2020-12-22, 01:55
Avslutad
Kurvan över sjukhusfallen fortsätter peka närmast spikrakt uppåt i Sverige.

18 december: 2 735 sjukhusfall
1 December: 2060
Peak i våras: 2 300

Intesivvårdsfallen på 288 inlagda. Peaken i våras låg på drygt 550. Men då ska man kanske även ha i åtanke att det tog över 20 dagar att gå från 200 IVA-fall till högsta peaken.

Danmark har dock nästan lika många nya smittade nu och en rätt enorm ökning i December, men oklart om det har med utökad testning att göra... Eller om det handlar om nya muteringen.

OM det är det sista är det oroväckande, för oss med.

Danmark har bara sedan 1 December gått från 22 smittade per 100 000 invånare till 60,6 fall... Vi har på lika många dagar "bara" gått från 50 till 65 per inv.

Sjukhusfallen har även fördubblats i Danmark bara sedan 10 december. Tidsmässigt talar detta för att de HAR sett en snabb "verklig" ökning av smittade sedan början av December ungefär... Den tid det brukar ta innan sjukhusfallen sedan syns i statistiken.

Även dödsfall och intensiv har börjat öka. Så som kurvan ser ut över smittade i Danmark kombinerat med att övriga kurvor ökar så kan jag definitivt se varför man vill stoppa resenärer från Danmark med...

Sedan tvivlar jag på att det inträffar i tid. Men Danmarks trender just nu vill man INTE ha på våra redan höga nivåer, hoppas jag har fel.

Norge går som vanligt bäst. Och lite mer hur jag föreställer mig hur "precis som en vanlig infuensa" ser ut, som vissa ser i Sverige.

Norge: Cirka 120-150 på sjukhus hela December och ingen nämnvärd ökning. Totalt 25 dödsfall 1 dec - 18 dec.

Sverige: 700-800 dödsfall hitills i december. Per invånare? Ja då får jag det till att vi har uppåt 15 ggr fler i December. 10 ggr fler sedan start.

https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
Citera
2020-12-22, 02:03
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Gäller det även den sydafrikanska muterade varianten?

501. V2.

Källa:Wikipedia

Har inte hört något om det än. Men det verkar som att den är MER muterad i stället - så att vaccinen som finns nu eventuellt inte kommer att bita på den. Och det är ju ännu värre. Fattar inte varför vi inte stänger gränserna för flyg överhuvudtaget, så att folk inte kan zickzacka sig hit från Sydafrika...
Citera
2020-12-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu har ju forskarna redan hittat mekanismen som gör det mer smittsamt: det kan haka fast i cellerna bättre med sina utskott ("spikes"). Finns inget att spekulera i mer.

Fast hur stor effekt det har är väl inte fastställt. Och, som sagt, hur förklara att en 70% mer smittsam mutation inte gett större avtryck utanför östra London efter 3 månader? Det är faktiskt totalt orimligt.

Men, får väl äta upp det, som sagt. Men kan inte för mitt liv förstå hur det skulle gå till.
Citera
2020-12-22, 02:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast hur stor effekt det har är väl inte fastställt. Och, som sagt, hur förklara att en 70% mer smittsam mutation inte gett större avtryck utanför östra London efter 3 månader? Det är faktiskt totalt orimligt.

Men, får väl äta upp det, som sagt. Men kan inte för mitt liv förstå hur det skulle gå till.

För att det var en klustersmitta från början. Som nu har rymt.
Citera
2020-12-22, 02:16
Medlem
Har svårt att hänga med alla pressträffar, nya regler/rekommendationer samtidigt som jag sitter och spela. Har det hänt något nytt idag eller. Vart kan jag bästa hålla mig uppdaterat om allt nytt?

Speciellt om det handlar om Skåne.

Och varför skriver Skånetrafiken att det är krav på munskydd? Det var väl bara en rekommendation FHM kom ut med eller har dom ändrat det till ett krav nu?
Citera
2020-12-22, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att det var en klustersmitta från början. Som nu har rymt.

