2020-12-22, 14:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia
Förhoppningsvis ger nya dykningar besked om det finns någon sten eller liknande runt vraket som inte kommit dit senare. Troliga stenpartier enligt esterna eller lera enligt Linus Andersson. Problemet jag ser är att det med säkerhet finns sten där idag, men vi måste kunna utesluta att ett relevant stenparti inte kommer från förberedelsen för övertäckning.

En kommentar till rapporten från Delft: det är en viss skillnad på att uttala sig om bottens beskaffenhet i allmänhet över ca 150 x 50 m som en grund för en betongsarkofag och förekomsten av ett enstaka stenparti. Ett sådant hjälper inte för stabiliteten av en övertäckning, men kan och kommer att åstadkomma ett hål om fartyget vilar på det.
Citera
2020-12-22, 15:04
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var satt detta soltak?

Enligt Reint*mms vittnesmål ”lutade fartyget mer och mer” innan han ser föremålet strax innan han och den estniska dansösen ”stod på fartygets sida”. Vid det laget måste stora delar av styrbordssidan och akterdäck kommit under vatten.

(https://web.archive.org/web/20160828045156/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.289.htm)

Vet ej, men en kvalificerad gissning är soldäck. Annars jar du väl ritningar som du kan kika på
Citera
2020-12-22, 15:09
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Förhoppningsvis ger nya dykningar besked om det finns någon sten eller liknande runt vraket som inte kommit dit senare. Troliga stenpartier enligt esterna eller lera enligt Linus Andersson. Problemet jag ser är att det med säkerhet finns sten där idag, men vi måste kunna utesluta att ett relevant stenparti inte kommer från förberedelsen för övertäckning.

En kommentar till rapporten från Delft: det är en viss skillnad på att uttala sig om bottens beskaffenhet i allmänhet över ca 150 x 50 m som en grund för en betongsarkofag och förekomsten av ett enstaka stenparti. Ett sådant hjälper inte för stabiliteten av en övertäckning, men kan och kommer att åstadkomma ett hål om fartyget vilar på det.

Nu var det väl sten av typ makadam som användes vid övertäckningsförsöket och inte större stenblock?

Givetvis behöver botten under och invid fartyget undersökas. Liksom vid kriminaltekniska undersökningar i mindre skala borde man se att färg avsatts på det som orsakat hålet. Även bogvisiret borde gå att analysera på det viset.

Skillnaden mellan direktriktad kraft och indirekt (t ex vridning av skrovet då aktern tog i botten) borde gå att utröna metallurgiskt.
Citera
2020-12-22, 15:20
Medlem
Citat:
Det är många som tvärsäkert uttalat sig om att en bärgning av hela fartyget hade varit de enda rätta, men de brukar sällan förklara hur det hela skulle gjorts i praktiken. En bärgning hade av praktiska skäl (förberedelser och väder) kunnat genomföras först i maj-juni 1995. Efter att ha rätat upp fartyget hade man haft en sörja av krossad inredning och mer eller mindre ruttnande kroppar i de allmänna utrymmena. En stor del av kropparna var redan skadade och hade fått ytterligare skador när allt vältes över ända en andra gång. Så fort fartyget nått ytan så hade man på några få dagar behövt tömma fartyget på krossad inredning för att gräva fram 600-700 kroppar som skulle behöva kylrum i väntan på identifiering. Jag säger inte att detta hade varit helt omöjligt, men det är inte konstigt att etiska rådet och regeringen valde att avstå.

En annan fråga är varför man inte bärgade de kroppar som var tillgängliga. Där ser jag snarare en missriktad ”sosse-mentalitet” där jämlikhet är det viktiga, ungefär som när Tegnell tycker det är fel om några jobbar hemma när några andra inte kan. Jag tycker man skulle plockat upp alla kroppar som låg löst s.a.s. och lämnat fartyg och resten. Gravfrid var också ett onödigt beslut som retat fler anhöriga snarare än gjort dem lugna.
Dina sentiment över de döda och hur kropparna kunde ha förstörts ytterligare vid en tänkt bärgning av dödsbåten är bara rent vidriga.
Ren och skär sovjetstats retorik!!
Efter en flygolycka kan det vara Mos av passagerarna - man tar alltid hand om dom i alla fall.
DU är en mycket lättviktig apologet - i den havererande svenska statens tjänst.

