2020-12-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om man mäter vinkel till polstjärnan från tex Kiruna Stockholm och Paris och drar linjer enligt dessa vinklar på en nedskalad plan yta kommer linjerna då mötas i en gemensam punkt?
Nej. Jag tror inte stjärnor är fysiska objekt. Mitt argument för det är att Polstjärnan inte används som ett fysiskt objekt, dess position borde kunna tillvaratas på det sätt som du menar att den bevisar jordens sfäriska form. Men det sker inte, inte ens på den runda jorden.

Man kan enbart använda sig av vinklar från himlakroppar, man kan trots en sidas kända avstånd inte generera ett avstånd på jorden. Det strider mot ditt argument ovan. Polstjärnan talar emot rund jord.
Citera
2020-12-21, 18:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, dom hade knappast några sjökort till Påskön. Tror du att 9/11 flygplanen knappade in WTC i en gps, dom följde landmärken.

Men du. Jag anade att plattjordare medvetet skulle missförstå och börja dilla om orienteringskartor, vägen mellan Jönköping och Stockholm och seglatser i skärgården. Det var därför jag skrev avlägsna öar och interkontinentala flygningar.

Uppenbarligen hjälpte det inte...
Citera
2020-12-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, dom hade knappast några sjökort till Påskön. Tror du att 9/11 flygplanen knappade in WTC i en gps, dom följde landmärken.

Nu missar du poängen. Igen.

Om de hade knappat in WTC i flygdatorn hade de hittat fram. Flygplanen har flera av vandra oberoende navigationssystem, dels GPS och dels tröghetsnavigering, och både dessa system bygger på att jorden är en sfär.
Citera
2020-12-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Medan du själv levererar bevis efter bevis eller? Det finns ju inget som tyder på en platt jord. Däremot fonns det massor av saker man kan se själv som inte är möjliga på den platta jord du 'beskriver'. Beskriver inom citattecken, eftersom du du själv inte vet speciellt mycket om den platta jord vi bor på. Du tror att det är en styrka, för då kan du ducka så fort någon påpekar ett förhållande som är omöjligt att få ihop med en platt jord.

Vi kan ta kartan till exempel. Hur är det möjligt att folk faktiskt hittar till avlägsna öar med båt eller flygplan då de faktiskt använder sig av kartor och sjökort baserade på en rund jord.

Varför kan man inte se solen på natten? Du tror ju den befinner sig ovanför den platta den jordytan hela tiden.
Jag behöver inte leverera bevis för platt jord då jag inte bryr mig om det längre.

Jag vet inte vad kartor är baserade på.

Jag tror solen försvinner ur mitt perspektiv, därför ser jag den inte på natten. Utöver det så jag att solen lyser upp atmosfären, det är alltså inte bara solen självt som ger ljus. När solen rör sig bort lyser inte längre atmosfären.
Citera
2020-12-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej.
Ok, linjerna kommer inte mötas om man ritar upp dom på en nedskalad plan yta. Tack.

Om man mäter vinkel till polstjärnan från tex Kiruna, Stockholm och Paris och drar linjer enligt dessa vinklar på en nedskalad yta finns det då någon geometrisk form på ytan där resultatet blir att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Citera
2020-12-21, 19:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har svarat på din lista, den består påståenden som du inte kan leda i bevis.

Så här låter en av dina frågor:
"Fråga 1b: Lek med tanken att jorden är ett klot (du har själv åkt upp med rymdraket och sett det med egna ögon), kan du hålla med om att alla mina punkter tillsammans är fenomen som per automatik då stämmer med jordens form.
Observera att jag inte säger att det är bevis, utan att det automatiskt punkt efter punkt stämmer hur vi skulle observera varje punkt om jorden är ett klot."

Frågan antar att jorden är rund, det är vad du ska bevisa, antagandet att jorden är rund kan inte ingå i bevisningen för att jorden är en sfär. Vidare är frågan ledande och helt värdelös ur bevissynpunkt.

Jag påpekar detta för dig gång på gång varvid du blir förnärmad och dramatisk över att jag inte svarade på dina rentav infantila frågor.

Om du inte gillar att diskutera i tråden kan du lämna den och se vidare på Star Trek.

Fast det är ju faktiskt DU som inte vill diskutera...

