2020-12-22, 15:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Förrförra veckan (50) i stockholm var 20.0% positiva. Antal test: 55 803
Föregående veckan (49) i stockholm var 18.9% positiva. Antal test: 45 343

Ja, det är oroväckande. Både andel positiva och antal test ökade från v49 till 50.

Imorgon ska det komma uppgifter om testsiffror för v51 (satan att de fortfarande inte klarar av att redovisa testsiffror parallellt och samtidigt som de rapporterar nya fall)
Stockholm håller pressträff: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-ar-pandemilaget-i-stockholms-halso-och-sjukvard

De är försenade.

Särskilt intressant ska det bli att se om andelen positiva förra veckan sjönk jämfört med föregående (20.0%). Jag har visst hopp om att Stockholm har peakat i smittspridning.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-22 kl. 15:58.
Citera
2020-12-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu kommer rekommendationer att ställa bilen över jul pga av risk att överbelasta vården med trafik olyckor.
Då blir det ju fler i kollektivtrafiken och munskydd ska inte användas förrän 7 januari.

Hur tänkte man här?

Finns inga rekommendationer att man ska ställa bilen, var har du hört det? Det MSB sa på presskonferensen idag var att; håll hastighetsbegränsningar och avstånd om du behöver använda bil OCH framförallt att ha koll på levande ljus och spisen därhemma, då julen vanligtvis innebär en hel del bränder med skador som belastar vården
Citera
2020-12-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt. Man kanske vill ta ett glas champagne under Nyårsafton, en nubbe vid julbordet, dricka lite öl/vin till maten.

Ojsan. Då har man förvandlats till en alkis..

Fetton kan däremot fortsätta att handla julmat utan att bli stämplade och kritiserade.

Kan tycka att folk har haft sedan i mars på sig att planera sina inköp på systembolaget för det är få saker på bolaget som har så kort hållbarhet att det måste köpas i sista stund i trängseln när väder och temperatur uppernbarligen varit idealiska för viruset för maximal smittspridning.

Julskinka går att beställa hela året ifall man bara vill ha en rimmad.

Folk är generellt sett efterblivna. Jag gjorde familjens julinköp på bolaget i mitten av November, jag var ensam i butiken.
Citera
2020-12-22, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Här är det definitivt inte svart eller vitt hävdar jag. Jag tycker du har en poäng men om man vänder på det . Jag kan inte köpa folk som skyller på myndigheter osv och sedan går ut och trängs i onödan tex har middagar med massa folk ” skall bara ha lite glöggmys” , går ut och festar eller trängs på black friday för att sedan säga ” det är så otydligt ” . Helt enkelt egoistisk skitsnack från dem

Nu kanske, men inte tidigare i pandemin. Budskapet från FHM har ju varit ganska så förnekande, åtminstone inledningsvis i pandemin. "De flesta får bara en lätt snuva". "Vi ska inte stänga ned mer än nödvändigt". "Det får för stora konsekvenser på samhällsekonomin". "Det gäller att sätta in rätt åtgärder i rätt tid. Vi får inte stänga för mycket för tidigt".
Ovanstående är bara sådant jag på rak arm komma ihåg att jag hört FHM kommunicera.

Regering och FHM har inte velat att vi ska sluta att konsumera. Däremot har man gärna vilja lägga över ansvaret på befolkningen när skiten träffar fläkten. Då är det inte FHM som är för ringa (exempelvis genom att inte stänga skolorna). Nej, då är det folk som trängts för mycket på ICA när de handlat mat, utan munskydd, för det rekommenderar ju inte FHM....

Jag tror det finns en förbannat bra anledning till varför det i andra länder finns en stat som pekar med hela handen. I vissa lägen är det faktiskt precis det som behövs. I kris- och nödlägen är det precis det som behövs. Då får faktiskt de demokratiska rättigheterna stå tillbaka för ett överordnat mål om att värna liv och hälsa. När båten har sprungit läck ger kaptenen order när det är dags för passagerare och besättning att äntra livbåtarna. Det genomförs ingen demokratisk omröstning om när det är dags. Låter någon dra i vinschen, samtidigt som någon annan vevar i motsatt riktning. Det krävs auktoritära krafter för att styra upp det hela. Ungefär som sker i krig. Det är inte upp till de enskilda soldaterna att besluta var och en hur de ska agera. Det skulle bli totalt kaos och totalt nederlag.
Citera
2020-12-22, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm håller pressträff: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-ar-pandemilaget-i-stockholms-halso-och-sjukvard

De är försenade.

