Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Vi vet ju att de virusstammar som fanns i t ex Italien i början av pandemin redan fanns i USA och spridda över Europa. Med andra ord kom det nog tidigt in smitta från en mängd olika platser, så att bara stoppa flygen från Italien och Iran hade kanske inte ändrat någonting för Sveriges del.
Jag har sett spekulationer om att det skulle ha funnits omfattande smittspridning innan skidturisterna återvände från Alperna. Främst förefaller sådana spekulationer komma från Anders Tegnells anhängare, som vill frånta Anders Tegnell ansvaret för att ha släppt in stora mängder smittbärare, utan någon kontroll.
Finns några indikationer på att det skulle ha funnits någon smittspridning redan innan Stockholms sportlov?
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det har ju pratats väldigt mycket om sportlovet och skidresorna som den stora boven.
Italien-resenärerna släpptes in utan att sättas i karantän, eller någon annan kontroll. Det medförde att sjukvården fick använda sina resurser att smittspåra på dessa resenärer. Medan smittspårarna var upptagna med Italien-resenärerna, så kom viruset in från annat håll. Ifall Italien-resenärerna hade satts i karantän, så hade smittskyddets resurser istället kunnat användas till att upptäcka smitta i andra grupper.
Det var en helt vansinnig strategi att medvetet låta resenärer anlända från länder med pågående epidemi, och låta dessa resenärer kliva rakt in i samhället. Resultatet av dårskapen har varit tydligt för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Om jag är fördomsfull så tror jag inte att så många svensksomalier eller andra boende i utanförskapsområdena på Järvafältet tillbringade sportlovet i alperna. Men det var just bland dem som de första larmen om dödsfall kom. Smittspridningen var enorm på Järvafältet men nästan obefintlig på Östermalm.
Så hur hänger det ihop egentligen? Jag vet inte.
Utlänningarna i Järva har valt att bo trångt. Trångboddheten medför ypperliga förutsättningar för virus att spridas.