2020-12-22, 20:23
Medlem
Jag gjorde några enkla modelleringar i Excel och dessa antyder att det engelska viruset är extremt smittsamt. Lite beroende på förutsättningar, men nästan alla modeller ger ett Re som är mycket större än 70% mer smittsamt.

Problemet med att försöka räkna ut detta är att jag behöver veta R0 för den gamla virussträngen, hur många som var smittade vid olika tidpunkter, samt hur många som hade de två strängarna vid olika tidpunkter. Jag måste också veta hur många som är immuna. Med allt det som grund så går det att räkna ut vad R0 för den nya strängen är.

Därför har jag fått förenkla modellerna rätt kraftigt, jag har dock försökt göra detta på ett rimligt sätt. Det ser dock ut som att Re för den nya strängen skulle kunna vara runt 2 för några av modellerna.

En mycket förenklad modell baserad på att deras sammanlagda Re verkar ligga på 1,52 är (med antagandet att Re för den gamla strängen är 1, att 28% av nyinfektionerna är av den gamla strängen): 1,52= 0,28*1+0,62*Re(ny) ==> Re(ny)=2

Samma beräkning med Re för den gamla strängen = 1,1 ger Re(ny)=1,95

Dvs, snarare 100% mer smittsam än den gamla strängen. Inte bra.

Ytterst förenklade beräkningar, men de visar ändå att det inte ser bra ut.
Citera
2020-12-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag hoppas att du skämtar, även om det finns allvar bakom.

Jag och dom som är nära mig börjar nog bli mer än lite trötta på det här.

Kanske ska vi kalla in Dan Eliasson och MSB? Ge dom i uppdrag att liva upp oss alla?
Inte för att Dan är så rolig, men det kanske går att hitta någon/något som är rolig på riktigt?

Sådant som livar upp i coronatider
Kanske vore det ett ämne för en ny tråd under "Livsstil"?
Några förslag:
– Hobby som utförs individuellt eller hemma i ensamhet. Med "nätverk"/forum online.
– Någon ny typ av "socialt media" som liknar umgänge mer än dom nuvarande.
Utomhusaktiviteter som utförs individuellt och ger motion och frisk luft.

Det finns nog många fler, men det var några som poppade upp.

Min fru har just detta varje fredag på sitt jobb trots att de alla på kontoret jobbar hemifrån. Kör gympass ute i trädgården var för sig med webcam igång. Asroligt att titta på 🙂
Citera
2020-12-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Så fungerar det ju inte. Ifall folk följer restriktioner skulle det ändå ta lång tid för en ny mutation trots superspridare att nå så hög förekomst som 62%. Krävs ju ett visst antal innan den nya mutation kan ta överhanden över den gamla(ett par hundra tusen aktiva fall). Det har gått på några veckor! Kanske snarare är så att smittsamheten från myndigheter underdrivs något enormt med den nya mutationen?

Alla kan väl inte bli asymtomatiska superspridare med den nya varianten, merparten håller ju sig ändå hemma när de är sjuka. Är R0 så högt som verkar krävas för den nya mutationen att ta över trots åtgärder är den bra mycket mer smittsam än låga 70% mer.

Önskar att jag kunde förklara med fina matematiska formler men skolkade från lektionerna. Jämförelse med elbilar, om det bara tillverkas elbilar(nya mutationen) från och med idag kommer fossildrivna(gamla) ändå vara i majoritet om tio år. Och i fallet med viruset så slutade ju inte den gamla varianten att replikeras bara för det kom en ny mutation och den varianten har inte gått att svälta ut med de åtgärder som tagits i något land.

Vi i fårskocken får inte veta såhär precis före jul och nyår eftersom det är meningslöst att sprida panik bland oss och tillfället vore dessutom extra dåligt valt när halva Sverige ligger nere p g a röda dagar. Räkna med riktigt skitdåliga rubriker från och med den 4:e januari(eventuellt från den 11:e) när landet ska starta upp igen.

Att varianten blivit vanligare är i sig inget bevis på att den är mer smittsam...det kan lika gärna vara slumpens skördar och/eller i kombination med superspridare. De verkar ha stor inverkan på den totala smittspridningen. Studier har visat att 10% av de smittade kan vara orsak till 80% av smittfallen.

Men som sagt, i dagsläget så vet man ju inte riktigt vad som ligger bakom.
Citera
2020-12-22, 20:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Sådant som livar upp kan väl vara i princip vad som helst? Kolla på film, baka, gå en promenad, måla, sticka, spela ett instrument.
Tror människor redan funderat några gånger på den stora frågan.

Säkert, men jag är övertygad om att vi sammantaget, när det kommer att undersökas, kommer att se:

– Viktökning.
– Minskat motionerande.
– Fler depressioner.

Bara för att ta några exempel.

Min tanke, om det nu är så, var att försöka stämma i bäcken.

Att sitta hemma och vänta på att man kan gå ut utan att riskera COVID-19 gör väl ingen glad?

Citera
2020-12-22, 20:27
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis, den "Danska" N439K verkar, enligt uppgifter kunna runda vacciner. Å andra siden verkar den samtidigt ge lindrigare infektion.
Ptja, stämmer det så kanske det är det bästa som kunde hända, då blir det inte mer än en ”säsongsinfluensa”. Är den smittsam men ofarligare lär den ju kunna konkurrera ut andra varianter, speciellt om de bekämpas med vaccin. Inte som att det går att utrota det liksom, då får vi vara glada för en mildare variant som dominerar
Citera
2020-12-22, 20:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för länken väldigt intressant att läsa

hmm våra förfäder parade sig med homo neanderthalensis
Det är därför visa av oss uppför sig som neandertalare!
Citera
2020-12-22, 20:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om nuvarande volymen på sekvenseringen är 10 prov per region som KTW nämnde på PK så är en dubblering av antal prov inte mycket att hänga i julgranen men bättre än inget.

