2020-12-22, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Svenska befolkningen verkar vara allmänt korkade. Norge, Finland och Danmark följer sina rekommendationer.

I Sverige så har vi kalas med två hundra personer närvarande samtidigt som vi dansar bugg med ett femtiotal. Vi har personer som bestämmer sig för att inte följa rekommendationen om att inte besöka gammelfarmor på ålderdomshemmet.

Man väljer att inte följa rekommendationerna samtidigt som man lägger skulden för gammelmormors bortgång på FHM. Patetiskt.
"Vi" följer inte rekommendationerna? Börja tala i termer av "vi" och "dem" så närmar du dig sanningen.
Citera
2020-12-22, 15:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast ansvaret ligger på den enskilda, om man nu inte vill ha en militant diktatur som t.ex. Kina eller Nordkorea.

Hur kommer det sig att allt ansvar ska ligga på individen just när det gäller en dödlig pandemi men inte annars? Varför är droger och prostitution inte lagligt? Varför finns det trafikregler? Är Sverige en militant diktatur i just dessa frågor men en liberal demokrati när det gäller pandemibekämpning?

I normala fall brukar man anse att land ska styras genom lagar men vi kanske kunde ta och skrota alla lagar och införa rekommendationer istället. Varför ska man t.ex. straffas för våldtäkt? Räcker det inte att rekommendera folk att inte våldta?

Ansvaret ligger trots allt på den enskillda individen. Allt annat är militant diktatur.
Citera
2020-12-22, 15:14
Medlem
kazangass avatar
Det verkar stämma att det är en överrepresentation mörkhyade som blir allvarligt sjuka även denna omgången, i reportagets bilder är 4/5 bilder där man kan se en patient (del av), personer med en mörkare hudton.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/coronav%C3%A5rden-tar-inte-julledigt-kampen-mot-viruset-forts%C3%A4tter-1.38958514
Citera
2020-12-22, 15:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vecka 12 -26 visar överdödlighet för 2020 och veckorna 27-40 visar färre döda än femårsmedelvärdet.

Åke Nilsson, tidigare ansvarig för Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik

– Låt mig ge ett exempel. Varje år dör det normalt sett 90 000 i Sverige. Låt oss säga att det skulle dö 10 000 med covid-19, då innebär inte det att 100 000 kommer dö i Sverige i år, utan kanske 94 000. Det som händer är att 6 000 dör lite i förtid, som senare hade dött av andra orsaker.

Nu får ni sluta sprida desinformation som låter som den skulle komma från nått konspirationsnätverk. Här har du FHMs egna prognos om överdödlighet och coviddödlighet som dom uppdaterar varannan vecka. Se på diagrammen på sida tre. Stor och tydlig överdödlighet som följer coronan och ingen underdödlighet att tala om. Dom sista två veckorna kommer att justeras uppåt i nästa rapport.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-48-2020.pdf
Citera
2020-12-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ostron, gåslever och rysk kaviar kräver absolut lämplig alkoholhaltig dryck.
Hur ska man klara sig!?

Planering!

Precis som inför en pandemi.. klarar man inte av att ens planera dryckesinköpen inför jul, så skall man inte begära att ett land skall klara förberedelse inför en pandemi..
Citera
2020-12-22, 15:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, det tycker jag är en felaktig tolkning.
Men däremot ska man vara medveten om att riktigt hårda åtgärder som stängda skolor under lång tid, lockdown i månader etc också har ett pris i form av andra sjukdomar, mänskligt lidande och död.
Det finns tyvärr inga enkla lösningar.

Jag kan dock räkna upp en helvetes jävla massa enklare lösningar än det som inte hade orsakat massa andra sjukdomar, mänskligt lidande och död.

Ex:

1. Rekommendera inte folk att sticka ut och resa under en pandemi (raka motsatsen från FHM)
2. Tvångstesta folk som kommer från högriskområden, alt. tvångskarantän för personer som kommer från högriskområden utomlands.
3. Beställ testkit innan epidemin kommer till Sverige.
4. Krav på karantän för alla som påvisats vara sjuka.
5. Krav på munnskydd i offentlig miljö.
6. Nedstängningar av restauranter, gym, konserter och dylika evenemang som inte klarar minimal social distansering.

