2020-12-22, 09:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://news.sky.com/story/covid-19-new-variant-could-more-easily-infect-children-scientist-suggests-12169549

Så om den nya mutationen lättare sprids bland barn så kommer vi få sen en explosion några veckor efter skol- och dagisstarten i januari.
Citera
2020-12-22, 09:02
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Inte först gå emot pöbeln härinne, men jag kan ärligt säga att mycket tyder på positiva siffror idag. Vi har fått indikationer

Det är också 2-3 veckor sedan som fhm och regering skärpte restriktionerna, det bör ge effekt nu
De ökade rekommendationerna kan ha gett effekt på marginalen, det kan ha blivit en minskning pga stängda skolor och att toppen från Black Friday kan ha passerats.

Senaste dagarnas hysteriska julshopping, och det kopiösa resandet över jul och nyårshelgerna med mellandagsrea däremellan kommer få det att explodera igen.

Se bara effekten av thanksgiving i USA
Citera
2020-12-22, 09:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag testade mig förra veckan, kände mig lite rosslig.
Fick tid två timmar senare och svar efter 27 timmar.
Beror nog på lite var du befinner dig och tro inte på alla domedagsprofeter här inne.
Negativt för övrigt vilket nästan var lite synd då jag är lite avis på alla med antikroppar och jag inte är ett dugg rädd för viruset.

Sambon fick svar på sitt prov igår. Väntetiden totalt var 8 dygn från beställning av test till provsvar. Känns rätt meningslöst med PCR när väntetiden är så lång. Blir många extra dagar i karantän när man inte får snabba svar tyvärr.
Citera
2020-12-22, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Herregud, nu börjar hetsen om mutantviruset, right on que. Det här viruset är en piss i havet sett till dödligheten, fan hetsa inte upp er över media, sedan när kan man lita på dom? För att Msm ljuger ju aldrig om någonting...dom kan inte ens vara uppriktiga om brottslingars etnicitet. Ni vet att miljontals människor riskerar att svälta ihjäl runtom planeten tack vare era jävla lockdows? Era sacrificial lambs antar jag, hjärndöda hycklare. Så länge ni slipper era påhittade zombievirus så gör det inget om ett par miljoner svälter ihjäl. Inte bryr ni er inte heller om företagare och affärer går under, och vad som riskerar att hända när man lyckas döda ekonomin helt. Dessa personer som "överlevt" viruset kommer ändå att hänga sig när man inte har möjlighet till försörjning.

Nej, virus är inte alls svårt att förstå sig på. Ett virus är en död partikel. Det finns inget IQ alls i ett virus, och det är därför man ofta rekommenderas vänta ut det, eftersom att antibiotika inte hjälper mot en död partikel. Som sagt, dessa vacciner är mkt mera oroväckande än viruset.

Det du inte förstår är att det sker en mental lockdown i huvudet hos konsumenterna ändå. Du kan inte låtsas som att viruset inte finns och sticka huvudet i sanden. Det sämsta för ekonomin är en omfattande virusspridning. Det gör människor rädda och rädda människor ser om sitt hur och slutar konsumera. Speciellt bland sådana näringar där smittan sprids. Krogar, restauranger , butiker etc etc. Då är det mycket mycket bättre att köra en stenhård lockdown i 3-4 veckor, för att kraftigt bringa ned smittan och sedan öppna upp. Att köra det här lågintensivt är det sämsta man kan göra, men jag förstår också varför Sverige valt det. Vi bor ju i mellanmjölkens land, men viruset är inget mellanmjölk. Det är antingen av eller på.
Citera
2020-12-22, 09:05
Medlem
kazangass avatar
Ledare i GP "pekar ut" invandrare som en nyckel till både smitta och vilka som drabbas hårt av covid-19.

https://www.gp.se/ledare/coronakrisen-%C3%A4r-v%C3%A5rt-st%C3%B6rsta-integrationsmisslyckande-1.38690228
Citera
2020-12-22, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://news.sky.com/story/covid-19-new-variant-could-more-easily-infect-children-scientist-suggests-12169549

Så om den nya mutationen lättare sprids bland barn så kommer vi få sen en explosion några veckor efter skol- och dagisstarten i januari.

