2020-12-22, 15:30
Medlem
Finns det några tendenser till att sars-cov2 följer ungefär samma kurva som spanska sjukan gjorde dvs mild våg --> stark våg --> lite mildare som enbart ut?
Citera
2020-12-22, 15:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du skall inte lämna huset annat än för att handla mediciner och mat.
Enligt vem? Vi har inte detta kravet.
Citera
2020-12-22, 15:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det tror jag ingen visste eller vet nu heller. Många i denna tråd skriker om enkla lösningar. Stoppa flygen från Iran! Inför munskydd i kollektivtrafiken! Stäng dagisen! Virus har alltid drabbat människor och djur. Vi kommer överleva denna gång också. Men det kommer inte ha berott på vad regeringen gjort eller inte gjort.

De stora dödstalen beror på att vi bor nära varandra och reser mycket.
Vi kommer nog aldrig att få veta när och hur viruset spred sig över världen.
Men som hobbypidiemolog gissar jag att det fanns spritt i Sverige redan innan någon förstod det. Då var det redan för sent att bomma igen gränsen.

Då jämför jag med hur den spanska virusvarianten spreds över kontinenten under sommaren.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.25.20219063v2

De flesta av oss kommer att överleva denna gång också 🙂
Senast redigerad av DoraF 2020-12-22 kl. 15:35.
Citera
2020-12-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt, skolorna har hela tiden varit drivande i smittspridningen trots FHMs tro på motsatsen. I våras hölls skolorna öppna, och med dem smittspridningen. Under sommarlovet gick smittspridningen ner till nära noll. Naturligtvis spelade årstiden roll, men den stora grejen var stängda skolor. Med hösten öppnar skolorna igen och från en låg nivå accelererar smittspridningen igen. Nu får vi ett break genom jullovet och smittan kommer dippa ett par veckor efter jul. Men sen tar den nya tag när skolorna öppnar igen, och med den engelska varianten på plats kommer det bli förödande. Men Tegnell kommer givetvis fortsätta hävda att skolorna inte driver smittan.
Nej, den stora nedgången i våras kom långt innan skolorna stängde, så inget samband där.

Hursomhelst kostar det samhället alldeles för mkt att stänga grund-och förskola (miljarder kr per dag! ) för att väga upp nyttan (ev rädda Berit 95-år från att somna in med covid). Dvs skolboksexempel på en suboptimal åtgärd.

Vi får hoppas att hysterin lagt sig efter jullovet och att svetsarn inte får för sig lägga sig i och störa FHM i denna fråga.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-22 kl. 15:35.
Citera
2020-12-22, 15:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Om en vecka får vi veta om brittiska sjukan är här...

"Folkhälsomyndigheten samlar in ytterligare prov från förra veckan i arbetet med att ta reda på om den muterade varianten av coronaviruset som sprids i bland annat Storbritannien redan finns i Sverige. Det uppger Folkhälsomyndighetens Karin Tegmark Wisell.

– Vi tittar extra noga på prover från personer som varit i Storbritannien, säger hon.

Folkhälsomyndigheterna förväntar sig svar inom en vecka."
Citera
Medlem
arbetets avatar
Ingen T-cellskorsimmunitet med andra HCoV:s i en ny preprint:

Prof Francois Balloux
@BallouxFrancois
New preprint. We assessed the source of T-cell X-reactivity to #SARSCoV2 in unexposed people. Previous exposure to 'common cold' endemic HCoVs plays at most a marginal role, and we found no evidence for a yet-uncharacterised coronavirus in circulation.
1/
Tråd: https://twitter.com/BallouxFrancois/status/1336838092158857217?s=20

Pre-print: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.08.415703v1
Our results don't directly inform on T-cell X-immunity, but they definitely do not support the idea of 'immunological dark matter', nor that prior exposure to HCoVs is a key factor in #SARSCoV2 susceptibility and/or symptom severity upon infection.
6/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyvärr gick det inte så bra.

Vad jag menar är att statistiken är missvisande i jämförelse med i våras. Fler som hade varit på IVA vårdas nu på andra avdelningar. Färre behöver sövas. Så jag skulle nog ta IVA-siffrorna idag x 1,5. Minst.
Vi börjar närma oss vårens situation om vi inte redan är det.
Situationen just nu är säkert värre. Bland annat är det väldigt mycket personal som har slutat sedan i våras.
Men det kommer att bli värre. Vi är mitt i vintern och det brittiska viruset kommer att konkurrera ut det gamla inom några veckor.

Enda hoppet nu är att vaccinet fungerar och att vi kan komma igång och vaccinera snarast.
Citera
2020-12-22, 15:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar om att skylla på folket när smittan fortsätter sprida sig trots åtgärder. Man utgår hela tiden från att FHM åtgärder är den enda sanningen och precis rätt avvägda hela tiden för att bringa ned smittan. Alla fattar att det inte är så.

Ska man hela tiden lägga ansvaret på individen behöver vi ju ingen stat.
Polis? Nej, folket får lösa det.
Militär? Nej, folket får sköta det själva.
Brandförsvar? Nej, folk får sköta sig och inte orsaka eldsvådor. Om inte får de själva släcka.
Sjukvård? Nej, folk får ta hand om det själva.

Hur man än vrider och vänder på detta måste slutsatsen bli att man skött det här väldigt dåligt från regeringen och myndigheternas sida. Resultatet talar för sig självt.

