2020-12-22, 17:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vise vaer på pölsen den elake svensken gjorde dig illa!
Den finns redan i Sverige. Det mest tråkiga är att det inte bara testning som vi schabblat med. Vi sekvenserar väldigt lite i jämförelse med andra länder.
Citera
2020-12-22, 17:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men kom igen. Sverige testar fler än andra länder? Kan ju vara så tex att smittan har sjunkit i andra länder tack vare lockdowns så att färre behöver testa sig där.

Antal avlidna minskar i alla fall inte.

Länder som länge har legat på noll eller mycket få avlidna visar nu dag efter dag siffror på avlidna som tycks stiga.

Nämn ett enda land i Europa som har eller har haft lockdown där antalet avlidna tycks minska.

Kan ju vara så att smittan har sjunkit...
Citera
2020-12-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vise vaer på pölsen den elake svensken gjorde dig illa!
Inte bara svenska regeringen som skickar ut sina riddar titt som tätt.
Citera
2020-12-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Tror ni Pandemin är över till sommaren?

Viruset går ner till sommaren liksom i somras. Men kommer tillbaka nästa höst. Mildare dock eftersom de som vaccinerat sig och tidigare haft infektionen har ett visst skydd. Hur kraftig vågen blir nästa höst är det ingen som vet. Selektionstryck, vaccinationsgrad, smittspridning/R-tal med mera kommer att påverka.
Citera
2020-12-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den finns redan i Sverige. Det mest tråkiga är att det inte bara testning som vi schabblat med. Vi sekvenserar väldigt lite i jämförelse med andra länder.

Källa på det? Inte bara mot ett annat land alltså..
Jämfört med vilka länder? Och hur stor skillnad?

Jag tror att anledningen till att det plötsligt hittas en jävla massa mutationer är för att alla länder fick eld i baken när UK presenterade sin julklapp.
När sedan Sydafrikas riktiga Cov-Aids uppdagades också, så blev det allvar..

Nu Cov-pölse i Danmark också..
Denna Pölse-variant verkar dock ge mildare sjukdom, så det vore ju bra om vaccinet inte biter på just den. Då skulle ju vi bromsa de allvarliga varianterna men släppa lös Preben
Senast redigerad av TonyDRarSiffrorUrA 2020-12-22 kl. 17:44. Anledning: Tillägg
Citera
2020-12-22, 17:44
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det jag har läst är ömhet vid stickområdet, trötthet, huvudvärk lite feber under något dygn precis samma som vi andra vaccinationer.
Även allergiska reaktioner som kan vara allvarliga och de som har allvarliga allergier som typ bär med sig bot uppmanas att inte vaccinera sig
Då är de samma som jag läst.
Inget man behöver oroa sig över då, om de dessutom går över av sig självt.
Har man inga allergier bör de ju va grönt.
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Varför skulle det vara fler än de som kommer i FASS menar du?

Vad tror du emea har gått igenom inför godkännandet?
Ja menar inte att de skulle vara några som döljs utan menar bara att alla kanske inte nämns lika frekvent i vår vardagliga media, speciellt om de kanske är någon som är väldigt ovanlig.
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Bells pares, ansiktsförlamning, några få fall
Är de också sånt dom går över av sig självt?
Citera
2020-12-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Då är de samma som jag läst.
Inget man behöver oroa sig över då, om de dessutom går över av sig självt.
Har man inga allergier bör de ju va grönt.

Ja menar inte att de skulle vara några som döljs utan menar bara att alla kanske inte nämns lika frekvent i vår vardagliga media, speciellt om de kanske är någon som är väldigt ovanlig.

Är de också sånt dom går över av sig självt?

Inget av tillstånden eller biverkningarna är permanenta. Då hade det aldrig godkänts.

De visade väl listan på biverkningarna under PKn idag. Det är just den texten som kommer på bipacksedeln
Citera
2020-12-22, 17:46
Medlem
aina08s avatar
Någon som har koll på hur man väljs ut för att få ta del av vaccinet?
Har en vän som är i riskgrupp, men inte gammal och skruttig.
Frågan är om han automatisk blir kallad i första svängen.
Han har ingen direkt kontakt med vården mer än vårdcentralen som alla andra vid normal sjukdom och ja har svårt att tänka mig att dom sitter och går igenom alla sina patienters journaler...?
Citera
2020-12-22, 17:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det nya danska viruset misstänks tydligen vara vaccinresistent enligt BT.

Vad? Har du länk?
Citera
2020-12-22, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Källa på det? Inte bara mot ett annat land alltså..
Jämfört med vilka länder? Och hur stor skillnad?

Jag tror att anledningen till att det plötsligt hittas en jävla massa mutationer är för att alla länder fick eld i baken när UK presenterade sin julklapp.
När sedan Sydafrikas riktiga Cov-Aids uppdagades också, så blev det allvar..

Nu Cov-pölse i Danmark också..
Jag tror att det beror på att viruset muterar faktiskt. Nu tror jag inte att just N439K är ett akut problem. SCoV2 är redan optimalt som det verkar och tycks nästla sig in överallt. Det tycks inte möta något motstånd. Man får ta detta som en påminnelse att vi behöver bevaka viruset mer.

Och ja, att jag uttalar mig om Sverige är mest en åsikt jag har. Eller snarare en observation och jag kan nog inte se att Sverige har varit någon överdängare i COVID19-hanteringen så det skulle förvåna mig om vi ligger i framkant när det gäller sekvensering.

Här är iaf danskarnas spridningskarta och där ser man att mutationen finns i Sverige om än till väldigt liten förekomst:

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/sars-cov-2-spike-variant-n439k_21122020.pdf?la=da

Och min skepticism säger mig att det kan vara i underkant s.a.s.
Citera
2020-12-22, 17:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Någon som har koll på hur man väljs ut för att få ta del av vaccinet?
Har en vän som är i riskgrupp, men inte gammal och skruttig.
Frågan är om han automatisk blir kallad i första svängen.
Han har ingen direkt kontakt med vården mer än vårdcentralen som alla andra vid normal sjukdom och ja har svårt att tänka mig att dom sitter och går igenom alla sina patienters journaler...?

Nope han kommer i grupp 2 eller 3

Tror inte de kommer att kalla man får själv hålla utkik på sin VC sida
Citera
2020-12-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har sett motstridiga uppgifter om hur länge man kan räkna med att immunitet efter infektion varar. Från sex månader till kanske 12-18 månader. Jag har också sett uppgifter om att sådan immunitet är "dålig" efter en lindrig infektion men "bättre" efter en allvarlig infektion.

Har du någon bild av hur det är med detta?

Jag har sett mycket motstridiga uppgifter. Jag skulle dock tro att dina siffror för lindrig stämmer, men stt det är längre för kraftig infektion. När siffrorna är på denna nivån så pratar man mest om antikroppar, men immunförsvaret har mer byggblock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in