Det blir liksom helt befängt att du kommer med påståendet att jag inte vill diskutera när du är den personen i denna tråd som gång på gång vägrar att svara på någons frågor, teorier eller tankar:

1. Du kommer med ett påstående:
2. Vi argumenterar emot dig för vi det du säger inte fungerar med verkliga observationer.
3. Du svarat alltid med Jag vet inte, det bygger på att jorden är ett klot eller det är ställda frågor.
4. Vi frågar om du kan komma med en förklaring på hur verkliga observationer fungerar på den platta jorden.
5. Gå tillbaka till punkt 3 och repetera 2-3 gånger.
6. Du kommer med ett nytt påstående.
7. Gå tillbaka till punkt 2 och repetera i evighet.

Det är du och ingen annan som vill föra en diskussion där du faktiskt kommer med förklaring. Det är DU som vägrar tänka i vidare banor, gå utanför boxen. Vi som förklarar att jorden är ett klot gör just det för vi försöker se hur våra verkliga observationer fungerar på ett klotformad jord OCH en platt jord...

Så kom in i matchen och börja diskutera!!!
Citera
2020-12-21, 19:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nej. Jag tror inte stjärnor är fysiska objekt. Mitt argument för det är att Polstjärnan inte används som ett fysiskt objekt, dess position borde kunna tillvaratas på det sätt som du menar att den bevisar jordens sfäriska form. Men det sker inte, inte ens på den runda jorden.

Man kan enbart använda sig av vinklar från himlakroppar, man kan trots en sidas kända avstånd inte generera ett avstånd på jorden. Det strider mot ditt argument ovan. Polstjärnan talar emot rund jord.

Jag undrar om man kan räkna ut längden på en okänd sida av en rätvinklig triangel om man känner till längden på två av sidorna?
Citera
2020-12-21, 19:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
När de första européerna landsteg på Påskön, visste de då redan att Påskön existerade och var den låg?
Citera
2020-12-21, 19:53
Medlem
Citat:

Jo man kan generera ett avstånd men eftersom hypotenusan och den långa kateten är i princip lika långa krävs det att du mäter vinkeln med väldigt stor noggrannhet. Och eftersom det är praktiskt omöjligt att mäta miljondelar av en grad så finns det inte någon praktiskt tillämning.

Citat:
Polstjärnan talar emot rund jord.

Du upprepar detta om och om igen. Men ingen förstår varför och du är helt oförmögen att vidareutveckla ditt påstående.

Att det inte är praktiskt möjligt att mäta miljondelar av en grad är definitivt inget som talar emot en rund jord. Det är lika omöjligt oavsett jordens form.

Och faktum kvarstår: du kan inte ge en förklaring till våra observationer av polstjärnan på en tänkt platt jord. Vetenskapligt är det då ett evidens (bevis) för att jorden inte är platt, observationerna går inte att förklara på en platt jord. Observationerna är evidens för att hypotesen "jorden är platt" är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-21 kl. 20:01.
Citera
2020-12-21, 19:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
När de första européerna landsteg på Påskön, visste de då redan att Påskön existerade och var den låg?

Ja. Och hur de som bodde där då kom dit vet man ju inte till 100% men det lär ju ha varit vattenvägen. Men visste de att det låg en ö så långt bort de med hjälp av sitt lokalsinne kunde segla till?

Hur många som sen ville till eller från Påskön gick under pga 'dåligt lokalsinne'?
Citera
2020-12-21, 20:31
Medlem
Citat:
... Jag vet inte vad kartor är baserade på ...

Vi kan ju vända på resonemanget. Passar alla kända avstånd och riktningar in på en platt jord?

Retorisk fråga, svaret är nej. De avstånd och riktningar vi känner till är inte förenliga med en platt jord.

Citat:
... Jag vet inte vad kartor är baserade på ...

Fast det vet du ju egentligen.

Kartorna är baserade på en sfärisk modell där t.ex latituder är som längst vid ekvatorn och där de blir kortare och kortare ju längre från ekvatorn man kommer.

Känner du verkligen inte till detta?
Återigen en retorisk fråga, självklart är du väl medveten om detta. Men du föredrar att ljuga om din egen kunskap. Patetiskt och vansinnigt löjligt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-21 kl. 20:33.
Citera
2020-12-21, 20:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag vet inte vad kartor är baserade på.
Men det vet de flesta andra på vår sfäriska planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in