2020-12-22, 14:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad gör vi för fel? Hur många döda hade Norge under ett dygn?

Det kan man fråga sig. Vi har ungefär samma antal döda på en vecka vad Norge har totalt. De gör nog bäst i att vakta gränsen med militär.

Men i sak de har inte råd där. De har skyldigheter och det är böter om inte folk gör vad de ska. I Sverige kan man ju hålla fester med 250 pers utan att polisen ens kan göra något.
Citera
2020-12-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. En tydlig överdödlighet:

Enligt SCB.

– Överdödligheten är än så länge begränsad till åldersgrupperna 65 år eller äldre. För personer i åldern 0–64 år dog något färre under november än genomsnittet 2015–2019. För kvinnor i den åldersgruppen handlar det om en underdödlighet på 12 procent, och för män är det 2 procent.

Hur det än är så måste ju slutsiffran vara högre än under de andra åren för att man ska kunna tala om "överdödlighet" under 2020. Annars går det inte ihop i min skalle..

Vi har haft underdödlighet under vissa månader och överdödlighet under andra. De som klarade sig under jan-feb och under sommaren har kanske strykit med i nov-11.dec.?

Och då pratar vi om den äldre åldersgruppen. Kvinnor under 65år är "vinnare". De har dött i mindre omfattning än vanligt.

Själv skulle jag vilja veta varför det är så?
Citera
2020-12-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Självklart. Finns dock många andra exempel på länder med lägre dödstal

Ok..kan du inte rada upp allt som vi borde gjort istället...
Citera
2020-12-22, 14:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Passerat 300 nu på IVA.....

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Ville bara tala om att där jag bor ger man alltså högflödessyrgas på andra avdelningar än IVA. Min mor låg på infektionen och jag kunde se fler patienter där som fick det. Jag antar att de inte räknas in i IVA-statistiken. Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men jag antar att fler COVID19-patienter vårdas så utanför IVA-avdelningarna. Vilket iofs är bra men gör det svårt med jämförelser.

Dagens siffror är förskräckliga och tyvärr står vi snarare inför en eskalering över julhelgen.

Ta hand om er!
Citera
2020-12-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det faller på sin egen omrimlighet.
Ifall någon med "långtidscovid" fortsatte producera virus månad efter månad, så skulle dessa personer bli sjukare och sjukare.

Viruset replikeras genom att friska celler luras att producera viruspartiklar - samdigt som cellen dör. En patient med pågående infektion blir svagare och svagare, tills man dukar under.

Jag kan för lite om långtidscovid eller kronisk covid men övertygad om att viruset är kvar i kroppen för att immunsystemet inte lyckats ta bort det.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Vilket lyft med den nya pressansvarig på FHMs presskonferens som låter journalister ställa sina frågor och inte ideligen avbryter.

Annars inte mycket ny information på pressträffen. Men FHM låter sugna på att nyttja pandemilagen när den klubbats igenom.
Senast redigerad av Otrolig 2020-12-22 kl. 14:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad gör vi för fel? Hur många döda hade Norge under ett dygn?

Svenska befolkningen verkar vara allmänt korkade. Norge, Finland och Danmark följer sina rekommendationer.

I Sverige så har vi kalas med två hundra personer närvarande samtidigt som vi dansar bugg med ett femtiotal. Vi har personer som bestämmer sig för att inte följa rekommendationen om att inte besöka gammelfarmor på ålderdomshemmet.

Man väljer att inte följa rekommendationerna samtidigt som man lägger skulden för gammelmormors bortgång på FHM. Patetiskt.
Citera
2020-12-22, 14:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det stod "2020 (as of December 11)". Tolkar det som att dödstalen ända till 11.12. är inräknade. Och då hade vi 89.491st döda i Corona. Men du menar att det tillkommer 7500 dödsfall till innan årsskiftet?
Tror du att det är färdigräknat fram till 11 december? Det kommer ju att öka mycket ännu. Bara i dagens rapportering var 46 dödsfall från 11 december eller tidigare. Samma gäller andra dödsfall också, såna som inte rör covid. Det tar fyra veckor innan statistiken ens är i närheten färdig.
Citera
2020-12-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Viruset har inga som helst incitament till någonting överhuvudtaget. Dess enda begär är att fortsätta replikeras.

Att prata om incitament antyder att viruset har ett syfte med sin existens.

Evolutionary pressure is the only thing that drives it, that’s why it has become more infectious as time has passed. Because of the transmission method, it doesn’t matter whether it kills the host or not because it will in all likelihood spread before the host even registers symptoms. There is only pressure on the virus to become more infectious, and the most infectious strain will likely always become the most dominant.
Citera
2020-12-22, 14:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Genomgående tema på dagens press träff med myndigheterna:

Journalist: Vad gör ni för att minska smittspridningen?
Myndighetsföreträdare: Mycket av ansvaret ligger på den enskilda.

Min analys är att de åtgärder som FHM och regeringen vidtagit och avser att vidta inte varit tillräckliga. Nu vill man lägga över ansvaret på de enskilda när resultatet skiter sig.
Citera
2020-12-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Genomgående tema på dagens press träff med myndigheterna:

Journalist: Vad gör ni för att minska smittspridningen?
Myndighetsföreträdare: Mycket av ansvaret ligger på den enskilda.

Min analys är att de åtgärder som FHM och regeringen vidtagit och avser att vidta inte varit tillräckliga. Nu vill man lägga över ansvaret på de enskilda när resultatet skiter sig.

Det har alltid varit den enskildas ansvar att följa restriktionerna och rekommendationerna. Följer man dom inte så kommer skiten tillslut att träffa fläkten.

Man måste ta till sig att det inte är tredje riket vi lever i, alla åtgärder är inte lämpliga sett till människans rättighet. Detta utesluter dock inte att FHM har agerat väldigt milt i den här pandemin.
Citera
2020-12-22, 14:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
På östermalm bor två tre pers i en femma och man umgås inte i närheten så närgånget med sina äldre släktingar. I Rinkeby bor 10 somalier i en etta och man anordnar superspridarevent på daglig basis. Event som vi svenskar är på oerhört sällan även under normala tider
Ja, det är känt. Du menar alltså att det var taxichaufförer från olika etniska grupper som spred viruset inom sin etniska grupp på Järvafältet? Eller mixas olika etniska grupper på dessa spridarevent?

Eftersom svensksomalier på Järvafältet var hårdast drabbat i början borde de ha arbetat som taxichaufförer i mycket högre grad än andra etniska grupper på Jarvafältet.
Jag vet inte om det finns några data som stödjer den hypotesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in