2020-12-12, 23:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
https://www.nytimes.com/2020/11/24/world/covid-mutation.html
Ganska så ny .

Kom igen var lite smart .kan ge dig 100 länkar t .

Svara på frågan, hur kan du isf vara så säker på att dom inte också har dom muterade varianterna. Vi pratar om den största och folkrikaste diktaturen i världen.
Tror ni att dom har samma högteknologiska koll på alla 1,4 miljarder människor.
Var lite smart själv varken du eller jag eller någon annan har en aning om hur läget är i Kina.
Skrattretande att du tror att du har koll på smittspridningen där.
Citera
2020-12-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, det skulle vara anmärkningsvärt. Det skulle betyda en överdödlighet på cirka 5000 personer. Det skulle motbevisa det slagord som Anders Tegnells anhängare sprider, att en stor del av offren dog "med och inte av" Corona. Enligt den världsbild som Anders Tegnells anhängare sprider, så handlar dödsoffren till stor del om personer som redan låg för döden. Ifall dom redan låg för döden, så borde dödsfallen inte ge något utslag i form av överdödlighet.

Nedstängningar är smärtsamma för samhället och dess invånare. Att stänga ner samhället, är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi. Ifall man inte vill stänga ner samhället, så ska man satsa på att bekämpa smittspridningen så tidigt som möjligt. Anders Tegnells strategi har varit att passivt sitta och vänta medan viruset har spridit sig.
Jag förstår inte riktigt din logik. Om 2020 går till historien som det tredje dödligaste året sedan 1990, trots avsaknad av lockdowns, så är det ju inte mycket att snacka om eller hur?

En överdödlighet på 5000 personer är inte anmärkningsvärd ens i en närhistorisk kontext. Varför stängde vi inte ner samhället alla andra år då vi fick en högre dödlighet än normalt? Eran logik håller inte, så varför fortsätter ni propagera för en strategi som uppenbarligen är felaktig enligt precis ALL tillgänglig data?
Citera
2020-12-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Svara på frågan, hur kan du isf vara så säker på att dom inte också har dom muterade varianterna. Vi pratar om den största och folkrikaste diktaturen i världen.
Tror ni att dom har samma högteknologiska koll på alla 1,4 miljarder människor.
Var lite smart själv varken du eller jag eller någon annan har en aning om hur läget är i Kina.
Skrattretande att du tror att du har koll på smittspridningen där.
De reser som vanligt och deras bnp går fortsatt uppåt.

Ge mig nu några källor på att jag ljuger istället.
Citera
2020-12-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlenbacker
Jag förstår inte riktigt din logik. Om 2020 går till historien som det tredje dödligaste året sedan 1990, trots avsaknad av lockdowns, så är det ju inte mycket att snacka om eller hur?

En överdödlighet på 5000 personer är inte anmärkningsvärd ens i en närhistorisk kontext. Varför stängde vi inte ner samhället alla andra år då vi fick en högre dödlighet än normalt? Eran logik håller inte, så varför fortsätter ni propagera för en strategi som uppenbarligen är felaktig enligt precis ALL tillgänglig data?
De går ej att jämföra med andra år då andra år har vi ej haft restriktioner???

Ge mig källa att år 1990 och framåt hsr vi haft restriktioner för 70+ och riskgrupper?

Vi har även haft dessa regler.

Snälla ge mig en källa.
Då kan vi börja jämföra.
Citera
2020-12-12, 23:23
Medlem
Världen lider av en dvitaminbristepidemi, det klargjorde WHO innan Covidpandemin. Dvitaminbristen har banat vägen för Coronapandemin. Lös grundproblemet.
Citera
2020-12-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Aftonbladet o expressen.... Har du inga seriösa källor?

Vad komminstregimen kina kablar ut till omvärlden är lika trovärdigt som det som kmommer fårn nordkorera. Tror du på det också?

