2020-12-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det kan räcka med att det är några super-spridare fått den nya varianten. Sen är spridningen igång av den. Jag inväntar ivrigt evidens...

Så fungerar det ju inte. Ifall folk följer restriktioner skulle det ändå ta lång tid för en ny mutation trots superspridare att nå så hög förekomst som 62%. Krävs ju ett visst antal innan den nya mutation kan ta överhanden över den gamla(ett par hundra tusen aktiva fall). Det har gått på några veckor! Kanske snarare är så att smittsamheten från myndigheter underdrivs något enormt med den nya mutationen?

Alla kan väl inte bli asymtomatiska superspridare med den nya varianten, merparten håller ju sig ändå hemma när de är sjuka. Är R0 så högt som verkar krävas för den nya mutationen att ta över trots åtgärder är den bra mycket mer smittsam än låga 70% mer.

Önskar att jag kunde förklara med fina matematiska formler men skolkade från lektionerna. Jämförelse med elbilar, om det bara tillverkas elbilar(nya mutationen) från och med idag kommer fossildrivna(gamla) ändå vara i majoritet om tio år. Och i fallet med viruset så slutade ju inte den gamla varianten att replikeras bara för det kom en ny mutation och den varianten har inte gått att svälta ut med de åtgärder som tagits i något land.

Vi i fårskocken får inte veta såhär precis före jul och nyår eftersom det är meningslöst att sprida panik bland oss och tillfället vore dessutom extra dåligt valt när halva Sverige ligger nere p g a röda dagar. Räkna med riktigt skitdåliga rubriker från och med den 4:e januari(eventuellt från den 11:e) när landet ska starta upp igen.
Senast redigerad av onerider 2020-12-22 kl. 19:29.
Citera
2020-12-22, 19:27
Medlem
Nu står det i kvällstidningarna att ett nytt nordiskt vius kan vara resistent mot vaccin. Detta är ganska dramatiskt..Bara att de skriver detta kan minska motivationen att vaccinera sig.
Jag börjar allvarligt att tvivla på att vaccin är lösningen. Om inte denna mutation är resistent kan det bli någon anan och det verkar ju finnas otaliga. De som vaccinet inte funkar på kommer att vinna.
Citera
2020-12-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I praktiken har vi ju samma problem med Pfizer, Moderna, AstraZeneca och Sputnik V. De har olika sätt att aktivera kroppens försvar mot enbart Spike-proteinet. Slutar ett att fungera så slutar troligen de andra att fungera också.
Ja. Å andra sidan så kan inte spiken förändras hur mycket som helst; Det är ju "nyckeln" som måste passa i "låset", eg. ACE2-receptorn.

Nu verkar ju iofs spiken på UK-viruset passa mycket bättre men vad jag läst tror de flesta att spiken inte förändrats så mycket att immunitet förvärvad mot det tidigare viruset (vare sig det är genom vaccin eller infektion).
Citera
2020-12-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu står det i kvällstidningarna att ett nytt nordiskt vius kan vara resistent mot vaccin. Detta är ganska dramatiskt..Bara att de skriver detta kan minska motivationen att vaccinera sig.
Jag börjar allvarligt att tvivla på att vaccin är lösningen. Om inte denna mutation är resistent kan det bli någon anan och det verkar ju finnas otaliga. De som vaccinet inte funkar på kommer att vinna.
Kan du kosta på dig en länk?
Citera
2020-12-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kan du kosta på dig en länk?
Det är första nyheten på Expressen.
Citera
2020-12-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
De va en rörig sida.
Direktlänk mottages tacksamt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Eritrea, Etiopien, Somalia.

3.31 ggr högre risk att drabbas jämfört med om du vore svenskfödd med den datan. Är det för att de saknar neanderthalargenen eller är det på grund av socioekonomiska faktorer, levnadsförhållanden kultur och seder, d-vitaminbrist, blodgrupp eller annat som gör att de förekommer så mycket mer?

Som jag skrev, forskarna gissar bara, de vet lika lite nu som för ett år sedan. Forska på sån mumbo jumbo skit dessutom att det måste vara neanderthalargen som prevalens när det finns data över vilka som blir sjuka och vilka som blir allvarligt sjuka, så letar man ändå orsaker där den känns som mest avlägsen och minst sannolik.
Senast redigerad av onerider 2020-12-22 kl. 19:39.
Citera
2020-12-22, 19:36
Medlem
Citat:
Det är första nyheten på Expressen.
OK. Tack!
Citera
2020-12-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Å andra sidan så kan inte spiken förändras hur mycket som helst; Det är ju "nyckeln" som måste passa i "låset", eg. ACE2-receptorn.

Nu verkar ju iofs spiken på UK-viruset passa mycket bättre men vad jag läst tror de flesta att spiken inte förändrats så mycket att immunitet förvärvad mot det tidigare viruset (vare sig det är genom vaccin eller infektion).
Men virus-strainen i Danmark verkar man tro inte passar längre.

Jag vill gärna minimera riskerna...
Citera
2020-12-22, 19:40
Avslutad
Det enda som känns positivt nu är att vi ger danskarna en smäll vid gränsen

I övrigt är det bara mörker, viruset är oväntat intelligent och flexibelt.

Vi tar 11-12 månader att ta fram ett vaccin. Bra!

Viruset däremot kan mutera flera gånger på den tiden så att nytt vaccin krävas

Efter några omgångar olika vaccin tror jag inte vår kropp orkar mer. Så enkelt är det.
Citera
2020-12-22, 19:41
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Under vecka 51 har det analyserats 65 260 tester för pågående covid-19 vilket är det högsta antalet genomförda analyser sedan den storskaliga provtagningen startade. Av dessa var 10 917** provsvar eller 17,0 procent positiva. Andelen positiva provsvar är lägre än veckan före."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/22-december-lagesrapport-om-covid-19/, nyss

Väntat. Varnades att tusentals friska bokade tider för att testa sig inför julen och julresor. Bedrägligt beteende och trist att de sjuka blivit undanträngda av folk som ville ha friskförsäkran inför julfirandet.
Citera
2020-12-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det enda som känns positivt nu är att vi ger danskarna en smäll vid gränsen

I övrigt är det bara mörker, viruset är oväntat intelligent och flexibelt.

Vi tar 11-12 månader att ta fram ett vaccin. Bra!

Viruset däremot kan mutera flera gånger på den tiden så att nytt vaccin krävas

Efter några omgångar olika vaccin tror jag inte vår kropp orkar mer. Så enkelt är det.
Det ser mörkt ut. Jag tror personligen att det enda sättet att få bukt med skiten är att kopiera Kinas strategi. De visste redan från början hur man skulle hantera det.
Vaccinet var en genväg som skulle göra så att vi slapp göra några uppoffringar.
Men nu återstår bara den hårda vägen. Annars riskerar vi att vården kollapsar och vi får massdöd.
Citera
2020-12-22, 19:48
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:

Vad vi vet efter presskonferensen idag är att FHM har absolut noll koll.

Vi kan ha ett svenskt minkvirus som cirkulerar just nu.

De erkände idag när frågor om engelska varianten kom upp att de har noll koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in