2020-12-22, 00:05
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det blir karantänshotell för alla inresta oavsett land och testning efter fem dagar menar du?

Det kan jag inte svara på. Problemet är, att folk kan resa på omvägar, och det syns inte i passet nu eftersom passkontrollanterna har slutat stämpla i passen. (Vet inte varför.) Kanske kan man kräva dokument som styrker, var de befunnit sig de senaste 14 dagarna? Men det bästa skulle ju vara, om resandet helt stoppades. Finns ingen anledning att folk ska flänga runt jorden nu, och blanda virussträngar...
Citera
2020-12-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tvångsvaccinering kan och ska vi inte ha i Sverige. Så i så fall är vi körda. (Men det kanske vi är ändå - på grund av den senaste dumheten, att inte stoppa flygen från Storbritannien redan i går. Eller förrgår. Fanns inget att vänta på.)

Eller i september då den upptäcktes? Hur gör vi med alla andra 100-tals varianter som potentiellt skulle kunna visa sig vara med spridningsbenägen?

Det som skulle fungera är ett hot om att en mycket mer dödlig variant är i omlopp. Då låser folk in sig.
Citera
2020-12-22, 00:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Laddade just ner data från London och om man bortser från explosionen igår (då det ökade med 67% på en dag) och tar 7 dagars rullande medelvärden för den senaste 14 dagarna och sedan ser hur många gånger det ökar på 5 dagars intervall så får man ett R-värde på 1.43 (1.38 -1.55). I början av December var R = 1.06 så det innebär en ökning på 38% på väldigt kort tid! Då skall man komma ihåg att den nya varianten av viruset inte har hunnit tagit över helt ännu.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/download

Borde det inte gå att extrapolera datan? Har du ett hum om R0-värdet på den så att säga traditionella stammen, och dessutom ett sammanlagt R0-värde, samt en uppgift om hur stor andel som smittas av respektive stam, så borde det gå att räkna ut R0 för den nya stammen?
Citera
2020-12-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Borde det inte gå att extrapolera datan? Har du ett hum om R0-värdet på den så att säga traditionella stammen, och dessutom ett sammanlagt R0-värde, samt en uppgift om hur stor andel som smittas av respektive stam, så borde det gå att räkna ut R0 för den nya stammen?

Hm var det inte så att London lättade på restriktionerna för ett par veckor sedan?
Citera
2020-12-22, 00:13
Medlem
Statistiken är ofullständig men vi får lite siffror i morgon kl 14:00 cirka. Det blir sedan ojämnt med rapporteringarna. Platz.se står just nu i 8077 avlidna med corona och jag ser en ökad smittspridning fast vi nu skulle vara uppe på krönet.

När vi når platån kan det ta flera veckor innan kurvan går nedåt. Som det ser ut nu når vi tyvärr 9000 avlidna med corona den 7:e eller 8:e januari.

Förmodligen har man också byggt upp ett stort berg av eftersläpningar
Citera
2020-12-22, 00:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
britton sa att ungefär 80% av befolkningen eller något sånt måste vaccineras för att uppnå flockimmunitet mot nya mutationen.

det kan bara uppnås genom tvångsvaccinering?

kanske är britton rädd för att bli tvångsvaccinerad, och därför vill han se lockdown.

sug på den!

Jag vet inte riktigt hur han menar där. Flockimmunitet kan förmodligen uppnås av vaccin, och det kan förmodligen uppnås av att folk smittas.

Om 80 procent vaccinerade krävs så är ju nästa fråga vad som annars sker? Är det så att inget sker så spelar det ju ingen roll. Men antagligen menar han att smittan då fortsätter spridas, och i så fall uppnås ju ändå immunitet för eller senare tack vare en kombination av vaccin och bred smittspridning.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Britton är ju skön. Men hörde jag rätt att det krävs enbart 100 st smittade med det nya (SydLondon) viruset så är den dominant inom 60 dagar.

Ja det sa han faktiskt. Men det var under förutsättningen att nya varianten är 70% mer smittsam.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi skulle göra allt för att stoppa smittan å så detta.

Dom ska straffas såklart 1 månads fängelse tycker jag.

Jag önskar att du fick bestämma och agera domare. Samtidigt som jag anser att angiveri och små avvikelser måste tolereras.

Men detta är inte ”ungdomlig oförståelse” utan tydligen skiter halva Södertälje i restriktionerna. Samtidigt som regeringen sliter sig i håret för att ”hjälpa de mest utsatta”. OCH vårdpersonalen går på knäna.

Oförlåtligt om ngn skulle råka fråga mig.
Citera
2020-12-22, 00:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hm var det inte så att London lättade på restriktionerna för ett par veckor sedan?

Det ringer en klocka... Jag tror det.
Citera
2020-12-22, 00:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Britton är ju skön. Men hörde jag rätt att det krävs enbart 100 st smittade med det nya (SydLondon) viruset så är den dominant inom 60 dagar.

En snabb överslagskalkyl...

Om R blir 1.4 o det tar 5 dagar innan du smittar nästa person så blir ökningen 1.4 upphöjt i 12 dvs 56 gånger för 60 dagar.

100 smittade blir då ökning på 5600 smittade efter 60 dagar. Ca 1100 per dag alltså efter 60 dagar.

Eftersom det är exponentiell ökning får ett litet fel på R stor betydelse för beräkningen så väldigt osäkert.

Dessutom kan ett "superspridarevent" accelerera spridningen ordentligt.
Citera
2020-12-22, 00:18
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte riktigt hur han menar där. Flockimmunitet kan förmodligen uppnås av vaccin, och det kan förmodligen uppnås av att folk smittas.

Om 80 procent vaccinerade krävs så är ju nästa fråga vad som annars sker? Är det så att inget sker så spelar det ju ingen roll. Men antagligen menar han att smittan då fortsätter spridas, och i så fall uppnås ju ändå immunitet för eller senare tack vare en kombination av vaccin och bred smittspridning.

jag tänker att immuniteten bara håller i några månader, kanske ett år

så för att bränna ut viruset måste alla vara immuna samtidigt? så att viruset inte har någonstans att ta vägen.

alternativet är att vi börjar leva med viruset, och får vaccinera oss varje år.. men då får vi även leva med nya mutationer varje år.. som kan bli värre och värre.
Citera
2020-12-22, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

det kan bara uppnås genom tvångsvaccinering?

kanske är britton rädd för att bli tvångsvaccinerad, och därför vill han se lockdown.

Inbillar mig att Britton är för bildad för att vara en antivaxxare. Med den logiken skulle han knappt våga flyga och absolut inte köra bil. Han är ju matematikprofessor och borde därmed förstå statistik.

Britton vill se en lockdown för att han är rädd att bli smittad när han handlar mat på ica precis som alla vi andra vilket den nya varianten verkar kapabel att åstadkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in