2020-12-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Att den lättare drabbar barn finns det flera länkar till Expressen och till Daily mail. Läs de två senaste sidorna så hittar du dem.

Jag undrar om inte skolutbrotten I bland annat Göteborg med omnejd kan kopplas till denna mutation då även de vanliga smittfallen I Göteborg stiger mycket snabbt nu. Men det är min teori och inga fakta.
En länk:
Doctors in South Africa have also noted a shift in the epidemiological landscape, with more younger patients, without co-morbidities, developing severe forms of the disease.
https://www.africanews.com/2020/12/21/south-africa-detects-new-variant-of-coronavirus/
Citera
2020-12-22, 13:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ska de som har haft viruset också vaccineras?
Ja, alla får möjlighet att vaccinera sig.
Du kan välja att avstå ifall du så önskar.
Citera
2020-12-22, 13:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
50-70% mer smittsamt enligt läkaren I Daily Mail.

Det finns även ett inlägg i tråden för ett par timmar sidan där de räknade ut att Re skenat på slutet I London. Jag tror den postaren kommit fram till Re=1.52 I London just nu.

1.52 låter inte bra. Det betyder 3.5 ggr fler smittade på drygt 2 veckor.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just det är inte så otroligt som det låter.
Om Island får ett lite kraftigare utbrott i Reykjavik så kommer de ganska lätt ikapp Italien. De behöver bara 6000 fall för att gå om per capita.

När det gäller antalet döda per capita är nog Italiens fjärdeplats i Europa ganska ohotad.

Måhända. Vi får väl se hur slutresultatet blir.
Citera
Medlem
Är det nu bekräftat att det är en luftburen smitta ?
Det var bland det första steffe sa i pressträffen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajsven
Nån som vet varför de först sa att Sveriges befolkning som inte är prio-grupp skulle få vaccin efter sommaren, och nu är det tidigarelagt så att ALLA planeras ha fått vaccineras innan juni?

Osäkerheter kring när leveranser kommer..
Det är ju den trånga sektorn.
Nu när vi redan har ett godkänt kan man ju blicka lite mer framåt
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Det finns även ett inlägg i tråden för ett par timmar sidan där de räknade ut att Re skenat på slutet I London. Jag tror den postaren kommit fram till Re=1.52 I London just nu.

Det är väl så det brukar bli? Mindre farlig och mer smittsam?
Citera
2020-12-22, 13:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Högern har blod på sina händer. Det är ju de som in i det sista och lite till motsätter sig att vårdpersonalen i privata företag skulle kunna beordras till att vårda Corona-patienter.

Vet ej hur de kan titta sig själva i spegeln och överhuvudtaget ha mage att kritisera regeringen.

Exakt. Att de överhuvudtaget uttrycker kritik mot hur regeringen hanterat detta, är direkt pinsamt med tanke på vad de själva gjort för vården.
Citera
2020-12-22, 13:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
för att den nya mutationen (den i uk + den i afrika) är mycket värre än man vill ge sken av.

drabbar barn lättare
gör yngre människor sjukare
risk för ADE osv

ingenting bekräftat ännu, men åtgärderna tyder på att det är påväg att bli riktigt illa riktigt snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Hörde att den nyaste mutationen har en dödlighet på 85% - och dödar bara flashbackare. Seriöst, lägg ner med konspirationerna, eller presentera källor för påståendet.

Att den drabbar barn lättare står i media:

Citat:
Forskare misstänker att den nya varianten av coronaviruset är mer smittsam bland barn.

Om det stämmer, kan det stå för en ”betydande del” av smittoökningen i Storbritannien, enligt den brittiska regeringens rådgivande organ om covid-19. Det kan förändra bilden av skolornas roll i spridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/forskare-barn-sprider-den-nya-mutationen-/
Citat:
Children may be more likely to catch the mutant Covid variant than original strain, Government advisers say

It is possible the surge of the new variant, called B.1.1.7, during the November lockdown — which occurred in school term-time — could have happened because the variant is better at infecting children than past SARS-CoV-2 iterations.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9076371/Children-likely-catch-mutated-strain-Covid.html
Citat:
Scientists are urgently investigating hints the new variant of coronavirus spreads more easily in children.

https://www.bbc.com/news/uk-55406939
Citera
2020-12-22, 13:40
Medlem
Citat:

Ja, jag har sett det.
Men hur pass mer smittsamt det är är mig veterligen icke fastslaget.
Ett R på 1.5 bör väl mer motsvara 35%?
Han påstod dessutom att barn blev mer sjuka, finns det någon sådan data?
Citera
2020-12-22, 13:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att den drabbar barn lättare står i media:
Så engelska "may", och det svenska "om" blev ett faktum i form av "drabbar" i din egen tolkning?

Ingen tvekan i din tolkning när artiklarna anger att detta inte är bekräftat.
Citera
2020-12-22, 13:43
Medlem
Jävlar vad man börja bli lite rädd att bo i Skåne nu! innan va man lite 'äsch jag blir inte smittad'' men nu är det rena rama livsfara! Vi kommer ikapp Stockholm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in