2020-12-22, 00:38
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om ingen vill ta vaccinet, hur ska vi då få slut på den här mardrömmen?

Slå av TVn, det gör jag och det fungerar.
Citera
2020-12-22, 00:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Slå av TVn, det gör jag och det fungerar.
Det går inte.
Jag har ingen tv.
Citera
2020-12-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
MSM har lyckats döda debatten om virusets ursprung. Det är högst sannolikt att det kommer från labb och att det är resultatet av 16 år välfinansierad forskning. Det är alltså troligtvis en rysare som vi i så fall bara sett början på.

Ja det är ett fladdermusvirus från början. Frågan är vad som hänt sedan. Prövningstimman för världen blir när viruset stöter på patrull i formen av ett vaccin. Kommer viruset att finta bort vaccinet eller dräpas.
Citera
2020-12-22, 00:47
Medlem
Dbloodss avatar
Har länge följt MedCram och deras uppdateringar av Covid-19 på Youtube sedan Februari. De började tala väldigt tidigt om Vitamin-D. Tycker denna är mer ingående intervju som släpptes för två veckor sedan bör ses. Mycket av detta är väl kanske ingen nyhet för många. Finns lite mer större studier med i denna och är ganska intressant.

https://youtu.be/ha2mLz-Xdpg

Har personligen käkat extra D-vitamin och B12 sedan Februari med paus över sommaren.
Citera
2020-12-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Statistiken är ofullständig men vi får lite siffror i morgon kl 14:00 cirka. Det blir sedan ojämnt med rapporteringarna. Platz.se står just nu i 8077 avlidna med corona och jag ser en ökad smittspridning fast vi nu skulle vara uppe på krönet.

När vi når platån kan det ta flera veckor innan kurvan går nedåt. Som det ser ut nu når vi tyvärr 9000 avlidna med corona den 7:e eller 8:e januari.

Förmodligen har man också byggt upp ett stort berg av eftersläpningar

Vid kulmen den 15 april hade FHM rapporterat 1203 döda av Corona, men innan den andra vågen började (säg 1 okt typ) så hade det blivit så mycket som 5893 döda. Så vid kulmen i våras när antalet döda/dag äntligen minskade så hade bara 20 % avlidit av dem som skulle komma att avlida i första vågen, de återstående 80 % av offren följde sedan.

Sen den 1 oktober har FHM rapporterat 2100 döda av Corona och ifall mönstret från i våras upprepas och detta bara handlar om 20 % av vad som komma skall så saknas alltså fortfarande 8400 döda i den andra vågen, totalt skulle det bli 16393 döda i de båda vågorna.

Nu säger jag inte att mönstret upprepar sig ifrån i våras,, MEN som du säger så är det inte över bara för att toppen är nådd…
Citera
2020-12-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka länder har karantän och har lyckats stoppa smittspridningen?

Så länge flockimmunitet inte råder kommer spridningen att fortgå, man har två val.

1. Låta smittan sprida sig obegränsat. --> Flockimmunitet snabbare än alt.2

2. Vidta åtgärder för att platta till kurvan --> Flockimmunitet senare än alt.1

Alternativ ett gör att vården sannolikt blir överbelastad, fler avlider än i alternativ två, även av annat än Covid-19.

Alternativ två gör att vården får en rimlig chans att klara av trycket, både vad gäller Covid-19 men också all annan vård. Den vägen har de allra flesta länder valt.

Du behöver knappast tro att alternativ två med ovannämnda motivering har varit utgångspunkten för den svenska strategin, det begriper vem som helst som förstår att vi har två alternativ att välja på.

Ett alternativ 3 skulle någon kunna hävda är att isolera Sverige. Jag anser att det inte är ett alternativ då nackdelarna alla aspekter överstiger fördelarna för populationen, särskilt vad gäller liv och hälsa. Så fort vi öppnar gränsen är landet åter exponerat för smittan, eller menar du att Sverige borde vara isolerat tills samtliga populationer i världen är flockimmuna och viruset har utrotats?