En kommunistregim skulle ALDRIG NÅGONSIN tala om för omvärlden att den gjort något fel eller misslyckats. I synnerhet för att inte folket ska tappa förtroendet för deras "goda" ledare.
Jag är ingen språk-Hitler, men en eloge för den imponerande tryckfelsprestationen :-D

Jag tycker att Kina har lyckats riktigt bra i sin Coronahantering; i annat fall hade det varit totalkaos där nu.
Sveriges Löfven kan aldrig göra fel. Tegnell kan aldrig göra fel. Det är nog människor som är så där ibland, kineser eller svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, hur är det i andra länder som testade betydligt mer än oss i våras och som dessutom haft flera omfattande lockdowner?

Jag tror att du underskattar andelen naturligt immuniserade i Sverige. Dock kan siffran 30 procent immuniserade i Sverige, för tillfället vara något för hög. Men när vi når andelen 45 procent immuniserade, enligt mitt sätt att räkna, så kan mycket väl den siffran stämma ganska bra. Men den som lever får se......

It was something like 5% in Italy after their first wave. I really don’t think Sweden has even reached 20% and that 15% is likely on the higher side of where we are currently.

I’m also unsure of whether immunity lasts long enough for it to be a factor. There are enough reports of people with secondary infections to bring the issue of immunity into question.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Vad får du fram siffran 5.000 som en överdödligheten?

Jag tog skribenten "Perlenbacker"s siffror som räkneexempel. Ifall du kan bidra med konkreta siffror, så är det välkommet.

Citat:
Folk har dött av Covid19. Men alla 7.500 personerna har inte gjort det.

Jag vet. En del av offren råkade avlida av orelaterade orsaker, just samtidigt som dom hade Corona-virus i kroppen. Den gruppen utgör ungefär 15 procent av offren.

I många fler fall, så samverkade Covid-19 med andra former av ohälsa, för att tillsammans orsaka dödsfallen.

Citat:
Hur många har dött av/med influensan tidigare år?
Hur många dör av/med vinterkräksjukan varje år?

Jag vet inte.

Citat:
Inga lockdowns eller begränsningar där inte.

Det handlar om mycket mer är enbart dödsfallen. Det handlar om en stor mängd sjukfall. Det handlar även om hur samhället påverkas, men den diskussionen passar bättre i den politiska Corona-sektionen.

Citat:

Jo, det är något att snacka om, ifall det handlar om onödiga dödsfall.

Citat:

Vilken felaktig strategi anser du att jag har propagerat för?
Citera
2020-12-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
De går ej att jämföra med andra år då andra år har vi ej haft restriktioner???

Ge mig källa att år 1990 och framåt hsr vi haft restriktioner för 70+ och riskgrupper?

Vi har även haft dessa regler.

Snälla ge mig en källa.
Då kan vi börja jämföra.
Men Sverige har ju inte haft speciellt mycket restriktioner eller hur? Dom flesta har ju levt som vanligt och att vi har ställt in konserter och hockeymatcher gör ju ingen större skillnad över tid när folk träffas som dom brukar i vardagen och handlar mat, tar en kaffe osv.
Citera
2020-12-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
I början av utbrottet rapporterades en kraftig överrepresentation bland de döda som svensk-somalier och svensk-afrikaner.
1 av 5 döda i Stockholm var somalier.
Artiklarna går att googla fram.

Är det fortfarande så att smittan främst drabbar vissa etniska grupper?
Det blev plötsligt märkligt tyst om detta.
Det vet jag inte. Det finns säkert statistik på det hos FHM.
I början var det många taxichaufförer busschaufförer och vårdpersonal som fick smittan. Invandrarna var överrepresenterade i de här jobb kategorierna. Åtminstone i Stockholm.
Citera
2020-12-12, 23:27
Medlem
Citat:
Men Sverige har ju inte haft speciellt mycket restriktioner eller hur? Dom flesta har ju levt som vanligt och att vi har ställt in konserter och hockeymatcher gör ju ingen större skillnad över tid när folk träffas som dom brukar i vardagen och handlar mat, tar en kaffe osv.

Det är ni egoister och förnekare som har levt som vanligt, många svenskar har levt annorlunda sedan pandemin startat.
Citera
2020-12-12, 23:30
Medlem
Citat:
Fel.
Som vanligt så förvränger du ditt svar.
Förbud äldreboenden och isolera riskgrupper.
Jobba hemifrån?
Du är ägd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in