Den skulle första veckan rymma till åtminstone hela London, och sedan vidare. Fortfarande inte lika kraftigt överallt, visst. Men globalt ökar inte smittan nu mer än tidigare under hösten, om det är något så avstannar ökningen. Och Storbritaniens kurva i november talade verkligen inte för att någon smittsam varaiant rymt.
Den kan fortfarande vara mer smittsam, alla 10 000 mutationer är inte riktigt lika smittsamma, och det är förstås de mer smittsamma som dominerar. Men 70% mer än tidigare varianter, nej, det får jag inte ihop.
Citera
2020-12-22, 02:21
Medlem
lasternassummas avatar
At Least 556,000 People in the U.S. Have Received the COVID-19 Vaccine
Enligt New York Times för ett par timmar sedan.
https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/covid-19-vaccine-doses.html

När fler vaccin från fler tillverkare kommer och vaccineringen allt mer strömlinjeformas kommer takten att öka. Vad är realistiskt?

Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP) panel rekommenderar den här prioriteringen:
1. Frontline essential workers.
2. Adults 75 and older.
3. Adults aged 65 to 74.
4. People aged 16 to 64 with high-risk medical conditions.

«For the average American, “the earliest will likely be in the spring, but more likely over the summer,” Sandra Albrecht, a Columbia University assistant professor of epidemiology and chief epidemiologist for the science-communication project Dear Pandemic, previously told MarketWatch.»
https://www.marketwatch.com/story/heres-when-most-americans-will-be-able-to-get-a-covid-19-vaccine-11607965758

Är det inte uppenbart att detta är ett race?
Vi vill få så många som möjligt vaccinerade. Om möjligt, inom ett halvår. Under tiden vill vi bromsa smittspridningen så mycket som möjligt. I första hand, om möjligt, med åtgärder som inte får allvarliga konsekvenser för människor, samhälle och ekonomi.

Är det en svår balansgång att hitta vilka åtgärder som ska vidtas? Är det inte uppenbart att t.ex. restriktioner mot inresor från UK måste gälla, minst tills vi vet mer om den nya virusvarianten som sprids snabbare än tidigare varianter?

Finns det en risk att vi vidtar åtgärder som skadar mer än dom gör nytta?

Vilka åtgärder är det, i så fall?

Senast redigerad av lasternassumma 2020-12-22 kl. 02:23.
Citera
2020-12-22, 02:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Eh, vad är detta för ett råd från någon som sedan trådens början uttryckt stor oro för detta virus? Om alla lyssnar på dig har vi definitivt det skräckscenarie du fruktar.

Kanske det..

Tror inte det spelar nån större roll vad jag tycker. På mitt gym tränar de flesta som vanligt ändå.

Den svenska strategins misslyckande bottnar i att för lite har gjorts för sent av ansvariga. Att smittskydd inte längre kändes PK. (När SMI blev FHM så tappade de plötsligt intresset för att förhindra smittsamma sjukdomar) Att vi saknar lagstiftning och att alldeles för många skiter i rekommendationer.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-22 kl. 02:37.
Citera
2020-12-22, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kanske det..

Tror inte det spelar nån större roll vad jag tycker. På mitt gym tränar de flesta som vanligt ändå.

Många bäckar små.. Och alla gymtränande anser att deras bäck är för liten för att ge utslag. Du tycks också tillhöra kategorin som inte slutat gå på gym.
Citera
2020-12-22, 02:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Många bäckar små.. Och alla gymtränande anser att deras bäck är för liten för att ge utslag. Du tycks också tillhöra kategorin som inte slutat gå på gym.