Flockimmunitet kan uppnås med hjälp av vaccin, det anser jag vara alternativ 3, och tills alternativet är en realitet är alternativ 2 det mest rimliga alternativet.

Passa gärna på och berätta varför spridningen fortfarande är enorm i Europa, varför har inget land isolerat sig, stängt alla gränser, förbjudit all passage över landets gränser och tvingat alla att bära munskydd alltid överallt?

De som har lyckats ganska bra är Australien. Nya Zeeland, Kina och Thailand. Stänger man inte gränserna kan smittan endast minskas tillfälligt, men så fort man släpper på restriktionerna kommer den tillbaka. Det är grundläggande för att det skall fungera med åtgärder att man isolerar områden och bekämpar smittan inom det området. Utåt måste det vara vattentätt. Men det innebär inte att ingen kan komma in i landet, det innebär bara testning och karantän vid inresa. Att sätta upp karantänhotell är inget större problem.

Flockimmunitet kan man ju köra på om man vägrar stänga gränserna. Men kan Kina göra det så kan Sverige. Kina gränsar till 14 länder och har 1,4 miljarder invånare.

Flockimmunitet innebär väldigt stora problem om man inte har ett bra vaccin som fungerar. Visst om det visar sig att vaccinerna som kommer verkligen funkar på alla mutationer så är det ju bra, men det återstår att se. Det räcker med en mutation som vaccinet inte funkar på så kommer den snabbt att ta över.

Naturlig flockimmunitet är väldigt jobbigt eftersom en stor del av befolkningen måste smittas igenom. Det innebär otroligt mycket sjukhusvård och många döda. Dessutom är det samma problem med mutationerna. Det är inte säkert att man blir immun mot alla varianter och då är immuniteten i princip borta.

Varför inga länder i Europa har gjort det är av politiska skäl. Man vill inte genomföra så drastiska åtgärder och det strider mot själva iden med EU. Sverige som är ett av de mest globalistiska länderna har kanske störst motstånd av alla och det är väl också därför Sverige helt har satsat på all in på flockimmunitet.

Men stängning av gränser är inte så drastiskt som man kanske tror. Visst skulle det drabba många som till exempel jobbar i ett grannland, men man kan göra mycket på nätet idag. Den minskning av resandet som hittills har varit skulle nog ingen ha kunnat tänka sig för ett år sedan men folk har redan vant sig. Varutransporter skall inte stoppas så klart.
Citera
2020-12-22, 00:53
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det går inte.
Jag har ingen tv.

Fantastiskt val, då har dina chanser ökat markant att du inte skall bli programmerad av coronalögner!

Ett klart tänkande bygger på sanningsenlig information.
Citera
2020-12-22, 00:54
Medlem
Citat:
Jag efterfrågade inte länder som nästan har stoppat smittspridningen, jag vill veta vilka länder som har lyckats få slut på eländet och som har karantän.

Jämfört med Sverige, som är ett av väldigt få länder som inte har karantän, har nästan alla länder lyckas, de jag nämnde har lyckats extremt bra.

Att "lyckas" betyder inte att viruset är helt borta, utan att det finns kontroll på smittspridningen, och man klarar slå ner viruset ... att inte 8000 människor dör på några månader etc.

Sverige har uppenbarligen misslyckats!

Citat:
Du menar alltså att du hoppas att de har lyckats, skriv det då, och lansera inte de här länderna som länder som har lyckats att stoppa smittan, inte ens nästan, vi har inte sett facit än.

Jag tror inte att du behöver vänta längre på facit, eller på Tegnells påstående om att de andra länderna kommer att öka mer änn Sverige. Det kommer inte att hända.

Citat:
Flockimmunitet är en utopi och inte ett alternativ påstår du.

