2020-12-22, 12:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Verkligen. Och även Göteborg har ju tagit ett mycket stort skutt uppåt senaste dagarna.

Och nu kommer jul, julhandel, trängsel, mellandagsrea. Jag tror inte januari blir så bra...
Det stämmer att det ökar mycket även i VGR men de ligger under skåne.

Antal nya fall de senaste 7 dagarna per 100 000 invånare:

Skåne: ca 760
VGR: ca 420
Stockholm: ca 430
Citera
2020-12-22, 12:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, så stan dög inte för herrn.
Jo jag gillar Stockholm och omgivningarna där men beteendet skiljer sig nog en del.

Vi var där i mitten av mars och möttes av en väldigt annorlunda syn.
Väldigt få personer ute på gatorna och i butikerna.
Vi tog en sväng in på NK och det var nästan helt tomt. De som jobbade där stod i mindre grupper och pratade med varandra. Jag såg knappt ingen som köpte något. Även Drottninggatan rätt så glest och längs butikerna i Gamla Stan mycket färre personer än någonsin tidigare.

Kanske Stockholmarna reagerar annorlunda på detta men där jag bor är det fullt med folk på stan.
Åkte förbi ett större köpcentra idag som folk tar bilen till och där var det fullt på parkeringarna ungefär som vid storhelger och när folk har fått lön.

Jo jag hävdar fortfarande att det är väldigt öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kryssningsfartygen i medelhavet har redan börjat skrotas.

De har inte lika mycket "sisu" som VD:n för Vikingline.

Jag tror på honom.. Klart att det blir "som vanligt" nästa sommar..
Citera
Medlem
Penti vargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad bra att du kan berätta för mig. Snällt.

Jo gå en sväng på stan så ser du hur öppet det är.
Att inte du får gå på fotboll och hockey eller dricka alkohol på krogen är en sak men resten pågår rätt så obehindrat.

År 2002 dog det 95009 personer i Sverige med en befolkning på under 9 miljoner, i år kommer den siffran troligtvis vara 93-95000 med en befolkning på över 10 miljoner. Argumentet brukar vara att vi levt under restriktioner, vilket jag köper. Men du vill panikstänga precis allt? Då får man betala ett högt pris för folkhälsan.
Citera
2020-12-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det har att göra med att man tror sig veta att den enda dugliga covid-vården sker på IVA.
Man sållar aktivt bort alla nyheter om att den vanliga, slutna vården blir bättre och bättre på att hantera covid-symptom.

Folk längtar till intensiven..
Citera
2020-12-22, 12:35
Medlem
''Den svenska regeringens beslut att stänga gränsen mot Danmark fortsätter att uppröra både hitom och bortom sundet.

Öresundsregionens invånare har blivit arrogant behandlade, anser den svenska riksdagsledamoten Nils Paarup-Petersen (C).

Beslutet borde ha varit mer genomtänkt, anser han.

– Det finns svenska medborgare som har barn med danskar, barn som inte är svenska medborgare. De vet nu inte om de får ta med sig sina barn hem till Sverige, säger han'

I början av pandemin krävde man att samtliga gränser skulle stängas. När man väl gör det så blir det ett jäkla gnäll..
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men om man inte blir särskilt sjuk tack vare vaccin utsöndrar man heller inte lika mycket virus och bör då heller inte smitta så mycket?

Det kan ju räcka med att smitta lite för att den exponerade skall smittas, beror ju på vederbörandes immunförsvar, eller?

Och man kan ju trots allt bli rejält sjuk även om man är vaccinerad, beror också på immunförsvaret.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast det är rätt jämnt mellan 20st länder i Europa med smitta o dödstal....

Är deras regeringar då lika dåliga ?

O framförallt skyller folket i övriga Europa också deras dödstal o spridning på deras "Tegnell" ?

Dödstalen skiljer sig rejält i övriga länder. De länderna är i majoritet gentemot de 20 länder du nämner.
Citera
2020-12-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu kan man inte jämföra karga Sverige med tättbefolkat och kindpussande Italien och Spanien. Om vi har "lika höga dödstal" som dem så är vi 10 ggr sämre.

Jämför istället med Norge och Finland. Hoppsan.

Fast England...Holland..Beligen ...Då ?

Sen börjar Danmark också få problem...
Citera
2020-12-22, 12:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo jag gillar Stockholm och omgivningarna där men beteendet skiljer sig nog en del.

Vi var där i mitten av mars och möttes av en väldigt annorlunda syn.
Väldigt få personer ute på gatorna och i butikerna.
Vi tog en sväng in på NK och det var nästan helt tomt. De som jobbade där stod i mindre grupper och pratade med varandra. Jag såg knappt ingen som köpte något. Även Drottninggatan rätt så glest och längs butikerna i Gamla Stan mycket färre personer än någonsin tidigare.

Kanske Stockholmarna reagerar annorlunda på detta men där jag bor är det fullt med folk på stan.
Åkte förbi ett större köpcentra idag som folk tar bilen till och där var det fullt på parkeringarna ungefär som vid storhelger och när folk har fått lön.

Jo jag hävdar fortfarande att det är väldigt öppet.
Jag har varit ute på och i stan dagligen under hela epidemin, och det var tomt i mars. Mycket tomt.
Idag är det inte lika tomt på gatorna, men det är mycket tomt jämfört med ett vanligt år.

Även affärer etc är närmast tomma sett till deras kapacitet.

Kollektivtrafiken känner jag endast till som spårbunden, men även där är det långt ifrån fullt idag.
Bilderna från i slutet av förra veckan när det var en vattenläcka i tunnelbanan beskriver inte läget i tunnelbanan.

Det är inga som helst problem att hålla avstånd, men man måste se till att faktiskt göra det.
Citera
2020-12-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
''Den svenska regeringens beslut att stänga gränsen mot Danmark fortsätter att uppröra både hitom och bortom sundet.

Öresundsregionens invånare har blivit arrogant behandlade, anser den svenska riksdagsledamoten Nils Paarup-Petersen (C).

Beslutet borde ha varit mer genomtänkt, anser han.

– Det finns svenska medborgare som har barn med danskar, barn som inte är svenska medborgare. De vet nu inte om de får ta med sig sina barn hem till Sverige, säger han'

I början av pandemin krävde man att samtliga gränser skulle stängas. När man väl gör det så blir det ett jäkla gnäll..

Huvudsaken tycks vara att man får visa sitt missnöje..

Regeringen fattade beslutet för att avlästa vården i Skåne.

Ajaj. Inte bra. Tänk om någon blir ledsen..
Citera
2020-12-22, 12:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Folk längtar till intensiven..
Jo, där finns ju den finaste och dyraste vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in