2020-12-22, 14:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ska de som har haft viruset också vaccineras?
Ja.
Citera
2020-12-22, 14:16
Medlem
sannes avatar
Karin Tegmark Wisell är vass, och klar i sin information. Hoppas hon får frågor om den muterade stammen på PK. Hon är bra på att förklara sånt, också.
Citera
2020-12-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt. Man kanske vill ta ett glas champagne under Nyårsafton, en nubbe vid julbordet, dricka lite öl/vin till maten.

Ojsan. Då har man förvandlats till en alkis..

Fetton kan däremot fortsätta att handla julmat utan att bli stämplade och kritiserade.

Vet inte om det var mig personen svarade, men som jag skrev tidigare så har alla med normalt vett klarat av att beställa hem eller handla dryckesvaror i god tid.
De patrask som har svårt att hålla sig ifrån flaskan, har nog tjyvat lite av juldrycken.
Det ger konsekvensen att man måste ”stödhandla” sista dagarna precis före jul..

I övrigt stämplar jag inte alla som tar ett glas eller fler vid valda tillfällen som alkis.
Personligen dricker jag ett glas vin till middagen nästan varje dag. Dock kan jag plocka ur vinkällaren när jag behöver.. den börjar dock sina lite efter snart ett år av pandemi.
Turligt nog har Systembolaget en förträfflig hemleverans. Dock är det inget som passar någon som är akut törstig, då det tar några dagar och ibland upp till en vecka..
Citera
2020-12-22, 14:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så engelska "may", och det svenska "om" blev ett faktum i form av "drabbar" i din egen tolkning?

Ingen tvekan i din tolkning när artiklarna anger att detta inte är bekräftat.

Nej. Det är inte bekräftat ännu. Det har gått så kort tid.

Men det är ingen konspirationsteori skapad i en flashbackares källare. Det var den viktigaste poängen.
Citera
2020-12-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur kommer pandemilagen funka, blir det per automatik samma åtgärder i hela Sverige, eller är det möjligt att stänga butiker och gym i vissa regioner, men inte de andra?

Det vet nog ingen utan insyn än, då utkastet inte är offentligt.
Citera
2020-12-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyX
Tror ni att det kommer att vara över 10,000 smittade en enskild dag denna veckan?
18:e December Nya avlidna: 100, Nya fall: 9670

Inte otroligt.
Citera
2020-12-22, 14:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Finland, Norge och i viss mån Danmark ja.
Men i övrigt har ju hela Europa som klarade sig lindrigt i våras kommit ikapp eller gått förbi Sverige.
Tjeckien, Ungern, Polen, Österrike, Rumänien, Bulgarien, Portugal, Schweiz, Grekland och Balkanländerna.
Att andra klantat sig är knapppast förmildrande omständigheter. Genomgående för hela Europa är man reagerat alldeles för sent. In i det sista har populistregeringarna försökt att inte ta till några åtgärder för att dom tycker om att slicka näringslivets röv. Finland och Norge är enda länder som agerat i någorlunda tid och inte lyssnat på vad kvartalskapitalisterna tyckt. Troligtvis klarar sig Finland och Norge bättre ekonomiskt än övriga länder också.
Citera
2020-12-22, 14:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och tyvärr får vi aldrig reda på hur många liv som hade räddats om vi tidigt stoppat flyg från Italien och Iran och infört munskydd i gallerior. Ytterst få tror jag.
Vi vet ju att de virusstammar som fanns i t ex Italien i början av pandemin redan fanns i USA och spridda över Europa. Med andra ord kom det nog tidigt in smitta från en mängd olika platser, så att bara stoppa flygen från Italien och Iran hade kanske inte ändrat någonting för Sveriges del.

Det har ju pratats väldigt mycket om sportlovet och skidresorna som den stora boven.
Om jag är fördomsfull så tror jag inte att så många svensksomalier eller andra boende i utanförskapsområdena på Järvafältet tillbringade sportlovet i alperna. Men det var just bland dem som de första larmen om dödsfall kom. Smittspridningen var enorm på Järvafältet men nästan obefintlig på Östermalm.
Så hur hänger det ihop egentligen? Jag vet inte.
Citera
2020-12-22, 14:20
Medlem
Citat:
Eller inte: https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

Ingen överdödlighet.

Så där många människor skulle ha dött ändå - även under ett "normalt år".
Citera
2020-12-22, 14:21
Medlem
Jon.Holmss avatar
Hemska siffror idag igen

Tror ni vi kommer upp i 9.000 döda innan årets slut?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ytterligare närmare 200 döda. Fy fan. Förefaller som de länder som klarade sig sämst i våras, även är de som klarar sig sämst även i andra vågen. Sverige har fler redovisade döda på 4-5 dagar än vad Finland har haft under hela pandemin.

Men nu hör jag att FHM sänker gränsen för samma sällskap på krogen från 8 till 4 individer. Tack för så verkningsfulla insatser.
Positivt är i vart fall att det är jullov nu, vilket bör dämpa smittan en hel del. Frågan är bara vad som händer när skolorna återöppnar i början av januari.
Tomtarna står fortfarande och pratar om att "plana ut kurvan". Fattar de inte att det inte är good enough? De pratar fortfarande om att stanna hemma när man är sjuk och tvätta händerna. De nämner fortfarande inte presymptomatisk och asymptomatisk smitta. De nämner aldrig aerosolsmitta. FHM känns ungefär lika tondöva som Bagdad Bob.

Nej det är rätt skakande att de erkänner asymptomatisk smitta men räknar inte in det som något som driver pandemin framåt, trots att det finns forskning på att många inte har symptom.
Även presymptomatisk är ju en stor del av smittan, precis innan man blir sjuk som också är en stor del i smittspridningen.

Men FoHM håller på och utreder vid vilka tider kollektivtrafiken riskerar att öka smittspridning - och sen komma med sina rekommendationer om munskydd from 7 januari 2021. Det är faktiskt helt galet! Helt galet!

Tills dess kan vi fortsätta smitta i kollektivtrafiken, eftersom det inte finns plats att stå 1-2 meter ifrån varandra, och tunnelbanan har inte byggt ut plattformen än.
Senast redigerad av sanne 2020-12-22 kl. 14:23.
Citera
Medlem
Citat:
Eller inte: https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

Ingen överdödlighet.

Because all-cause mortality was down during the first wave and the second wave has only truly started now? Smooth-brain analysis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in