Har vi inget vaccin så är det knappst en utopi, en smittspridning som inte går att hejda, enbart dra ut på tiden, leder till flockimmunitet så länge det inte finns ett vaccin, förutsatt att genomgången infektion ger immunitet.

Flockimmunitet genom smittspridning är inte ett alternativ.

Den enda lösningen är att hålla smittspridningen nere, med alla möjliga åtgärder, inom rimliga gränser, tills befolkningen är vaccinerad.

Att tro på något annat är utopi. Det var utopi i mars, och det är utopi nu. Det kommer aldrig att fungera!
Citera
2020-12-22, 01:03
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Var har du hört detta?
Inte ens enligt de skärpta reglerna som träder i kraft efter nyår skulle gym stänga.

18 december:

Du kanske for efter:

Från FHM den 18/12

Fast att stängda gym inte finns på tapeten än beror nog mest på att lagstiftning inte finns och att den nya pandemilagen inte är antagen än. Nu ser det väl ut som om den kommer att röstas igenom redan före årsskiftet istället för den 15 mars och det är väl ingen högoddsare att den kommer att användas för att bla stänga gym. Det är väldigt få länder i Europa som tillåter gym att ha öppet just nu och eftersom Sverige än en gång har gått upp i coronatoppen i Europa så lär lagen användas på precis alla sätt man kan tänka sig för att få ned smittspridningen. Skulle inte förvåna om vi får nåt som liknar en lockdown redan i början av året. Kanske inte med utegångsförbud, men väldigt mycket kommer att tvångsstängas. Det är priset vi får betala för Tegnells och regeringens misslyckade strategi.

Så passa på att träna medan du kan! I januari lär det ta stopp!
Senast redigerad av fernebo 2020-12-22 kl. 01:06.
Citera
Medlem
Tänk om viruset fortsätter att mutera varje år som vaccinet inte biter på och man hinner inte tillverka nya vaccin och så blir viruset farligare och farligare? Tror ni att det kommer bli så? Jag hoppas naturligtvis inte det och vill inte tro det värsta men man blir ju lite rädd nu med det nya man läser...
Citera
Medlem
Dags för Tegnell att dementera sin dementi...han hade rätt...

"I fredags presenterade statsministern nya stramare riktlinjer.
Dagen efter samlades 250 personer i en festlokal i Södertälje.
– När vi kom dit stod 50 stycken och dansade hand i hand. Det är otroligt olämpligt, säger JP på Södertäljepolisen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQyGXA/polis-larmades-till-storfest--250-gaster
Citera
2020-12-22, 01:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jämfört med Sverige, som är ett av väldigt få länder som inte har karantän, har nästan alla länder lyckas, de jag nämnde har lyckats extremt bra.

Att "lyckas" betyder inte att viruset är helt borta, utan att det finns kontroll på smittspridningen, och man klarar slå ner viruset ... att inte 8000 människor dör på några månader etc.

Sverige har uppenbarligen misslyckats!

Jag tror inte att du behöver vänta längre på facit, eller på Tegnells påstående om att de andra länderna kommer att öka mer änn Sverige. Det kommer inte att hända.

Flockimmunitet genom smittspridning är inte ett alternativ.

Den enda lösningen är att hålla smittspridningen nere, med alla möjliga åtgärder, inom rimliga gränser, tills befolkningen är vaccinerad.

Att tro på något annat är utopi. Det var utopi i mars, och det är utopi nu. Det kommer aldrig att fungera!

Mot flockimmunitet genom smittspridning är den väg vi vandrar just nu, ingen vaccinering pågår i Sverige, fanns inget annat att välja på än att försöka platta till kurvan.

Flockimmunitet genom smittspridning är knappast en medveten strategi, det är konsekvensen av att inte kunna utrota smittan snabbt.

Jag säger inte emot dig, lösningen är att platta till kurvan genom alla möjliga åtgärder inom rimliga gränser, och jag tycker faktiskt att vi har hållit oss inom rimlighetens gräns i det här landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in