2020-12-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vi tar 11-12 månader att ta fram ett vaccin. Bra!

Viruset däremot kan mutera flera gånger på den tiden så att nytt vaccin krävas

Vaccinet kan förändras på cirka sex veckor, så det fungerar på mutationer, uppskattar BioNTech, men det kommer naturligtvis också att kräva nya studier för godkännande.

Det är dock mycket osannolikt att viruset har förändrats på ett sätt som gör att vaccinet inte fungerar.

BioNTech forskar på detta nu, de förväntar sig att få ett definitivt svar om två veckor.
Dem anser att det inte är nåt att oroa dig för nu, enligt BioNTech finns det nio förändringar i aminosyrorna på mutationen, men viruset innehåller tusentals aminosyror som vaccinet matchas mot, så det är extremt osannolikt att dessa nio förändringar har någon betydelse.
Citera
2020-12-22, 19:51
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Varför ploppar det helt plötsligt upp en handfull nya, luriga mutationer PRECIS innan hela västvärlden skall fira jul och innan vaccinationerna ska sätta igång?
Jag är inte ironisk i min frågeställning men jag tycker timingen att allt detta inträffar just nu är helt galet.
Precis som att det drog igång på allvar i Kina PRECIS innan de skulle fira sitt nyår. Borde inte allt det här komma som en effekt av att människor samlas snarare än att det inträffar inför sådana händelser?

Ja, jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd men detta får en att fundera. Det är lite väl mycket skrämsel-artiklar nu.
Citera
2020-12-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu står det i kvällstidningarna att ett nytt nordiskt vius kan vara resistent mot vaccin. Detta är ganska dramatiskt..Bara att de skriver detta kan minska motivationen att vaccinera sig.
Jag börjar allvarligt att tvivla på att vaccin är lösningen. Om inte denna mutation är resistent kan det bli någon anan och det verkar ju finnas otaliga. De som vaccinet inte funkar på kommer att vinna.

Känns som man hört det några gånger på kort tid nu, och att det alltid är falskt alarm. Uttalanden från Richard Bergström m.fl. pekar på att det krävs otroligt stora mutationer för att göra ett vaccin obrukbart. Skulle säga att uppgifter om mutationer som är motståndskraftiga mot vaccin är en kombination av extrem försiktighet och tidningar som vill sälja. Som sagt att första mutationen som sägs försvaga vaccin, säkert inte sista heller, men med tiden blir sådana rubriker mer och mer ointressanta.

Utesluter med det inte att vaccinet någon gång behöver modifieras, men knappast i närtid.
Citera
2020-12-22, 20:01
Medlem
Zloths avatar
Snart får vi veta om vaccinet har någon verkan på de nya varianterna.

Om det inte fungerar så får vi göra som Kina och införa utegångsförbud i några veckor.

Om inte det fungerar så är det dags att öppna upp allting igen.

Då finns det inget mer vi kan göra.
Citera
2020-12-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det enda som känns positivt nu är att vi ger danskarna en smäll vid gränsen

I övrigt är det bara mörker, viruset är oväntat intelligent och flexibelt.

Vi tar 11-12 månader att ta fram ett vaccin. Bra!

Viruset däremot kan mutera flera gånger på den tiden så att nytt vaccin krävas

Efter några omgångar olika vaccin tror jag inte vår kropp orkar mer. Så enkelt är det.

Ändå går bostadspriserna upp som om ingenting har hänt
Citera
2020-12-22, 20:03
Medlem
Citat:
Det ser mörkt ut. Jag tror personligen att det enda sättet att få bukt med skiten är att kopiera Kinas strategi. De visste redan från början hur man skulle hantera det.
Vaccinet var en genväg som skulle göra så att vi slapp göra några uppoffringar.
Men nu återstår bara den hårda vägen. Annars riskerar vi att vården kollapsar och vi får massdöd.

Hur många gånger ska människan klara av massdöd o ändå blir vi bara fler o fler på jorden...sjukt
Citera
2020-12-22, 20:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det ser mörkt ut. Jag tror personligen att det enda sättet att få bukt med skiten är att kopiera Kinas strategi. De visste redan från början hur man skulle hantera det.
Men nu återstår bara den hårda vägen. Annars riskerar vi att vården kollapsar och vi får massdöd.

Ja, Kinas strategi var att bekämpa viruset med alla medel.

Sveriges strategi var "välkommen Corona". Har man släppt in o låtit viruset etablera sig så blir man inte av med det så lätt.

Tråkigt att EU o speciellt Sverige inte kopierade Kina.
Citera
2020-12-22, 20:10
Medlem
Citat:

Det här är felet.

Enda sättet att få bukt med skiten är att göra precis tvärtemot allting som Kina gör. Kina är för i helvete orsaken till att pandemier existerar över huvud taget.

Hela jävla världen ska bli nya Kina nu. Man försöker lösa ett problem genom att bli en del av problemet.
Citera
2020-12-22, 20:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
tar livet av oss

Jag hoppas att du skämtar, även om det finns allvar bakom.

Jag och dom som är nära mig börjar nog bli mer än lite trötta på det här.

Kanske ska vi kalla in Dan Eliasson och MSB? Ge dom i uppdrag att liva upp oss alla?
Inte för att Dan är så rolig, men det kanske går att hitta någon/något som är rolig på riktigt?

Sådant som livar upp i coronatider
Kanske vore det ett ämne för en ny tråd under "Livsstil"?
Några förslag:
– Hobby som utförs individuellt eller hemma i ensamhet. Med "nätverk"/forum online.
– Någon ny typ av "socialt media" som liknar umgänge mer än dom nuvarande.
– Utomhusaktiviteter som utförs individuellt och ger motion och frisk luft.

Det finns nog många fler, men det var några som poppade upp.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-12-22 kl. 20:16.
Citera
2020-12-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men virus-strainen i Danmark verkar man tro inte passar längre.

Jag vill gärna minimera riskerna...
Ja precis, den "Danska" N439K verkar, enligt uppgifter kunna runda vacciner. Å andra siden verkar den samtidigt ge lindrigare infektion.
Citera
2020-12-22, 20:20
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag hoppas att du skämtar, även om det finns allvar bakom.

Jag och dom som är nära mig börjar nog bli mer än lite trötta på det här.

Kanske ska vi kalla in Dan Eliasson och MSB? Ge dom i uppdrag att liva upp oss alla?
Inte för att Dan är så rolig, men det kanske går att hitta någon/något som är rolig på riktigt?

Sådant som livar upp i coronatider
Kanske vore det ett ämne för en ny tråd under "Livsstil"?
Några förslag:
– Hobby som utförs individuellt eller hemma i ensamhet. Med "nätverk"/forum online.
– Någon ny typ av "socialt media" som liknar umgänge mer än dom nuvarande.
– Utomhusaktiviteter som utförs individuellt och ger motion och frisk luft.

Det finns nog många fler, men det var några som poppade upp.

Sådant som livar upp kan väl vara i princip vad som helst? Kolla på film, baka, gå en promenad, måla, sticka, spela ett instrument.
Tror människor redan funderat några gånger på den stora frågan.
Citera
2020-12-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
För att det är absurt och inte någon rekommendation i Sverige eller någonstans i världen, ja.

Går man inte ut blir man ett vrak.

Tycker man ska hålla sig till restriktionerna vi har, det inskränker inte nämnvärt.

Gå ut i naturen och gå där kan man inte göra så mycket skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in