Så kommer det onekligen att bli - om man nu återöppnar i januari, men jag är rädd för det. Att man kommer öppna. Att hålla skolorna öppna har blivit en prestigegrej för såväl FHM och regeringen. FHM har ju aktivt genom hela pandemin hävdat att viruset inte sprids på skolorna. Att göra en kovändning nu, skulle ju visa på att de haft fel hela tiden. Här kommer prestigen sätta stopp. Jag tror därför att skolorna kommer att återöppnas i januari och att allting kommer gå åt helvete i februari. Den nya smittan är antagligen redan här i Sverige. Har ju redan landat massor av plan från UK där inte en käft har tvingats testa sig. Skulle närmast vara ett under om vi inte får spridning av den muterade varianten. Vårt enda hopp är att stänga ned allt till dess vi kan få vaccin. Om inte kommer smittan och antalet döda att skena. Det är en krassa verkligheten.
Citera
2020-12-22, 09:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så kommer det onekligen att bli - om man nu återöppnar i januari, men jag är rädd för det. Att man kommer öppna. Att hålla skolorna öppna har blivit en prestigegrej för såväl FHM och regeringen. FHM har ju aktivt genom hela pandemin hävdat att viruset inte sprids på skolorna. Att göra en kovändning nu, skulle ju visa på att de haft fel hela tiden. Här kommer prestigen sätta stopp. Jag tror därför att skolorna kommer att återöppnas i januari och att allting kommer gå åt helvete i februari. Den nya smittan är antagligen redan här i Sverige. Har ju redan landat massor av plan från UK där inte en käft har tvingats testa sig. Skulle närmast vara ett under om vi inte får spridning av den muterade varianten. Vårt enda hopp är att stänga ned allt till dess vi kan få vaccin. Om inte kommer smittan och antalet döda att skena. Det är en krassa verkligheten.
Vaccinet kommer inte stoppa smittspridningen i sig självt dock.
Vaccinet kan förhindra att du och jag blir allvarligt sjuka ifall vi råkar smittas.

Restriktioner kommer att vara aktiva ett bra tag till, just för att stoppa smittspridningen.
Citera
2020-12-22, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Står nu att Pfizer och Moderna ska testa sina vacciner mot det muterade brittiska viruset. Vi håller alla tummarna för att det fungerar.
Citera
2020-12-22, 09:13
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Står nu att Pfizer och Moderna ska testa sina vacciner mot det muterade brittiska viruset. Vi håller alla tummarna för att det fungerar.
Frågan är om folk här verkligen gör det. Det verkar som att man i denna tråd gillar kaoset och att skrämma upp varandra till vad som helst. Källor med negativa nyheter tas för självklara medan källor med positiva granskas och ifrågasätts.
Citera
2020-12-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis! Förklaringen kan ju vara att vi har en mutation som avger fler virus o inte att vi har 60 gånger fler smittade än i våras.

Eller så är det många långtidscovidare som fortsätter att producera nya virus.
Mest troligt är dock många fler sjuka.
Citera
2020-12-22, 09:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Det du inte förstår är att det sker en mental lockdown i huvudet hos konsumenterna ändå. Du kan inte låtsas som att viruset inte finns och sticka huvudet i sanden. Det sämsta för ekonomin är en omfattande virusspridning. Det gör människor rädda och rädda människor ser om sitt hur och slutar konsumera. Speciellt bland sådana näringar där smittan sprids. Krogar, restauranger , butiker etc etc. Då är det mycket mycket bättre att köra en stenhård lockdown i 3-4 veckor, för att kraftigt bringa ned smittan och sedan öppna upp. Att köra det här lågintensivt är det sämsta man kan göra, men jag förstår också varför Sverige valt det. Vi bor ju i mellanmjölkens land, men viruset är inget mellanmjölk. Det är antingen av eller på.

Viruset är inte av eller på, det är bara på.
Stenhård lockdown i 3-4 veckor fungerar inte, det har hur många länder som helst bevisat. För stenhård lockdown är inte vad du önskar, eftersom det är väldigt många människor som ändå måste ut och göra sitt arbete för att samhället ska fungera.

Det återstå att se vad som är bäst för ekonomin, just nu tycks det inte finnas några bevis till fördel för det ena eller andra. Du har dock helt rätt i att rädda människor är det värsta för ekonomin. Media spinner på det, för det säljer klick. Flashback spinner på det för det triggar signaler i hjärnan som får en att gå igång. Sverige har försökt ha en linje där allvarligheten påtalas samtidigt som man har försökt möjliggöra för att med ansvar kunna hålla igång samhället någorlunda. Tyvärr brister det ansvarstagandet hos allt för många. Det är väl en konsekvens av att under väldigt lång tid ha utvecklat ett samhälle som värnar individens frihet, något jag tycker om.
Citera
2020-12-22, 09:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Eller så är det många långtidscovidare som fortsätter att producera nya virus.
Mest troligt är dock många fler sjuka.
Det faller på sin egen omrimlighet.
Ifall någon med "långtidscovid" fortsatte producera virus månad efter månad, så skulle dessa personer bli sjukare och sjukare.

Viruset replikeras genom att friska celler luras att producera viruspartiklar - samdigt som cellen dör. En patient med pågående infektion blir svagare och svagare, tills man dukar under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in