Sen finns det en uppsjö mer raffinerade typer av nedstängningar som där man ex. kan ha vissa skolor växelvis öppna med små klasser, personer som får gå och träna eller äta ute tillsammans men inte träffa andra utanför familjen de omtillliggande dagarna osv. Det enda hindret är IQ-nivån bland beslutsfattarna, vilken har visat sig vara skrämmande låg hela året. Uppenbarligen är IQ-nivån inte speciellt mycket bättre bland Sveriges s.k. journalistkår heller som inte ställt speciellt mycket intelligenta frågor sen januari.
Citera
2020-12-22, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror vi snart får se en liten nedgång i och med jullovet. Dessvärre lär vi nog få en tredje våg igen när skolorna öppnar upp och kör för fullt i januari.
Exakt, skolorna har hela tiden varit drivande i smittspridningen trots FHMs tro på motsatsen. I våras hölls skolorna öppna, och med dem smittspridningen. Under sommarlovet gick smittspridningen ner till nära noll. Naturligtvis spelade årstiden roll, men den stora grejen var stängda skolor. Med hösten öppnar skolorna igen och från en låg nivå accelererar smittspridningen igen. Nu får vi ett break genom jullovet och smittan kommer dippa ett par veckor efter jul. Men sen tar den nya tag när skolorna öppnar igen, och med den engelska varianten på plats kommer det bli förödande. Men Tegnell kommer givetvis fortsätta hävda att skolorna inte driver smittan.
Citera
2020-12-22, 15:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sill, Janssons frestelse och köttbullar likaså..
Kan du inte äta köttbullar utan att dricka alkohol har du problem!

Bra att du förstod att jag dummade mig med mina matval, jag tror i alla fall att du förstod.

Det är klart att man vill äta och dricka det man brukar till olika högtider, inget konstigt med det tycker jag.

Det konstiga är att påfallande många först nu märkt att det snart är julafton och ställer sig i kö på Systemet.

Väldigt on topik faktiskt, corona orsakar panik! på Systemet.
Citera
2020-12-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man kanske önskar denna typ av påföljd, Cayman Island-style?

https://wpde.com/news/nation-world/georgia-college-student-gets-4-months-in-cayman-islands-prison-for-breaking-covid-19-rules

Man skulle onekligen vilja tillämpa Cayman island-style på dessa "hålla-i-hand" dansare i Södertälje och andra ställen. Även de med bönestunder för massor borde få smaka på Cayman Island-style för att eventuellt äntligen begripa.
Citera
2020-12-22, 15:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tolkar ditt inlägg som att din mor är på bättringsvägen ("låg på infektion"), hoppas det.

Ja det har väl varit känt ett tag att beroende på individens tillstånd så kan man få "IVA-behandling" utanför IVA och det skiljer sig säkert mellan regionerna. Är väl en del av vårdens förbättrade covid-hantering. Så färre är i behov av fullständig, extra resurskrävande IVA-vård. Bra för alla, utom för de som dreglar över ökande IVA-siffror.
Tyvärr gick det inte så bra.

Vad jag menar är att statistiken är missvisande i jämförelse med i våras. Fler som hade varit på IVA vårdas nu på andra avdelningar. Färre behöver sövas. Så jag skulle nog ta IVA-siffrorna idag x 1,5. Minst.
Vi börjar närma oss vårens situation om vi inte redan är det.
Citera
2020-12-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du åker förhoppningsvis kollektivt för att du måste och bör vara glad att slippa trängas med de som inte åker kollektivt för att roa sig på tex. en uteskridskobana.

Nu kommer rekommendationer att ställa bilen över jul pga av risk att överbelasta vården med trafik olyckor.
Då blir det ju fler i kollektivtrafiken och munskydd ska inte användas förrän 7 januari.

Hur tänkte man här?
Citera
2020-12-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu kommer rekommendationer att ställa bilen över jul pga av risk att överbelasta vården med trafik olyckor.
Då blir det ju fler i kollektivtrafiken och munskydd ska inte användas förrän 7 januari.

Hur tänkte man här?
Du skall inte lämna huset annat än för att handla mediciner och mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in