Här är det definitivt inte svart eller vitt hävdar jag. Jag tycker du har en poäng men om man vänder på det . Jag kan inte köpa folk som skyller på myndigheter osv och sedan går ut och trängs i onödan tex har middagar med massa folk ” skall bara ha lite glöggmys” , går ut och festar eller trängs på black friday för att sedan säga ” det är så otydligt ” . Helt enkelt egoistisk skitsnack från dem
Citera
2020-12-22, 15:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Exakt, skolorna har hela tiden varit drivande i smittspridningen trots FHMs tro på motsatsen. I våras hölls skolorna öppna, och med dem smittspridningen. Under sommarlovet gick smittspridningen ner till nära noll. Naturligtvis spelade årstiden roll, men den stora grejen var stängda skolor. Med hösten öppnar skolorna igen och från en låg nivå accelererar smittspridningen igen. Nu får vi ett break genom jullovet och smittan kommer dippa ett par veckor efter jul. Men sen tar den nya tag när skolorna öppnar igen, och med den engelska varianten på plats kommer det bli förödande. Men Tegnell kommer givetvis fortsätta hävda att skolorna inte driver smittan.

Du har rätt. Det är precis så det har sett ut. Regeringen och FHM tror (åtminstone utåt), att den minskade smittspridningen under sommaren berodde på att folk var bättre på att hålla avstånd på den tiden.

Faktum är dock att jag tror att FHM och Tegnell har varit medvetna hela tiden om skolans betydelse för smittspridningen. Bland annat påstod ju Tegnell tidigt under pandemin att "en fördel med att hålla skolorna öppna är herd immunity uppnås snabbare...". Det kan väl inte skrivas så mycket tydligare än så vad skolan har för betydelse i smittspridningen.

https://emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/

Varenda småbarnsförälder vet vad förskolor och skolor har för betydelse i förmågan att sprida smitta. Att barn sällan blir lika sjuka i detta virus betyder ingalunda att de inte smittar. I princip alla jag känner som har blivit smittade med det här viruset har blivit det genom sina barn. Är ju heller ingen slump farmor, farfar, morfar och mormor avråds från att träffa sina barnbarn. Ändå påstår väl fortfarande FHM att barnen inte driver smittan. Jag är rätt övertygad om att FHM har fått strikta förhållningsorder kring vad de ska kommunicera för något från regeringen. Löfven stod tidigare och skröt om att Sverige har klarat den här pandemin utan att stänga igen skolorna. Det är ju på ett vis riktigt, men till vilket pris kan man fråga sig. 20 gånger så höga dödstal som Finland exempelvis. I Sverige har vi tydligen en så ansträngd social situation att vi inte anses kunna klara av stängda skolor.

Jag tror det fanns en föreställning hos FHM att man skulle kunna sprida viruset i lagom takt hos valda grupper och därmed uppnå herd immunity. Rätt grupp att smitta ned var småbarns och skolföräldrar. De är i allmänhet under 50 år och skulle klara smittan bra. På så vis skulle man rädda samhällsekonomin och undvika nedstängning. Äldre och riskgrupper skulle stuvas undan som Gisecke sade. Tyvärr sket sig allt. Ekonomin kraschade och de första att smittas ned när samhällssmittan skenade var de på äldeboenden, då deras vårdare uppträdde utan symtom och dessutom hade barn i förskole och skolåldern. Där blev de smittade enligt plan. Vad som inte ingick i planen var att dessa grupper skulle sprida smittan vidare till andra grupper. Man har bara tänkt i ett, eller möjligen två steg, när man hade behövt tänka i 5 eller 6 steg. Man har aldrig insett att det finns ett strikt samband mellan hög samhällssmitta och mycket smitta på boenden. Nu kanske man insett det, men nu är det för sent. Dessutom vill man ogärna prata om detta misstag pga prestige.
Citera
2020-12-22, 15:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vi kommer nog aldrig att få veta när och hur viruset spred sig över världen.
Men som hobbypidiemolog gissar jag att det fanns spritt i Sverige redan innan någon förstod det. Då var det redan för sent att bomma igen gränsen.

Då jämför jag med hur den spanska virusvarianten spreds över kontinenten under sommaren.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.25.20219063v2

De flesta av oss kommer att överleva denna gång också 🙂

Instämmer helt! I helgen ska jag fira jul och förtränga detta skitår. Bättre tider kommer.
Citera
2020-12-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu off topic!
Vi har ingen panik och vi löser ev. jul-problem pragmatiskt.

Trots att vi har varit väldigt försiktiga har vi kanske fått in covid i familjen, så nu planerar vi att firar jul i mellandagarna istället. Då har inkubationstiden gått och provsvaren kommit.

Vi får se hur det blir, men ingen panik i alla fall.

Hur tänker ni andra?
Panik eller lugn trots corona?

För egen del fick min son positivt svar i fredags, så jag har varit i hemmakarantän med familjen sedan dess, hoppas på en lugn jul, blir bara att vara hemma med familjen.
Citera
2020-12-22, 15:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror vi snart får se en liten nedgång i och med jullovet. Dessvärre lär vi nog få en tredje våg igen när skolorna öppnar upp och kör för fullt i januari.
Citat:

Ja, det ser inte bra ut detta:

Citat:
Forskare misstänker att den nya varianten av coronaviruset är mer smittsam bland barn.

Om det stämmer, kan det stå för en ”betydande del” av smittoökningen i Storbritannien, enligt den brittiska regeringens rådgivande organ om covid-19. Det kan förändra bilden av skolornas roll i spridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/forskare-barn-sprider-den-nya-mutationen-/
Citat:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9076371/Children-likely-catch-mutated-strain-Covid.html
https://www.bbc.com/news/uk-55406939
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in