2020-12-22, 01:08
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mot flockimmunitet genom smittspridning är den väg vi vandrar just nu, ingen vaccinering pågår i Sverige, fanns inget annat att välja på än att försöka platta till kurvan.

[Flockimmunitet genom smittspridning är knappast en medveten strategi, det är konsekvensen av att inte kunna utrota smittan snabbt.

Jag säger inte emot dig, lösningen är att platta till kurvan genom alla möjliga åtgärder inom rimliga gränser, och jag tycker faktiskt att vi har hållit oss inom rimlighetens gräns i det här landet.

Flockimmunitet var en medveten strategi från början.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-tegnell-satsade-pa-flockimmunitet-men-sa-nagot-annat/
Citera
2020-12-22, 01:09
Medlem
Får väl äta upp detta.. men.. 70% känns märkligt. Om man ser till antalet smittade på hela jordklotet, så ökar de visserligen, men inte alls snabbt för närvarande, ska man hitta någon tendens så är det att ökningen avtagit något de senaste veckorna. Det har varit mycket fokus på alla plan från London de senaste dagarna, men dagligen i hela november och december har det landat plan från London i alla europeiska huvudstäder, och antar jag, även till de flesta större städer i USA, även om det inte är lika många avgångar som under normala tider. Tycker att det är märkligt att det märks så lite på den globala smittspridningen, även om den inte hunnit dominera i andra länder på samma sätt som i Storbritaninen.

Dessutom, Storbritaniens kurvor ser märkliga ut. Andra halvan av november sjunker smittan kraftigt, på ett par veckor nästan halveras R0. Lockdown visst, men det rimmar ändå illa med med en 70% mer smittsam variant, som får mer och mer fotfäste. Sedan tvärvänder kurvan, och gör en V-sväng uppåt, närmast över en natt. Som om mutationen från en dag till en annan gått från att vara obetydlig, till att bli dominerande. Dödlighetskurvan däremot har inte alls samma svängningar, utan ligger i det närmaste stabilt den senaste månaden, med tendens till ökning de senaste dagarna.

Stämmer sannolikt att mutationen är mer smittsam, men både den globala statistiken och Storbrianiens faktiskt mycket märkliga kurvor får mig att tvivla på att det är 70%. Och Johnson sade också upp till 70%. Man får anta att det är någon form av worst case.

Länk till Storbrianiens statistik:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Citera
2020-12-22, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Frågan är hur många fall vi har i Sverige redan,
har vi 10 fall tar det 90 dagar, vid 1000 så tar det bara 30 dagar.
I alla fall i teorin, tror inte det funkar riktigt så i praktiken.

1 fall: 115 dagar
10 fall: 90 dagar
100 fall: 60 dagar
1000 ärfall: 30 dagar

Ger mig på en extremt grov kalkyl, någon annan får gärna förfina.

Ca 47000 londonbor testades positivt senast kompletta vecka som finns tillgänglig (16 dec)

Veckan till 9 dec hade 62% nya strainen men 3 veckor innan det bara 34% så utgår från att ca 70% hade veckan 16 dec.

Det ger 37600 med nya strain den veckan av 8.9 miljoner londonbor = 0.4%

Alltså kan statistiskt sett minst 1 på 220 antas ha nya strainen som reser in till Sverige - med mörkertal på 100% tror jag snarare 1 på 110. Ett londonplan tar väl i genomsnitt kanske 110 personer så på varje plan bör det komma statistiskt sett 1 person hit.

Det verkar gå ca 4 avgångar per dag till stockholm. Lägg till rimligen 2 till malmö/göteborg så 6 personer per dag anlände veckan till 16e (snälla någon dubbelkolla, jag orkar inte).

Den veckan bör det ha kommit 7*6 = 42 personer.

Ytterligare höge smittspridning plus 6 dagar till till flygen stängdes idag ger ytterligare 6*6=36 personer + 50%(?) smittspridning jämfört med tidigare veckan (hört att det ökat sjukt snabbt i London) Då är vi uppe i 54 personer för dessa 6 dagar. (Dessa 54 borde justeras upp med % för nya strain som nu antagligen är 80-90% snarare än 70% men jag orkar inte).

Lägg till att smittan funnits sedan minst 6 veckor tillbaka i London så är min gissning att det kommit in runt 25 personer med nya strainen även tidigare veckor (någon som orkar räkna på tidigare veckor?).

Summa summarium ger 25 + 42 + 54 = 121 personer som kommit in från London senaste veckorna med nya strainen. Och då har vi inte tagit hänsyn till eventuella inkommande via resten av europa. Smittan finns troligtvis lite överallt redan.

Edit: vill påpeka att detta är en grov mellan-tummen-och-pekfingretkalkyl men den visar metoden och att det bör vara närmare 100 än 10. Jag hoppas nån annan orkar plocka upp bollen och förfina den.
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-22 kl. 01:23.
Citera
2020-12-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det där med 70 % var visst "upp till" 70 %, dvs en övre gräns för uppskattningen av virusvariantens smittsamhet. Lustigt att de bara anger en övre gräns när de rapporterar om viruset. Kunde ju vara lika intressant att veta den nedre gränsen för denna svara uppskattning. Men det ger väl inte lika intressanta rubriker. "Up to 70 %" är som rea med upp till 70 % rabatt. Går man in i butiken hittar man mest bara saker nedsatta med 5-15 %, men säkert finns där någonstans en vara med 70 % rabatt, så de kan locka in kunder med löftet "upp till 70 %". Man får vara på sin vakt och läsa noga.

https://www.bbc.com/news/health-55388846

How much faster is it spreading?
It was first detected in September. In November around a quarter of cases in London were the new variant. This reached nearly two-thirds of cases in mid-December.