Något Du helt har förbigått, är för övrigt hur isbrytandet med Estonia, bl a under vintern 1994, har varit "förberedande" för katastrofen.
Kommentarer på Det??
Citera
2020-12-22, 15:25
Medlem
Estonia är en gravplats
Sluta rota i det där
Finns inget att titta på eller undersöka.
Vänd blad och gå framåt.
Citera
2020-12-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Estonia är en gravplats
Sluta rota i det där
Finns inget att titta på eller undersöka.
Vänd blad och gå framåt.
Det var mkt klokt sagt; Bildt , Uusman och Caroline Krook håller förmodligen helt med, i det!
Citera
2020-12-22, 16:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Kort kommentar om Sillaste och ev. fel i avloppssystemet med vatteninträngning som följd: detta skulle vara en tredje olycksorsak, förutom bogvisir och hålet/sprickan, och jag föreslår att den diskussionen tas i huvudtråden.

Edit:
Vi har ju heller ingen som helst indikation på att en sådan läcka skulle ha funnits. Det räcker heller inte med att trasigt rör för att få in vatten i signifikant mängd. På 5 m djup är strömningshastigheten enligt Bernoullis lag v = sqrt(2gh) ~ 10 m/s. Om vi tänker oss en inströmning på 120 ton/minut <=> 2 m^3/s så behöver du då ett hål på 0.2 m^2 = 20 dm^2. Sillaste kan svårligen åstadkomma det, oavsett hur klantig han är!

Om det nu inte är så att hålet/ sprickan är relaterad till avloppssystemet som Sillaste arbetar med. Den tycks ju vara centrerad i en genomföring av skrovet som kan höra ihop med det. Det finns en läcka här långt tidigare än 01.00, som gör att fartygets innerbotten vattenfylls, och där man försöker köra länspumparna för att få ut vattnet. Då hinner mycket vatten strömma in. Fartyget trimmar på fören och tar in vatten via den trasiga bogrampen och och det trasiga bogvisiret som inte spygatterna hinner släppa ut och som inte kan släppas ut via akterporten. Eventuellt försöker man få ut vattnet genom lotsporten. Läckan förvärras någon gång före 01.00. Sillaste tar sig till ECR. Bryggan skall stänga de vattentäta dörrarna men öppnar dem istället vilket får fartyget att kränga. Man försöker eventuellt räta upp fartyget genom att gira babord. Eftersom det nu finns ett stort hål i skrovet på bildäck och lotsporten eller akterrampen kan vara öppen är det en katastrofal manöver i det läget. Bogvisiret haverar till följd av belastningarna och de tidigare skadorna.

Vi har nu indikationer på att bogvisiret inte ensamt behöver orsakat katastofen eftersom ett stort hål hittats i skrovet. Har detta inte uppkommit när fartyget slog i botten - vilket idag återigen problematiseras i Aftonbladet - ger inte längre Ockham att bogvisiret ensamt orsakade olyckan. Då har vi hålet och dess roll att förklara igen. Dessutom vet vi ju att Treu, Sillaste och Kadak vittnar om att bogrampen var stängd efter 01.02. Detta har hela tiden varit svårförklarligt. HSVA: s försök att tidiigarelägga tidpunkten då Treu ser på monitorn och Sillaste återvänder till ECR håller inte. Det är inte så de beskriver det.

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/Glasgow_Kurm.pdf

Jag skrev ovan missvisande om Kadak. Enligt Kurm så är det när han tittar i monitorn när kameran är riktad mot lotsporten som han ser vatten på bildäck och det är alltså vid styrbordsidan där vattnet vid slagsidan når högt upp till bilarna. När kameran är riktad mot bogrampen ser man inte däcket på bildäck och kan inte se något vatten.

Men: Kadak was watching and clicking the monitor practically all the time when he was in the engine room.

Det läser jag som att Kadak inte bara hade kameran riktad mot lotsporten utan också såg mot bogrampen medan fartyget fick värre och värre slagsida. Det är därför han klickar och växlar mellan olika vyer. Och att rampen var stängd då också.
Citera
2020-12-22, 16:28
Medlem
Citat:

Som du säger så är ju problemet att det finns sten där idag. Man ska med andra ord avgöra om det fanns där innan eller inte. Om det är svårt eller inte har iallafall jag ingen aning om.
Citera
2020-12-22, 16:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men det är väl klart att vittnesmålen har värde! Men det vore helt befängt att gå på en version från 2019-2020 om den motsägs av vittnesförhör från 1994. Och du kan inte få ett förtydligande om någon t.ex. hörde en eller två smällar idag om de inte var säkra då. Du kan jämföra med MOP. De flesta dömer ut ”nya” berättelser från MP-vittnena, helt enkelt för att minnen är färskvara och i synnerhet när de förorenas av tidningsartiklar och tv-reportage.

