2020-12-22, 10:07
Medlem
kazangass avatar
Har någon sett uttalande eller en "paper" gällande RNA-vaccin, och som bemöter vad som händer ifall vaccinet måste modifieras på grund av att viruset har muterat.

Jag tänker primärt hur det skulle bli om man redan har tagit två vaccindoser, och sedan behöver ett nytt vaccin. Kommer kroppen att svara med ett nytt immunsvar, eller anser den att detta nya RNA är samma som tidigare?
Citera
2020-12-22, 10:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Du har absolut rätt men tänker vi efter så
har fhm, Sverige haft 1-2 orsaker till deras beteende/handlande/icke handlande.

Sverige har inte haft tillräckligt med resurser och produkter/material samt/eller velat stävja viruset.

Det senare har de erkänt genom att tegnell
sagt att Sverige ska bli flock-immuna.

Vem ska ställas till svars?
Är det ansvarsfrihet i detta med?

Precis vi hade inga resurser inte tillräckligt med skydd till personalen i vården. Läkare köpte regnkläder för att skydda sig. När de insåg detta började de med ljus och lyckta försöka köpa munskydd och liknande.
Detsamma gäller nu med vaccinet Vi har ända sedan i somras vetat att vaccin är på gång, de har haft alla möjligheter att skaffa allt som behövs samt förbereda en plan hur det skall gå till.
För några veckor sedan fick man läsa att regeringen skjutit till pengar till regionerna för att köpa engångssprutor och kryofrysar det skulle vart klart i hela landet

Håller helt med dig är bara så arg på den dåliga framförhållningen som Sverige haft
Citera
2020-12-22, 10:10
Avstängd
Utkastet till pandemilagen får kritik i många instanser t.ex. JO, Kammarrätten och Arbetsmiljöverket så vi får se om den är på plats i januari 2021. Regering och riksdag kan i och för sig välja att köra över remissinstanserna oavsett. Har ju hänt förr..

https://www.svd.se/flera-instanser-sagar-forslag-till-pandemilag
Citera
2020-12-22, 10:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den sannolikheten är väldigt liten när förekomsten är låg. Det jag pratar om är hur många prov man statistiskt sett behöver för att med en given sannolikhet hitta minst ett prov med varianten.

Något färre prov blir det om man gör beräkningen utan återläggning. Men man hamnar i samma storleksordning.

1 fall/10000: 9900 prov
10 fall/10000: 3689 prov
100 fall/10000: 448 prov
121 fall/10000: 372 prov
500 fall/10000: 90 prov
1000 fall/10000: 44 prov
Undrar hur mediastormen skulle se ut ifall man fick napp på det första provet som analyserades...
Citera
2020-12-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Inget land i Europa kommer klara sig undan.
Allt handlar om att fördröja så länge det går, dvs få så många vaccinerade som möjligt innan

Det stämmer. Man är på defensiven ny nästan på flykt skulle man kunna säga.
Alla skriker efter ett vaccin nu så vi kan få bukt med den är covid skiten.
Citera
2020-12-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Eller så är det massinvandringsfundamentalister som räknar på total mortalitet, utan att ta hänsyn till demografin?

Ganska uppenbart att befolkningsökningen (främst massinvandringen) döljer överdödligheten i de hårda influensasäsongerna 16/17 och 17/18. Samt får underdödligheten 18/19 att framstå som extra stor.

I och med att du nämner demografi så bör du även känna till att det fallande antalet döda i Sverige senare 20 åren kommer från det fallande antalet födda i Sverige 1921-1940. När de växande barnkullarna från 40-talet nu börjar komma till slutet i livet så kommer dödstalen gå upp igen.
Citera
2020-12-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag skulle nog snarare gissa på att folk gärna testar sig innan jul, så de vet om de kan fira med släkt och vänner. Därav de långa köerna och många testerna.

De hinner inte få svar innan jul, det tar runt 4-5 dagar i VGR.
Citera
2020-12-22, 10:26
Medlem
Lite dagsaktuell info om Englands och Syd Afrika mutationerna sammanställd av Dr Ding.

Den här epidemiologen talar om 23 mutationer i VUI - 202012/01, har man hittat
6 till eller?

https://twitter.com/DrEricDing/status/1340911632147488768
Citera
2020-12-22, 10:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur vet du att man blir immun för evigt med antikroppar?
Jag till skillnad från er vet inte men jag är inte orolig.
"för evigt" vadå för evigt?
Ingenting är för evigt men immuniteten är säkerligen fullt tillräcklig för att trycka ner smittan till en nivå som ligger i nivå med dom andra influensorna.
Covid är ofarligt för våra unga och dom kommer att vara bra rustade med t-celler när dom blir äldre.
Jag har sagt det förut, ta bort all naturlig immunitet i hela befolkningen och ta bort vaccinet till en av dom existerande influensorna så får du samma resultat som covid
Citera
2020-12-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tidigare? Detta kanske är den dagen som man planerade att handla på.
Är det ett nytt fenomen att det är långa köer till Systembolaget innan stora helger?

Och nu vi en farlig smitta i Sverige och man skall undvika folksamlingar, dvs långa köer.

Tema: Folkvett.
Citera
2020-12-22, 10:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag till skillnad från er vet inte men jag är inte orolig.
"för evigt" vadå för evigt?
Ingenting är för evigt men immuniteten är säkerligen fullt tillräcklig för att trycka ner smittan till en nivå som ligger i nivå med dom andra influensorna.
Covid är ofarligt för våra unga och dom kommer att vara bra rustade med t-celler när dom blir äldre.
Jag har sagt det förut, ta bort all naturlig immunitet i hela befolkningen och ta bort vaccinet till en av dom existerande influensorna så får du samma resultat som covid
Eller ta bort vaccinet mot bakteriell lunginflammation.
Då kommer man snabbt se hemska siffror bland de äldre.
Citera
2020-12-22, 10:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Är det ett nytt fenomen att det är långa köer till Systembolaget innan stora helger?

Och nu vi en farlig smitta i Sverige och man skall undvika folksamlingar, dvs köer.

Tema: Folkvett.
Max antal kunder i butiken samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in