Särskilt intressant ska det bli att se om andelen positiva förra veckan sjönk jämfört med föregående (20.0%). Jag har visst hopp om att Stockholm har peakat i smittspridning.

Jag hade önskat att de skjuter upp skolstarten till vi ser vart det här tar vägen.
Citera
2020-12-22, 15:58
Medlem
Latest news

En muterad version av coronaviruset – en annan än den som sprids i Storbritannien – har upptäckts i över 1 600 fall i Danmark.

Nu uttrycker myndigheter oro över att vaccinet inte kommer att hjälpa mot viruset.

https://www.expressen.se/kvallsposten/muterat-coronavirus-i-danmark-oro-for-att-vaccinet-inte-hjalper/
Citera
2020-12-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Latest news

En muterad version av coronaviruset – en annan än den som sprids i Storbritannien – har upptäckts i över 1 600 fall i Danmark.

Nu uttrycker myndigheter oro över att vaccinet inte kommer att hjälpa mot viruset.

https://www.expressen.se/kvallsposten/muterat-coronavirus-i-danmark-oro-for-att-vaccinet-inte-hjalper/

Det var mig allt en fattig artikel.
Vilka myndigheter uttrycker denna oro? På vilka grunder?

Solklart fall av "låt oss tjäna lite extraklick".
Citera
2020-12-22, 16:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Ytterligare en mutation som oroar...

Ännu en mutation av coronaviruset, kallad N439K, har upptäckts i minst 1 624 prover i Danmark, rapporterar danska medier.Den nya varianten oroar experterna vid smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut eftersom den verkar vara mindre känslig för vaccin.– Därför är det relevant att hålla ett öga på hur utbredd smittan med denna variant är och om den sprider sig bland särskilt utsatta grupper, säger avdelningschef Tyra Grove Krause i ett uttalande.N439K har upptäckts i flera andra europeiska länder, enligt en analys från Statens Serum Institut. Varianten har ingen koppling till den smitta som påvisats hos minkar i Danmark eller den mer smittsamma mutation som nyligen påvisats i Storbritannien.

Läs mer på Omni
Citera
2020-12-22, 16:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Latest news

Vad är detta, myndigheter uttrycker oro över något som inte är ett klarlagt problem.
Om man redan har hittat 1000+ förekomster, varför dyker nyheten upp först nu?

Känns mer och mer som en hetsjakt för att få medborgare att ropa efter att få bli vaccinerade.
Citera
2020-12-22, 16:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ytterligare en mutation som oroar...

Ännu en mutation av coronaviruset, kallad N439K, har upptäckts i minst 1 624 prover i Danmark, rapporterar danska medier.Den nya varianten oroar experterna vid smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut eftersom den verkar vara mindre känslig för vaccin.– Därför är det relevant att hålla ett öga på hur utbredd smittan med denna variant är och om den sprider sig bland särskilt utsatta grupper, säger avdelningschef Tyra Grove Krause i ett uttalande.N439K har upptäckts i flera andra europeiska länder, enligt en analys från Statens Serum Institut. Varianten har ingen koppling till den smitta som påvisats hos minkar i Danmark eller den mer smittsamma mutation som nyligen påvisats i Storbritannien.

Läs mer på Omni
Mindre känslig för vaccin?

Det är inte viruset som man vaccinerar, det är människan som sedan bildar antikroppar.

Vem står bakom den taffliga artikeln?
Citera
2020-12-22, 16:08
Medlem
kazangass avatar
En vettigare artikel om den nya stammen:

https://finans.dk/erhverv/ECE12649651/ssi-har-oeje-paa-ny-coronamutation-bekymret-for-vaccines-effekt/?ctxref=ext

"Varianten blev første gang set i Rumænien i maj. Den er siden fundet i blandt andet Irland, Tjekkiet - og Danmark.

Den er fundet i 1624 danske prøver fra 8. august til 6. december. Der er dog ikke noget, der tyder på, at den har ramt en bestemt gruppe.

- Det tyder heller ikke på, at N439K-varianten giver et mere alvorligt sygdomsforløb end det generelle billede, vi ser for covid-19 i Danmark."
Citera
2020-12-22, 16:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SADISTIK
Det var mig allt en fattig artikel.
Vilka myndigheter uttrycker denna oro? På vilka grunder?

Solklart fall av "låt oss tjäna lite extraklick".

Bättre artikel:
https://finans.dk/erhverv/ECE12649651/ssi-har-oeje-paa-ny-coronamutation-bekymret-for-vaccines-effekt/?ctxref=ext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in