Vittnesmålen spretar i huvudsak om ljud/stötar. Jag har som sagt läst alla förhören från däck 1 jag kommit över. Det finns en del om olycksförloppet där, t.ex. vatten på durken, vatten genom dörrarna på bildäck, skrapljud underifrån. En del hör skrapande, andra smällar, ytterligare några inget särskilt. Men de stämmer överens om en sak: ingen, noll, hör en kollision midskepps som trycker in skrovet 1 m. Det kan göras 5 timmar dokumentär till, det ändrar inte på det. Det är också oklart när förloppet startar, eftersom mycket få har tidsangivelser.

Edit: utredas rättsligt? Menar du på allvar att du tror att Estonia blir rättssak?
Edit2: Ett antal vittnen lämnade faktiskt vittnesmål under ed/straffansvar redan 1994, t.ex. ST Sillaste:
https://web.archive.org/web/20040101220948/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.275.htm

Nej, jag tror inte att Estonia blir rättssak, men det borde fortfarande bli det. Omöjligt att genomföra en rättsprocess idag? Nej, inte alls. Om ett fartyg förliser bör det hållas en sjöförklaring där man i domstol går igenom vad som orsakade olyckan och vem som bär ansvaret. Om en sjöförklaring historiskt helt motsvarar de krav jag personligen skulle vilja ställa på ansvarsfördelning skall jag låta vara osagt, men att en sådan skulle hållits och aldrig hölls är ostridigt.

Jag anser att du har en poäng i att vittnesmålen inte tycks tyda på att en ubåt körde rakt in i sidan där D-play-hålet finns idag. Å andra sidan talar enligt min uppfattning vittnesmålen och de förtydligande som gjordes av vittnesmålen av vissa av vittnena efteråt då de hävdade att deras vittnesmål inte var rättvisande på ljud och fartygsreaktioner som inte heller är omedelbart förenliga med ett tappat bogvisir ensamt.

Nya vittnesmål ihop med en ordentlig genomgång av vittnesmålen totalt skulle kunna bringa klarhet i detta. Om det är så att vissa vittnesmål förändrats över tid skulle det också vara en hjälp att analysera händelseförloppet. Det skulle inte rätt hanterat ytterligare fördunkla bilden.
Citera
2020-12-22, 16:45
Medlem
Estniska experter och flera svenska granskande journalister hävdar att det nya hålet sannolikt uppkom när Estonia slog i sjöbotten.

Men botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera, enligt handlingar som Statens haverikommission begärt in.

Skrämmande att dessa personer får kallas för experter!
Blir fan mörkrädd när jag läser sånt här, är människor så här dumma eller är dom köpta av bildt och co.?
Citera
2020-12-22, 16:55
Medlem
Det nya hålet beror med största sannolikhet inte på att båten stötte emot botten utan precis som jag och många andra har trott en explosion eller en kollision med en ubåt eller en avfyrad torped. Nu måste alla kort upp på bordet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia

Jag tror själv mest på en sprängladdning eller mina som satts på båten.
Citera
2020-12-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Estniska experter och flera svenska granskande journalister hävdar att det nya hålet sannolikt uppkom när Estonia slog i sjöbotten.

Men botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera, enligt handlingar som Statens haverikommission begärt in.

Skrämmande att dessa personer får kallas för experter!
Blir fan mörkrädd när jag läser sånt här, är människor så här dumma eller är dom köpta av bildt och co.?

Ja du tror att skeppet landar mjukt bara för att det är lera på botten? 15000ton som kraschar ner på botten kommer att ge upphov till enorma krafter och orsaka vridningar på skrovet, jag skulle också gissa på att den är dom som orsakat sprickan.

sprickan ligger ju på den sida som fått mest stryk/belastning när fartyget träffade botten.
Senast redigerad av painkiler 2020-12-22 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in