You can see how the variant has come to dominate the results of testing in some centres such as the Milton Keynes Lighthouse Laboratory.

Mathematicians have been running the numbers on the spread of different variants in an attempt to calculate how much of an edge this one might have.

But teasing apart what is due to people's behaviour and what is due to the virus is hard.

The figure mentioned by Prime Minister Boris Johnson was that the variant may be up to 70% more transmissible. He said this may be increasing the R number - which indicates if an epidemic is growing or shrinking - by 0.4.

That 70% number appeared in a presentation by Dr Erik Volz, from Imperial College London , on Friday.

During the talk he said: "It is really too early to tell… but from what we see so far it is growing very quickly, it is growing faster than [a previous variant] ever grew, but it is important to keep an eye on this."

There is no "nailed on" figure for how much more infectious the variant may be. Scientists, whose work is not yet public, have told me figures both much higher and much lower than 70%.

But there remain questions about whether it is any more infectious at all.

"The amount of evidence in the public domain is woefully inadequate to draw strong or firm opinions on whether the virus has truly increased transmission," said Prof Jonathan Ball, a virologist at the University of Nottingham.

Storm i ett vattenglas, alltså.

OK, har precis skrivit ett inlägg när jag betvivlar de 70%, genom att titta på kurvor, för Storbritanien och globalt. Ingen lär väl tro mig, men hade inte sett detta inlägg när jag skrev mitt inlägg nyss. Tack för denna info hursomhelst.
Citera
2020-12-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aza000fraza
Tänk om viruset fortsätter att mutera varje år som vaccinet inte biter på och man hinner inte tillverka nya vaccin och så blir viruset farligare och farligare? Tror ni att det kommer bli så? Jag hoppas naturligtvis inte det och vill inte tro det värsta men man blir ju lite rädd nu med det nya man läser...
Låter inte kul...
Citera
2020-12-22, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Så passa på att träna medan du kan! I januari lär det ta stopp!

Eh, vad är detta för ett råd från någon som sedan trådens början uttryckt stor oro för detta virus? Om alla lyssnar på dig har vi definitivt det skräckscenarie du fruktar.
Citera
2020-12-22, 01:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, har precis skrivit ett inlägg när jag betvivlar de 70%, genom att titta på kurvor, för Storbritanien och globalt. Ingen lär väl tro mig, men hade inte sett detta inlägg när jag skrev mitt inlägg nyss. Tack för denna info hursomhelst.
Jag tror dig. UKs kurvor ser onekligen underliga ut.
Citera
2020-12-22, 01:33
Avslutad
Citat:

Du kan inte titta på kurvor för hela UK, du måste titta på London, helst östra då det framförallt är där det spridits hittills. Gör du det kanske du förstår vad de 70% kommer ifrån men på hela UK blir det för mycket brus just nu då det är för tidigt.

Sedan kan såklart inte jag heller säga om det är 70%. Min poäng är att vi inte har datat tillgängligt för att avgöra än men jag är övertygad om att brittiska myndigheterna har detta underlag.
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-22 kl. 01:35.
Citera
2020-12-22, 01:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Innan pandemin var jag på ett antal olika köpcentrum i Sthlm, det är väldigt stor andel människor som är invandrare, som bara är där och till synes 'hänger'. Kan ha att göra med att dom bor trångbott, det här blir lite av deras andra 'vardagsrum'. Många invandrare driver också restauranger/matställen.
Stämmer inte alls mot Västerås.

F ö så hänger det inte enbart ihop med att man bor trångt, utan i en del andra länder träffas man utanför hemmet.
Citera
2020-12-22, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Du kan inte titta på kurvor för hela UK, du måste titta på London, helst östra då det framförallt är där det spridits hittills. Gör du det kanske du förstår vad de 70% kommer ifrån men på hela UK blir det för mycket brus just nu då det är för tidigt.

Sedan kan såklart inte jag heller säga om det är 70%. Min poäng är att vi inte har datat tillgängligt för att avgöra än men jag är övertygad om att brittiska myndigheterna har detta underlag.

OK, visst, men att en mutation som är 70% mer smittsam efter 3 månader enbart ger större effekt i östra London, och inte så mycket någon annanstans, känns faktiskt ännu mer osannolikt. Känns faktiskt snarare som att de av någon anledning har en topp. Hade Bergamo av någon anledning fått sin topp nu och inte i februari, så hade det väl sagts att vi har en 250% mer smittsam mutation. Rinkeby i mars kanske också varit 70% mer smittsamt. Kanske dumt att raljera alltför mycket, visst kan det vara mer smittsamt, men 70% känns inte sannolikt alls.
Citera
2020-12-22, 01:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
OK, visst, men att en mutation som är 70% mer smittsam efter 3 månader enbart ger större effekt i östra London, och inte så mycket någon annanstans, känns faktiskt ännu mer osannolikt. Känns faktiskt snarare som att de av någon anledning har en topp. Hade Bergamo av någon anledning fått sin topp nu och inte i februari, så hade det väl sagts att vi har en 250% mer smittsam mutation. Rinkeby i mars kanske också varit 70% mer smittsamt. Kanske dumt att raljera alltför mycket, visst kan det vara mer smittsamt, men 70% känns inte sannolikt alls.

Fast nu har ju forskarna redan hittat mekanismen som gör det mer smittsamt: det kan haka fast i cellerna bättre med sina utskott ("spikes"). Finns inget att spekulera i mer.
Citera
2020-12-22, 01:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu har ju forskarna redan hittat mekanismen som gör det mer smittsamt: det kan haka fast i cellerna bättre med sina utskott ("spikes"). Finns inget att spekulera i mer.

Gäller det även den sydafrikanska muterade varianten?

501. V2.

Källa:Wikipedia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in