Jo jag har slutat sen länge. Går dock förbi där rätt ofta och blir lika förvånad över folks dumhet varje gång. Om en enda superspridare skulle stå på löpbandet och flåsa så skulle sannolikt de flesta på gymmet smittas.
Citera
2020-12-22, 02:52
Medlem
lasternassummas avatar
En spelplan som förändras...
I våras var det många epidemiologer och vaccinforskare som i media hävdade att det troligen skulle ta minst två år innan vi skulle se ett fungerande vaccin. Nu, nio månader senare, är vaccinationerna i full gång.
Många andra variabler har vi varit osäkra på. Ofta har kunskapen förbättrats efter hand. Frågor som vi ställt har varit, bl.a.:
– Hur länge varar immunitet efter infektion?
– Kommer smittspridningen att avta av sig själv?
– Kan en klustersmitta spridas i vad som ser ut som flera vågor?
– Hur mycket kan viruset förändras med tiden?
– Kommer vaccination att ta oss "back to normal"?

Hur kommer den nya smittskyddslagen att användas?

Redan används snabbtest som ett verktyg för att avgöra om rörlighet ska tillåtas. T.ex. inför flygresa.
https://www.cnbc.com/2020/10/14/travel-and-coronavirus-do-pre-flight-covid-19-tests-work.html

Vaccinationsintyg
Hur kommer vaccinationsintyg att påverka rörligheten?
Var kan vi tänkas se krav på vaccinationsintyg?

Här är några tänkbara exempel där man kan tänka sig att krav på vaccinationsintyg införs:
– Resa i kollektivtrafik.
– Incheckning på hotell.
– Vid flygresa.
– Före inresa i land eller region.
– Vid entre till shoppingcenter och affärer.
– Vid entre till sjukhus (som kan separera vaccinerade och ovaccinerade).
– Vid entre till större arbetsplatser.

Om det blir omfattande krav på vaccinationsintyg, är det bra eller dåligt? Bra för allas hälsa och för att minska smittspridning eller för mycket 1984?

Är det rimligt att kräva snabbtest av den som inte kan visa vaccinationsintyg?

Totalt off-topic kom jag att tänka på Huxleys Du sköna nya värld...

Citera
2020-12-22, 02:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Får väl äta upp detta.. men.. 70% känns märkligt. Om man ser till antalet smittade på hela jordklotet, så ökar de visserligen, men inte alls snabbt för närvarande, ska man hitta någon tendens så är det att ökningen avtagit något de senaste veckorna. Det har varit mycket fokus på alla plan från London de senaste dagarna, men dagligen i hela november och december har det landat plan från London i alla europeiska huvudstäder, och antar jag, även till de flesta större städer i USA, även om det inte är lika många avgångar som under normala tider. Tycker att det är märkligt att det märks så lite på den globala smittspridningen, även om den inte hunnit dominera i andra länder på samma sätt som i Storbritaninen.

Dessutom, Storbritaniens kurvor ser märkliga ut. Andra halvan av november sjunker smittan kraftigt, på ett par veckor nästan halveras R0. Lockdown visst, men det rimmar ändå illa med med en 70% mer smittsam variant, som får mer och mer fotfäste. Sedan tvärvänder kurvan, och gör en V-sväng uppåt, närmast över en natt. Som om mutationen från en dag till en annan gått från att vara obetydlig, till att bli dominerande. Dödlighetskurvan däremot har inte alls samma svängningar, utan ligger i det närmaste stabilt den senaste månaden, med tendens till ökning de senaste dagarna.

Stämmer sannolikt att mutationen är mer smittsam, men både den globala statistiken och Storbrianiens faktiskt mycket märkliga kurvor får mig att tvivla på att det är 70%. Och Johnson sade också upp till 70%. Man får anta att det är någon form av worst case.

Länk till Storbrianiens statistik:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Det du letar efter har du själv beskrivit.

Citat:
Dessutom, Storbritaniens kurvor ser märkliga ut. Andra halvan av november sjunker smittan kraftigt, på ett par veckor nästan halveras R0. Lockdown visst, men det rimmar ändå illa med med en 70% mer smittsam variant, som får mer och mer fotfäste. Sedan tvärvänder kurvan, och gör en V-sväng uppåt, närmast över en natt. Som om mutationen från en dag till en annan gått från att vara obetydlig, till att bli dominerande.

Det är orsaken bakom V-svängen som orsakar "paniken".
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-22 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in