2020-12-22, 14:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyX
Tror ni att det kommer att vara över 10,000 smittade en enskild dag denna veckan?
Förutom lördagens bekräftade fall som var lite lägre än lördagen innan så har varenda dag slagit rekord i nya antal smittade fall den senaste veckan. Så man kan nästan med säkerhet säga att det kommer att överstiga 10000 fall nån dag denna vecka. Onsdag och Fredag är dagarna som oftast toppat veckan.
Citera
2020-12-22, 14:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Passerat 300 nu på IVA.....

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-22, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej! Ja, Flashbacks experter hävdar lite vad som helst men har samtidigt alltid rätt 🙂.

Jag gissar att skribenten tänkte på något Johan Giesecke sa tidigt i maj. Då var vaccinet fortfarande en hägring.
Gieseckes budskap har hela tiden varit att stänga ett samhälle kan i bästa fall bara skjuta upp smittan – inte stoppa den.
I höst har vi sett att Johan Giesecke visste vad han talade om.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/giesecke-om-ett-ar-ar-ovriga-norden-i-kapp-sveriges-dodstal/

Ja många tvärsäkra uttalanden här i tråden Jag är säkert lika god kålsupare själv emellanåt.

Jag kan delvis hålla med Giesecke d.v.s. att man inte kan utrota smittan, bara skjuta upp den.
Dock så har jag hela tiden tyckt att man kan reducera dödstal med tuffa restriktioner till dess att vaccin är på plats. Den diskussionen har vi dock alla tjatat om länge här på fb
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vet inte om det var mig personen svarade, men som jag skrev tidigare så har alla med normalt vett klarat av att beställa hem eller handla dryckesvaror i god tid.
De patrask som har svårt att hålla sig ifrån flaskan, har nog tjyvat lite av juldrycken.
Det ger konsekvensen att man måste ”stödhandla” sista dagarna precis före jul..

I övrigt stämplar jag inte alla som tar ett glas eller fler vid valda tillfällen som alkis.
Personligen dricker jag ett glas vin till middagen nästan varje dag. Dock kan jag plocka ur vinkällaren när jag behöver.. den börjar dock sina lite efter snart ett år av pandemi.
Turligt nog har Systembolaget en förträfflig hemleverans. Dock är det inget som passar någon som är akut törstig, då det tar några dagar och ibland upp till en vecka..

Du måste även klara av att tänka "tvärtom". För en del är juldrickan så extremt viktig att de har "handlat i god tid" för att verkligen garantera att de inte blir utan.

För oss normalbrukare kommer tanken om att man måste handla kanske först nu. Och kanske särskilt om man befarar att det blir restriktioner.

Man DÖR inte om man inte kan ta sitt glas champagne. Men det blir mycket trevligare Nyårsfirande när man skåla med den.

Så din teori behöver inte vara den "enda sanningen" utan det kan vara också precis tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Giesecke har ju antytt det:
Som svar på Giesecke's idioti
I slutändan kommer alla länder att drabbas ungefär lika hårt av pandemin, oavsett hur hårt man stänger ner länderna, menar han.

– Jag tror att skillnaderna mellan länderna kommer att vara ganska små till slut, säger Johan Giesecke.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/giesecke-d%C3%B6dstalen-kommer-att-%C3%B6ka-i-europa-1.26942508

Socialstyrelsens 2020-11-24
Allt färre av patienterna som läggs in på sjukhus för covid-19 behöver intensivvård. Sedan pandemin började är det även hälften så många av dem som vårdas på sjukhus som dör, visar statistik från Socialstyrelsens covid-19-databas.
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/

Sjukvården lär sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hemska siffror idag igen

Tror ni vi kommer upp i 9.000 döda innan årets slut?

Beror på hur du räknar, men nej, det tror jag inte..
Citera
2020-12-22, 14:26
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,7): 11,7
vecka 45 (22,1): 22.1
vecka 46 (33,4): 33,6
vecka 47 (47,0): 47,1
vecka 48 (58,7): 58,9
Vecka 49 (63,0): 65,0 (estimerad till cirka 60)
Vecka 50 (41,4): 47,4 (estimerad till cirka 52)
Citera
Medlem
Vi måste nog bita ihop 2-3 veckor tills. Då har Black Friday, Julen, Nyår och skit allting ägt rum och andelen med antikroppar stigit till den grad att vården får en avlastning och antalet nya fall kommer sjunka mer och mer. Så vi får hålla i lite till.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så där många människor skulle ha dött ändå - även under ett "normalt år".
Årets statistik kommer aldrig att landa under 97000 döda när det är färdigräknat. 1 december 2019 - 30 november 2020 ligger över 95000 döda. Då var december ifjol ganska lindrig medan det i december detta år kommer att dö 2500-3000 bara i covid. Och november är inte ens färdigräknad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jajamen. Fast för mig är det mer intressant att se på de bra åtgärder man gjort i de länder som lyckats hålla nere smittspridningen.

Är det Norge o Finland ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är väl så det brukar bli? Mindre farlig och mer smittsam?
Detta med mindre farlig är ett missförstånd. Det blir så över tid, men detta virus har låga incitament för att bli mindre farligt vilket gör att det kan ta lång tid innan det sker.
Citera
2020-12-22, 14:28
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vi vet ju att de virusstammar som fanns i t ex Italien i början av pandemin redan fanns i USA och spridda över Europa. Med andra ord kom det nog tidigt in smitta från en mängd olika platser, så att bara stoppa flygen från Italien och Iran hade kanske inte ändrat någonting för Sveriges del.

Det har ju pratats väldigt mycket om sportlovet och skidresorna som den stora boven.
Om jag är fördomsfull så tror jag inte att så många svensksomalier eller andra boende i utanförskapsområdena på Järvafältet tillbringade sportlovet i alperna. Men det var just bland dem som de första larmen om dödsfall kom. Smittspridningen var enorm på Järvafältet men nästan obefintlig på Östermalm.
Så hur hänger det ihop egentligen? Jag vet inte.

Det har väl redan diskuterats att många taxichaufförer misstänkts ha blivit smittade av sportlovs-svenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in