2020-12-22, 14:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Genomgående tema på dagens press träff med myndigheterna:

Journalist: Vad gör ni för att minska smittspridningen?
Myndighetsföreträdare: Mycket av ansvaret ligger på den enskilda.

Min analys är att de åtgärder som FHM och regeringen vidtagit och avser att vidta inte varit tillräckliga. Nu vill man lägga över ansvaret på de enskilda när resultatet skiter sig.

Fast ansvaret ligger på den enskilda, om man nu inte vill ha en militant diktatur som t.ex. Kina eller Nordkorea. Jag ser dagligen "skräckrapporter" från användare här som varit ute på stan och förfäras över hur mycket folk det är på stan. Något eget ansvar finns dock inte, "för jag höll minsann avstånd och hade mask". "Ni skulle ha sett kön till systembolaget, fy fan". Nej det skulle inte en ansvarsfull människa göra, för den hade inte själv varit där.

Säg att man inför din efterlängtade lockdown. Hur ska man hantera de människor som inte följer det tycker du? Ska man klubba ner dem? Arrestera dem?
Citera
2020-12-22, 14:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gieseckes budskap har hela tiden varit att stänga ett samhälle kan i bästa fall bara skjuta upp smittan – inte stoppa den.
I höst har vi sett att Johan Giesecke visste vad han talade om.

Och det är dåligt att skjuta upp smittan när det rör sig om ett nytt virus vi inte har speciellt mycket kunskap om långtidseffekter eller återinfektioner?
Citera
2020-12-22, 15:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ville bara tala om att där jag bor ger man alltså högflödessyrgas på andra avdelningar än IVA. Min mor låg på infektionen och jag kunde se fler patienter där som fick det. Jag antar att de inte räknas in i IVA-statistiken. Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men jag antar att fler COVID19-patienter vårdas så utanför IVA-avdelningarna. Vilket iofs är bra men gör det svårt med jämförelser.

Dagens siffror är förskräckliga och tyvärr står vi snarare inför en eskalering över julhelgen.

Ta hand om er!

Tolkar ditt inlägg som att din mor är på bättringsvägen ("låg på infektion"), hoppas det.

Ja det har väl varit känt ett tag att beroende på individens tillstånd så kan man få "IVA-behandling" utanför IVA och det skiljer sig säkert mellan regionerna. Är väl en del av vårdens förbättrade covid-hantering. Så färre är i behov av fullständig, extra resurskrävande IVA-vård. Bra för alla, utom för de som dreglar över ökande IVA-siffror.
Citera
2020-12-22, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det har alltid varit den enskildas ansvar att följa restriktionerna och rekommendationerna. Följer man dom inte så kommer skiten tillslut att träffa fläkten.

Man måste ta till sig att det inte är tredje riket vi lever i, alla åtgärder är inte lämpliga sett till människans rättighet. Detta utesluter dock inte att FHM har agerat väldigt milt i den här pandemin.

Det handlar om att skylla på folket när smittan fortsätter sprida sig trots åtgärder. Man utgår hela tiden från att FHM åtgärder är den enda sanningen och precis rätt avvägda hela tiden för att bringa ned smittan. Alla fattar att det inte är så.

Ska man hela tiden lägga ansvaret på individen behöver vi ju ingen stat.
Polis? Nej, folket får lösa det.
Militär? Nej, folket får sköta det själva.
Brandförsvar? Nej, folk får sköta sig och inte orsaka eldsvådor. Om inte får de själva släcka.
Sjukvård? Nej, folk får ta hand om det själva.

Hur man än vrider och vänder på detta måste slutsatsen bli att man skött det här väldigt dåligt från regeringen och myndigheternas sida. Resultatet talar för sig självt.
Citera
2020-12-22, 15:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast ansvaret ligger på den enskilda, om man nu inte vill ha en militant diktatur som t.ex. Kina eller Nordkorea. Jag ser dagligen "skräckrapporter" från användare här som varit ute på stan och förfäras över hur mycket folk det är på stan. Något eget ansvar finns dock inte, "för jag höll minsann avstånd och hade mask". "Ni skulle ha sett kön till systembolaget, fy fan". Nej det skulle inte en ansvarsfull människa göra, för den hade inte själv varit där.

