2020-12-22, 11:19
Medlem
HK1997s avatar
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?
Citera
2020-12-22, 11:24
Bannlyst
Vilken bil som helst klarar högsta växeln i 60km/h
Citera
2020-12-22, 11:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?

Jag tycker körskolelärare är ett suspekt släkte. De har definitivt inte den koll de borde. Det är klart bilen ska inte skaka, hoppa studsa fram. Det kan vara som du säger att trafikskoleläraren luras lite.

Jag tycker det verkar helt onödigt med eco-driving. Kör så bilen låter bra, det är gott nog. Varför anser du vara trafikfarlig även om du har ett körkort?
Citera
2020-12-22, 11:46
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Spontant tycker jag det låter som att du kör på för låga växlar. 30km/h tycker åtminstone jag att trean bör ligga i vad de gäller de flesta bilar.
Citera
2020-12-22, 11:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tycker körskolelärare är ett suspekt släkte. De har definitivt inte den koll de borde. Det är klart bilen ska inte skaka, hoppa studsa fram. Det kan vara som du säger att trafikskoleläraren luras lite.

Jag tycker det verkar helt onödigt med eco-driving. Kör så bilen låter bra, det är gott nog. Varför anser du vara trafikfarlig även om du har ett körkort?
Precis. Det blir som att köra med släp och motorn får arbeta onödigt mycket och borde dra mer bensin
Citera
2020-12-22, 11:53
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag blev också lärd någit liknande fast med konceptet att hoppa över växlar. Typ starta på ettan, sen snabbt över till tvåan. Sen upp från 20-50 hoppar jag från trean till 5an. Så går att köra när man känner sin bil tror jag, dock gäller ju först och främst att inte vara en trafikfara. Det gäller ju att välja bort sådant när du ska köra ut från en utfart eller påfart eller dylikt. Lika så vid omkörningar.

Detta med låga varvtal har jag inte kunskap att ifrågasätta och jag försöker hålla mig till det. Nu kör jag ifs en femväxlad bil, men kör t.ex 30 på 3an på låga varv. Beroende på kan jag även köra 40 på 5an om inte vägen lutar uppåt, då börjar motorn säga ifrån.
Citera
2020-12-22, 12:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ekoväxling lär knappast spara in speciellt mycket av jordens resurser. Snarare känns det som att för höga växlar sliter ut mekaniska delar i förtid.

Det är så inne med eko att det blir precis tvärtom ibland.
Citera
2020-12-22, 12:01
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vilken bil som helst klarar högsta växeln i 60km/h

Hur är det med mindre bensinbilar? Typ VW Polo 1.0? Bensinbilar vid den storleken brukar inte ha turbo så mindre vridmoment.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Har varit mycket nära att krocka vid höga hastigheter. Har annars bara krockat under 25. Bara mot objekt inga människor och bara plåtskador.
Citera
2020-12-22, 12:05
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ekoväxling lär knappast spara in speciellt mycket av jordens resurser. Snarare känns det som att för höga växlar sliter ut mekaniska delar i förtid.

Det är så inne med eko att det blir precis tvärtom ibland.

Om jag vänder på frågan. Är det möjligt att slita ut delar i förtid genom att köra på för höga växlar?
Det borde gälla olika beroende på om det är automat eller manuell samt diesel eller bensin.
Citera
2020-12-22, 12:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Om jag vänder på frågan. Är det möjligt att slita ut delar i förtid genom att köra på för höga växlar?
Det borde gälla olika beroende på om det är automat eller manuell samt diesel eller bensin.
Ja det fungerar ju åt bägge hållen skulle jag tro.

Kör alltid efter motorn och inte efter ekoväxling.
Citera
2020-12-22, 12:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Diesel klarar väl i regel lägre varvtal?
Mitt tips är att skita i det där och förklara att du skiter i det där, det är i regel inte en punkt som körprovet tar fasta på ändå? Räkna 10km/h per växel så har du det på det torra.
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja det fungerar ju åt bägge hållen skulle jag tro.

Kör alltid efter motorn och inte efter ekoväxling.
Bara för att lådan tuggar långsammare så betyder det inte att kugghjulen slits hårdare, då skulle det vara en dålig låda. Snarare högre risk att slita lådan om du varvar ur motorn maximalt innan varje växling.
Senast redigerad av GoUoD 2020-12-22 kl. 12:17.
Citera
2020-12-22, 12:17
Medlem
llanzs avatar
Stor skillnad om de bensin eller diesel..

Bör växla vid 2000rpm

1:an start och rullning..
2:an 20-30
3:an 30-45
4:an 45-70
5 o 6

Oftast hör man på motorn när de dags att växla du ska inte direkt köra 2an med 3000rpm när körläraran är med dig , så klart efter du klar med körkort kan du göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in