Om Danskarna tagit tusentals prover (pga minkmutationen) men bara hittat ca 10 av den engelska varianten så tyder det ju dock på att varianten inte kan vara speciellt spridd i Danmark ännu.

Utifrån tidigare spridningsmönster så verkar väl dock Sverige ha ett större utbyte med England än Danmark har.

Är varianten 5 gånger vanligare här än i Danmark så kan 400-500 prov räcka för att hitta den.

Så de mest bäst kapacitet för sekvensiering hittar mutationen o blir isolerade. Logiskt.

Säg att 1/100 har engelska sjukan. Då kommer den väl dominera om några månader? Om det blir 1.4 gånger fler ungefär var 5 dag.
Citera
2020-12-22, 20:36
Medlem
Kan man utesluta att viruset inte är genererat i labb, eller i alla fall säga att det är väldigt osannolikt?
Jag trodde grejen med corona-virus var att de muterade långsamt men detta verkar ju vara en riktig hejare på just detta. Att mutera så att vaccinet kanske inte funkar längre måste ju anses vara väldigt osannolikt i alla fall?
Citera
2020-12-22, 20:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Min fru har just detta varje fredag på sitt jobb trots att de alla på kontoret jobbar hemifrån. Kör gympass ute i trädgården var för sig med webcam igång. Asroligt att titta på 🙂

Kanske skulle man streama det på YouTube så fler kan delta? Eller få glädjas av att titta på?

Allt som livar upp välkomnas!

Om man lyckas komma ut så är det säkert bra på flera sätt. Lite motion, lite frisk luft och efter hand våren närmar sig, lite tillskott av D-vitamin.

Att regelbundet titta på hur smittspridningen utvecklas, i Sverige, Europa och Nordamerika, hur dödstalen ökar och hur beläggningen på sjukhus är oroväckande hög, är ju inte direkt uppmuntrande.

Man vill säga "God Jul och Gott Nytt År", men det fastnar liksom i halsen innan det kommer ut. Även om man menar det så känns det lite som hyckleri att säga det.

Citera
2020-12-22, 20:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gjorde några enkla modelleringar i Excel och dessa antyder att det engelska viruset är extremt smittsamt. Lite beroende på förutsättningar, men nästan alla modeller ger ett Re som är mycket större än 70% mer smittsamt.

Problemet med att försöka räkna ut detta är att jag behöver veta R0 för den gamla virussträngen, hur många som var smittade vid olika tidpunkter, samt hur många som hade de två strängarna vid olika tidpunkter. Jag måste också veta hur många som är immuna. Med allt det som grund så går det att räkna ut vad R0 för den nya strängen är.

Därför har jag fått förenkla modellerna rätt kraftigt, jag har dock försökt göra detta på ett rimligt sätt. Det ser dock ut som att Re för den nya strängen skulle kunna vara runt 2 för några av modellerna.

En mycket förenklad modell baserad på att deras sammanlagda Re verkar ligga på 1,52 är (med antagandet att Re för den gamla strängen är 1, att 28% av nyinfektionerna är av den gamla strängen): 1,52= 0,28*1+0,62*Re(ny) ==> Re(ny)=2

Varför är du så övertygad att ökningen i UK ska bero på mutationen? Samma trend med snabb ökning syns i flera andra europeiska länder. Varför tror du inte att det ska komma en tredje våg utan att viruset muterar? Det rimliga är att om R-talet är 1,52 så är den nya strainen lite högre 1,60ish och de gamla lite lägre 1,40ish.

Varför är du plötsligt övertygad att britterna vet vad dom håller på med? Dom är ett av få länder som har gjort bort sig mer än Sverige. Sverige klarar ju inte av att bryta uppgången de gamla mutationerna till trots. Nu när vi är inne på 16e raka veckan med ökning av nya fall.

Om det faktiskt var en så otroligt smittsam variant så är det första landet utanfö UK som skulle drabbas Frankrike, det har dom inte gjort. Varför tycker du de ansvariga politikerna ska komma undan med att skylla sitt fuckup på en mutation?
Citera
2020-12-22, 20:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Så hur lång tid innan den dominerar i Sverige om tex 1/100 av positiva har den engelska nu?

Kommer den hinna accelerera snabbare än vaccinerna?
Citera
2020-12-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag hoppas att du skämtar, även om det finns allvar bakom.

Jag och dom som är nära mig börjar nog bli mer än lite trötta på det här.

Kanske ska vi kalla in Dan Eliasson och MSB? Ge dom i uppdrag att liva upp oss alla?
Inte för att Dan är så rolig, men det kanske går att hitta någon/något som är rolig på riktigt?

Sådant som livar upp i coronatider
Kanske vore det ett ämne för en ny tråd under "Livsstil"?
Några förslag:
– Hobby som utförs individuellt eller hemma i ensamhet. Med "nätverk"/forum online.
– Någon ny typ av "socialt media" som liknar umgänge mer än dom nuvarande.
– Utomhusaktiviteter som utförs individuellt och ger motion och frisk luft.

Det finns nog många fler, men det var några som poppade upp.

Det här är på riktigt en bra idé. Det är klart att folk blir deppiga när Potatisnäsan Löfven står och suckar varje dag i TV om att allt ska ställas in och alla kommer dö. Bara snack om vad man absolut inte ska göra och inget om vad man kan göra istället. Nä bort med den dysterkvisten nu och in med någon spralligare som kan prata om alternativa sätt att fira jul till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in