2020-12-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sverige lyser mörkrött på Europakartan. Vi är alltså ett av de värst drabbade landet i smittspridningen nu.
Var ingen vacker karta det där.
Citera
2020-12-22, 14:07
Medlem
Platån i Stockholm fortsätter kring antalet fall. Inte helt oväntat, först ut i kurvan, även först ut ur den. Intressant likväl.
Citera
2020-12-22, 14:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyX
Tror ni att det kommer att vara över 10,000 smittade en enskild dag denna veckan?
Ja, Skåne jobbar på friskt med att öka antalet fall. Så kanske?
Citera
2020-12-22, 14:11
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sverige lyser mörkrött på Europakartan. Vi är alltså ett av de värst drabbade landet i smittspridningen nu.

Sverige testar väl fler så det är inte så konstigt. Vi borde sluta testa så smittspridningen går ner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyX
Tror ni att det kommer att vara över 10,000 smittade en enskild dag denna veckan?

Likt tidigare användare menade. Immuniteten är för låg i Skåne. Sjukvårdsbehovet kan bli skrämmande då allt talar för att smittspridningen, likt vi såg i VG och Stockholm i våras, sprids i de stora invandrargrupper som finns i regionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
för att den nya mutationen (den i uk + den i afrika) är mycket värre än man vill ge sken av.

drabbar barn lättare
gör yngre människor sjukare
risk för ADE osv

ingenting bekräftat ännu, men åtgärderna tyder på att det är påväg att bli riktigt illa riktigt snabbt.

Handlar det inte om att viruset råkat få fäste i ett område med stor andel unga människor och att det av den anledningen syns mer smitta bland unga än bland gamla?
Citera
2020-12-22, 14:12
Medlem
Hur kommer pandemilagen funka, blir det per automatik samma åtgärder i hela Sverige, eller är det möjligt att stänga butiker och gym i vissa regioner, men inte de andra?
Citera
2020-12-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Snacka om att greppa efter halmstrån. Till och med fel halmstrån. Står på tunnelbanan i detta nu på väg till mitt jobb, mer folk här än på en isbana skulle jag tro.

Ja de gör de! Här lindade de in bänkar, soffor, I-padställ, lekhus m.m. i röd-vitrandiga plastband på biblioteket. För att ingen skulle kunna sitta eller leka. Samt stängde av delar av biblioteket där det ändå inte var några besökare.

Samtidigt pågår skola/förskola för fullt några hundratals meter bort. Och nu smälter de ner isar! Kommer någon ihåg när gödsel skulle stoppa studenternas firande i våras? Sila myggor, svälja kameler.
Citera
2020-12-22, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Ytterligare närmare 200 döda. Fy fan. Förefaller som de länder som klarade sig sämst i våras, även är de som klarar sig sämst även i andra vågen. Sverige har fler redovisade döda på 4-5 dagar än vad Finland har haft under hela pandemin.

Men nu hör jag att FHM sänker gränsen för samma sällskap på krogen från 8 till 4 individer. Tack för så verkningsfulla insatser.
Positivt är i vart fall att det är jullov nu, vilket bör dämpa smittan en hel del. Frågan är bara vad som händer när skolorna återöppnar i början av januari.
Tomtarna står fortfarande och pratar om att "plana ut kurvan". Fattar de inte att det inte är good enough? De pratar fortfarande om att stanna hemma när man är sjuk och tvätta händerna. De nämner fortfarande inte presymptomatisk och asymptomatisk smitta. De nämner aldrig aerosolsmitta. FHM känns ungefär lika tondöva som Bagdad Bob.
Citera
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det låter väldigt moraliskt för mig att stämpla folk som alkisar för att dom köper varor på systemet.
Den absoluta majoriteten klarar sig med all säkerhet utan men kanske tycker det är gott ibland.
Är du lika irriterad på alla som trängs i butiken nu för att köpa den icke nödvändiga julskinkan?

Kanske det är dumt att stämpla folk på det viset. Det ber jag om ursäkt för. Men det blir väldigt vänstertöntigt att börja anmärka på ord. Jag kan väl omformulera mig i så fall. Det är väldigt intelligensbefriat att köa efter drickat till julafton när läget i samhället ser ut som det gör just nu.

Folk gör ju som de vill, men om de är villiga att offra sin egen, som andras hälsa för en sån skitsak, då har man inte mycket till hjärnverksamhet. Det är bara ett enkelt konstaterande från min sida. Jag förstår att du tycker annorlunda, men det har du all rätt att göra.

Det gäller även de som köar efter sin julskinka eller julklappar i dagsläget.
Senast redigerad av MammasGrabbHalva 2020-12-22 kl. 14:16.
Citera
Medlem
Drar iväg i VG ordentligt och ökning i Skåne om än något mer i bromsad. Stockholm rapporterar 1000 färre fall såhär långt denna vecka jämfört med förra. Många Regioner verkar ligga i platåläge. Norrlandsregionerna minskar (Norrbotten och Västerbotten) där Norrbotten rapporterar en halvering nästan.

Förhoppningsvis vänder det nu. Frågan blir om stängda skolor och arbetsplatser lyckas kompensera för effekten av allt det sociala runt jul och nyår?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Såklart finns det andra faktorer som spelar in men påståendet att alla länder kommer ligga lika i dödstal när pandemin är över, är inte realistiskt. Tror du Island kommer komma ikapp Italien t.ex.?
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var så jag tolkade det ursprungliga inlägget av skribenten d.v.s. att alla länder komma ligga lika när pandemin är över. Ingen utanför Flashback har dock hävdat detta vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När sades det att alla länder kommer att ligga lika i dödstal när pandemin är över?
Antar att det var när man trodde att vaccin skulle komma tidigast om några år.

Giesecke har ju antytt det:

Citat:
Samtidigt har Sverige långt fler dödsfall än grannländerna.

Giesecke: Länderna kommer ikapp
Men enligt förre statsepidemiologen Johan Giesecke kommer länderna ikapp inom ett år.

– Den går inte att bromsa och kommer att ta livet av ungefär lika många människor per capita i varje land. Men vi ska vänta med att jämföra dödstal mellan länder, sa Giesecke till Dagens Nyheter i maj.

https://www.expressen.se/nyheter/olsen-otankbart-att-andra-lander-kommer-ikapp-sverige/
Citat:
Giesecke: Dödstalen kommer att öka i Europa

I slutändan kommer alla länder att drabbas ungefär lika hårt av pandemin, oavsett hur hårt man stänger ner länderna, menar han.

– Jag tror att skillnaderna mellan länderna kommer att vara ganska små till slut, säger Johan Giesecke.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/giesecke-d%C3%B6dstalen-kommer-att-%C3%B6ka-i-europa-1.26942508
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in