2020-12-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Medeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,7): 11,7
vecka 45 (22,1): 22.1
vecka 46 (33,4): 33,6
vecka 47 (47,0): 47,1
vecka 48 (58,7): 58,9
Vecka 49 (63,0): 65,0 (estimerad till cirka 60)
Vecka 50 (41,4): 47,4 (estimerad till cirka 52)
Förra veckan hade vi 483 rapporterade avlidna - det ger 69 avlidna per dag.
De reella siffrorna är sannolikt ännu högre.

När jag har beräknat tidigare rapporterade avlidna siffror för november mot aktuella så var den aktuella siffran minst cirka 20% högre än den tidigare rapporterade - per vecka.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-22 kl. 14:36.
Citera
2020-12-22, 14:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vi vet ju att de virusstammar som fanns i t ex Italien i början av pandemin redan fanns i USA och spridda över Europa. Med andra ord kom det nog tidigt in smitta från en mängd olika platser, så att bara stoppa flygen från Italien och Iran hade kanske inte ändrat någonting för Sveriges del.

Det har ju pratats väldigt mycket om sportlovet och skidresorna som den stora boven.
Om jag är fördomsfull så tror jag inte att så många svensksomalier eller andra boende i utanförskapsområdena på Järvafältet tillbringade sportlovet i alperna. Men det var just bland dem som de första larmen om dödsfall kom. Smittspridningen var enorm på Järvafältet men nästan obefintlig på Östermalm.
Så hur hänger det ihop egentligen? Jag vet inte.

Det tror jag ingen visste eller vet nu heller. Många i denna tråd skriker om enkla lösningar. Stoppa flygen från Iran! Inför munskydd i kollektivtrafiken! Stäng dagisen! Virus har alltid drabbat människor och djur. Vi kommer överleva denna gång också. Men det kommer inte ha berott på vad regeringen gjort eller inte gjort.

De stora dödstalen beror på att vi bor nära varandra och reser mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Viruset har inga som helst incitament till någonting överhuvudtaget. Dess enda begär är att fortsätta replikeras.

Att prata om incitament antyder att viruset har ett syfte med sin existens.
Men var håller viruset hus någonstans i dom länderna som har lockdown?
Bara väntar på utsidan tills alla kommer ut igen?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Låt oss så istället säga att sannolikheten till att mildare mutationer lyckas konkurrera ut andra mutationer är relativt låg.
Så kan det mycket väl vara, men likväl kan just detta scenario inträffa.
Citera
2020-12-22, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är det Norge o Finland ?

Självklart. Finns dock många andra exempel på länder med lägre dödstal
Citera
2020-12-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hemska siffror idag igen

Tror ni vi kommer upp i 9.000 döda innan årets slut?

Det kan nog mycket väl hända. Dock kommer ju närmsta veckans rapportering sannolikt vara totalt undermålig, pga jul- och nyårshelgen. Så jag tror inte vi får några korrekta siffror förrän framåt trettonhelgen.

Dagens siffror var totalt horribla både gällande dödstal och nya smittade.

Kan lägga till att vi nu passerat 300 på IVA (302 i skrivande stund).

Även ny förkrossande all time high på sjukhusinlagda (exklusive IVA). 2442 i skrivande stund.

Vi får inte en vit jul, utan en nattsvart sådan. En lämplig åtgärd för att dämpa smittspridning hade varit att rekommendera ett mycket lågt antal som får träffas över jul, och/eller att inte resa till annan region över jul. Men som vanligt chansar man och hoppas på folks egna sunda förnuft... 🙄
.
Citera
2020-12-22, 14:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det har väl redan diskuterats att många taxichaufförer misstänkts ha blivit smittade av sportlovs-svenskarna.
Ja. Men är det verkligen hela förklaringen till att smittspridningen uteblev på Östermalm och i andra välbeställda områden men blev enorm på Järvafältet?
Citera
2020-12-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Beror på hur stor man låter eftersläpningen bli. Man kommer inte att rapportera så mycket mera i år. FHM behöver semester efter allt jobb med Tegnells platåbyggande Imorgon rapporteras det, sen tar man julpaus. På tisadag och onsdag nästa vecka rapporterar man, sen tar man nyårspaus. Eftersläpningen blir antagligen ännu större än den redan är.

Finns det verkligen några belägg för att man låter eftersläpningen bli större eller mindre med vilje?

Eftersläpningen beror väl på enskilda regioner som rapporterar i olika takt och på olika sätt.

Att man skull skjuta på att rapportera och hålla på och mixtra med det låter bara konspiratoriskt.
Citera
2020-12-22, 14:38
Medlem
AreYouBacks avatar
Vad gör vi för fel? Hur många döda hade Norge under ett dygn?
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Såklart att det inte är kulturberikarnas eget fel. Det måste ju vara rikemanssvennen som är orsaken..
Att de går på fest med 250 pers är inte problemet, utan att du körde ”Anders” i taxin förra veckan..

Många taxichaufförer misstänks ha blivit smittade av sportlovssvenskarna som tyckte det var en god idé att resa iväg och åka skidor under en pandemi, men sen hur smittade eskalerade i området kan ju bero på fler saker, trångboddhet, att många vägrade/inte kunde ta till sig information på svenska, att de fortsatte jobba/träffa folk med förkylningssymtom. Så jag skulle säga att båda grupperna är väldigt skyldiga.

Och självklart önskar jag idioterna som samlar ihop en fest på 250 personer kunde straffas, tyvärr är det väl bara vården som kommer få ta smällen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi måste nog bita ihop 2-3 veckor tills. Då har Black Friday, Julen, Nyår och skit allting ägt rum och andelen med antikroppar stigit till den grad att vården får en avlastning och antalet nya fall kommer sjunka mer och mer. Så vi får hålla i lite till.

Jag tror vi snart får se en liten nedgång i och med jullovet. Dessvärre lär vi nog få en tredje våg igen när skolorna öppnar upp och kör för fullt i januari.
Citera
2020-12-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vi vet ju att de virusstammar som fanns i t ex Italien i början av pandemin redan fanns i USA och spridda över Europa. Med andra ord kom det nog tidigt in smitta från en mängd olika platser, så att bara stoppa flygen från Italien och Iran hade kanske inte ändrat någonting för Sveriges del.

Det har ju pratats väldigt mycket om sportlovet och skidresorna som den stora boven.
Om jag är fördomsfull så tror jag inte att så många svensksomalier eller andra boende i utanförskapsområdena på Järvafältet tillbringade sportlovet i alperna. Men det var just bland dem som de första larmen om dödsfall kom. Smittspridningen var enorm på Järvafältet men nästan obefintlig på Östermalm.
Så hur hänger det ihop egentligen? Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det har väl redan diskuterats att många taxichaufförer misstänkts ha blivit smittade av sportlovs-svenskarna.

På östermalm bor två tre pers i en femma och man umgås inte i närheten så närgånget med sina äldre släktingar. I Rinkeby bor 10 somalier i en etta och man anordnar superspridarevent på daglig basis. Event som vi svenskar är på oerhört sällan även under normala tider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in