Fixerad över geografisk nord! Inser du inte hur värdefullt det är.

Fast det var ju inte det jag frågade. Min fråga var om det inte finns någon höjd/avstånd bara för att ingen räknat/mätt det på en gran någon gång... Försök svara på det jag faktiskt frågar om.

Citat:
Vinkeln till Polstjärnan på exempelvis den 45 breddgraden kommer fortfarande att vara 45 grader.

Jag pratar inte om Polstjärnan, jag pratar om ett objekt 10.000 miljarder km från jorden. Menar du att det skulle vara 45 grader vid 45:e breddgraden till detta objekt?

Citat:
Vinkeln skulle bli densamma.

Du har inte räknat ut någon vinkel.
Det jag vill är om du kan räkna ut vilken vinkel ena sidan av triangeln skulle bli om du räknar ut sträckan till ett objekt 10.000 miljoner km från jorden.

Du behöver som sagt inte dra upp massa om ställda frågor, att det bygger på en rund jord, försöker lura dig, att det ska passa in i min åsikt om jordens form.
Citera
2020-12-22, 22:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Såklart att man bedömt avståndet till polstjärnan.

Varför skulle ingen ha gjort det?

En metod man kan använda sig av är, tralallala, triangulering.
Citera
2020-12-22, 22:43
Medlem
Citat:
Fixerad över geografisk nord!
Polstjärnan fixerad över geografisk nord 👍
Citat:
Vinkeln till Polstjärnan på 45 breddgraden är 45 grader 👍

Vad är vinkeln till Polstjärnan på 30 respektive 15 breddgraden?
Citera
2020-12-22, 23:14
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi pratar inte om avstånd, vi pratar om riktning.

Har du en begriplig förklaring till våra observationer av polstjärnan om jorden är platt? Hur kommer det sig att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad?

Jag begriper verkligen inte hur det kan funka på en platt jord. Om du kan förklara så vore det jättebra men om du inte kan förklara så är det högst förståeligt.

Man ser den från olika håll helt enkelt
Citera
2020-12-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Man ser den från olika håll helt enkelt
Vet du vad du svarat på? Lost in the blåst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in