Säg att man inför din efterlängtade lockdown. Hur ska man hantera de människor som inte följer det tycker du? Ska man klubba ner dem? Arrestera dem?
Man kanske önskar denna typ av påföljd, Cayman Island-style?

https://wpde.com/news/nation-world/georgia-college-student-gets-4-months-in-cayman-islands-prison-for-breaking-covid-19-rules
Citera
2020-12-22, 15:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du måste även klara av att tänka "tvärtom". För en del är juldrickan så extremt viktig att de har "handlat i god tid" för att verkligen garantera att de inte blir utan.

För oss normalbrukare kommer tanken om att man måste handla kanske först nu. Och kanske särskilt om man befarar att det blir restriktioner.

Man DÖR inte om man inte kan ta sitt glas champagne. Men det blir mycket trevligare Nyårsfirande när man skåla med den.

Så din teori behöver inte vara den "enda sanningen" utan det kan vara också precis tvärtom.
Ostron, gåslever och rysk kaviar kräver absolut lämplig alkoholhaltig dryck.
Hur ska man klara sig!?
Citera
2020-12-22, 15:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag har varit ute på och i stan dagligen under hela epidemin, och det var tomt i mars. Mycket tomt.
Idag är det inte lika tomt på gatorna, men det är mycket tomt jämfört med ett vanligt år.

Även affärer etc är närmast tomma sett till deras kapacitet.

Kollektivtrafiken känner jag endast till som spårbunden, men även där är det långt ifrån fullt idag.
Bilderna från i slutet av förra veckan när det var en vattenläcka i tunnelbanan beskriver inte läget i tunnelbanan.

Det är inga som helst problem att hålla avstånd, men man måste se till att faktiskt göra det.
Jag var ute en sväng precis till byggvarufirma
Tomt, åkte förbi Jula, Biltema och förbi större köpcentra.
Köer med bilar och fullt på parkeringar.
Nej jag undviker att besöka sådana ställen när det är fullt av folk.
Förstår varför smittan ökar nu.
Julhandeln i helt öppna butiker.
Citera
2020-12-22, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ok..kan du inte rada upp allt som vi borde gjort istället...

Det har jag inte tid med men är du intresserad vad som kunde gjorts bättre så är Coronakommissionens delbetänkande en bra början:
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2020/12/SOU_2020_80_Äldreomsorgen-under-pandemin_webb.pdf
Citera
2020-12-22, 15:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och det är dåligt att skjuta upp smittan när det rör sig om ett nytt virus vi inte har speciellt mycket kunskap om långtidseffekter eller återinfektioner?
Nej, det tycker jag är en felaktig tolkning.
Men däremot ska man vara medveten om att riktigt hårda åtgärder som stängda skolor under lång tid, lockdown i månader etc också har ett pris i form av andra sjukdomar, mänskligt lidande och död.
Det finns tyvärr inga enkla lösningar.
Citera
2020-12-22, 15:05
Medlem
Overminds avatar
Löfvens intervju på morgonstudion. Sjukt rolig humor! Inreseförbud pga detta "nya virus", måste vara försiktiga. Så lät det icke i Februari!
Citera
2020-12-22, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Det är bara att inse att man kan inte lägga ut sådant här på de enskilda. Då får man precis det resultat du beskriver ovan. Det är ungefär som att införa frivilliga hastighetsgränser och promillegränser under ansvar i trafiken. Sedan sitta och beklaga sig när folk blåser på i 200 med 1,8 promille i blodet. Det borde fan vara förbjudet att vara så naiv att man tror att folk själva klarar av att ta ansvar. Merparten av folket klarar inte det. Delvis har myndigheterna sig själva och skylla då man länge tonat ned riskerna med det här viruset. Folk har fortfarande inte förstått att det här bland annat är en aerosolsmitta exempelvis. Folk tror på riktigt att det räcker med att bara hålla 2 meters avstånd. Ett väldigt konkret exempel.
Citera
2020-12-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror du att det är färdigräknat fram till 11 december? Det kommer ju att öka mycket ännu. Bara i dagens rapportering var 46 dödsfall från 11 december eller tidigare. Samma gäller andra dödsfall också, såna som inte rör covid. Det tar fyra veckor innan statistiken ens är i närheten färdig.

Vecka 12 -26 visar överdödlighet för 2020 och veckorna 27-40 visar färre döda än femårsmedelvärdet.

Åke Nilsson, tidigare ansvarig för Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik

– Låt mig ge ett exempel. Varje år dör det normalt sett 90 000 i Sverige. Låt oss säga att det skulle dö 10 000 med covid-19, då innebär inte det att 100 000 kommer dö i Sverige i år, utan kanske 94 000. Det som händer är att 6 000 dör lite i förtid, som senare hade dött av andra orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in