2020-12-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det är inte tandlöst. Det är ju exakt samma som gällt åt andra hållet..
Inser du hur många danskar som jobbar i vården i Skåne och vise versa?

Men då har det ingen större effekt.

Ja, men varför skulle danskarna vilja jobba i vården här och få sämre betalt än i hemlandet?
Citera
2020-12-21, 21:20
Medlem
I Jönköping har det inte vart tyngre tryck på coviden än nu och fler inlagda.

Toppar det ur på andra regioner också?
Citera
2020-12-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Trist bara att det tog svenska politiker åtta månader av en pandemi att komma på att något sådant ev kunde behövas...

Dels tror jag att detta kom som en chock i början. Varken FHM eller regeringen var beredda på att en del av folket fullständigt sket i alla regler och rekommendationer.

Sen blev de känsligt när man inte kunde gå ut offentligt och säga som det var.

Sen kände man att det var tvunget pga att de dog själva som flugor.. man ska ju ta extra väl hand om de "svaga grupperna" - som skiter i reglerna..

Först NU börjar även tidningarna skriva vad det hela handlar om. Innan detta skulle man ha stämplats som "rasist".

Att man ordnar hand-i-hand - fester under dessa tider och att man ordnar religiösa sammankomster där man befinner sig tätt inpå varandra och bugar sig i grupp.

Det har man inte fått prata om öppet - hittills..

Däremot har det varit helt ok att kritisera Tegnell och Löfvén för det att de INTE ha kunnat skydda dessa hjärndöda individer från sin egen dumhet.
Citera
2020-12-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Det kan möjligen vara ett tecken på att 40% av Stockholmarna redan varit i kontakt med covid - 19. Inte otroligt att det börjar sakta ner när/om uppemot hälften av invånarna varit i kontakt. Dock får man inte glömma att nivån fortfarande är ganska hög. Men, Stockholm kanske har det värsta bakom sig.

Vi har sett en platå ett bra tag nu i Region Stockholm. Som hemmahörande i regionen så ser jag ingen direkt anledning till varför smittan minskar om det inte handlar om en utbredd immunitet. Kolla Stockholms lokaltrafik och hur folk beter sig i köpcentrum.
Citera
2020-12-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi har sett en platå ett bra tag nu i Region Stockholm. Som hemmahörande i regionen så ser jag ingen direkt anledning till varför smittan minskar om det inte handlar om en utbredd immunitet. Kolla Stockholms lokaltrafik och hur folk beter sig i köpcentrum.

En kombination av immunitet och beteende vill jag nog säga. På min arbetsplats t.ex. skulle jag säga att närvaron på kontoret nästan är den lägsta någonsin sedan pandemin startade, även om skillnaden inte är jättestor mot tidigare.
Citera
2020-12-21, 21:25
Medlem
Någon som vet hur London var drabbat jämfört med resten av Storbritanien fram till början av december, då den smittsamma varianten exploderade?
Citera
2020-12-21, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FHM har gjort nya scenarior för regionerna. Hur väl kommer dessa överensstämma?

Har de tagit med den brittiska mutationen i sin kalkyl,,🤔

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-nya-scenario-for-smittan-grafer-region-for-region/
Tror inte Brittiska sjukan är med här. Det skulle förutsätta att FHM vore proaktiva i sina analyser och blixtsnabbt inkluderade ny relevant info, och det finns inget i deras historik som pekar mot detta. På dessa scenarios ska man alltså addera den ytterligare smittsamhet som det muterade viruset ger.
Citera
2020-12-21, 21:31
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej du har ret - det er uforståeligt at lande som historisk har haft godt styr på smittestoppende tiltag, er villig til at få udvandet effekten af egne effektive tiltag, af indrejsende udlændinges mulige smitte indslæbning.

Vi har en brutalt naiv och inkompetent regering som har gjort passivt agerande till sin paradgren.

Samtliga myndigheter är tyvärr lika ineffektiva.

Det har till och med gått så långt att vi svenskar nu ser upp till er danskar.
Citera
2020-12-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FHM har gjort nya scenarior för regionerna. Hur väl kommer dessa överensstämma?

Har de tagit med den brittiska mutationen i sin kalkyl,,🤔

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-nya-scenario-for-smittan-grafer-region-for-region/

Den brittiska ökade väl cirka 2ggr snabbare än den "vanliga" på 4 veckor? Krävs ganska många relativa fördubblingar innan den får genomslag. Handlar det om i storleksordningen 1000 smittade nu så blir väl det 4-5 månader innan den kan sprida riktigt med död? Innan dess är förhoppningsvis riskgrupperna och vårdpersonalen vaccinerad, alternativt har de "vanliga" varianterna gett oss naturlig flockimmunitet redan...
Citera
2020-12-21, 21:32
Medlem
Jag undrar om inte "stänga gränserna" snarare har något med detta att göra:

INTERPOLs generalsekreterare Jürgen Stock förväntar sig en kraftig ökning av koronavirusvaccinerelaterad brottslighet inom en snar framtid.

- När vacciner distribueras kommer brottsllighet att öka dramatiskt, berättade Stock enligt tyska affärsveckan WirtschaftsWoche på måndagen, enligt AFP.

- Vi kommer att se lagerintrång och attacker mot vaccintransporter, fortsatte han.

Stock sa i en intervju att man också förväntar sig mer korruption i samband med Corona-vacciner.

- Korruption relaterat till snabbare tillgång till ett värdefullt vaccin kommer att blomstra på många ställen.

Olika medel har använts för att förbereda sig för det brott som kan uppstå i samband med distribution av vacciner. I Tyskland till exempel säkerställer federal polis transport och vacciner lagras på hemliga platser.

INTERPOLIN pääsihteeri Jürgen Stock odottaa koronavirusrokotteisiin liittyvän rikollisuuden lisääntyvän jyrkästi lähitulevaisuudessa.

– Kun rokotteita levitetään, rikokset lisääntyvät dramaattisesti, Stock kertoi saksalaiselle liike-elämän viikkolehdelle WirtschaftsWochelle maanantaina AFP:n mukaan.

– Tulemme näkemään tämän varastoihin murtautumisina sekä rokotekuljetuksiin kohdistuvina hyökkäyksinä, hän jatkoi.

Stock sanoi haastattelussa odottavansa myös koronarokotteisiin liittyvän lahjonnan lisääntymistä.

– Arvokkaan rokotteen nopeampaan saamiseen liittyvä korruptio tulee kukoistamaan monissa paikoissa.
Citera
2020-12-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har jag helt missat. Var finns denna information?
Har alltid uppfattat det som en prestigesak för regeringen att inte stänga grundskolorna.

Det sades på pressträffen med dom senaste restriktionerna.
Jag tycker gott dom kunde stängt redan i början av dec.
Citera
2020-12-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
En kombination av immunitet och beteende vill jag nog säga. På min arbetsplats t.ex. skulle jag säga att närvaron på kontoret nästan är den lägsta någonsin sedan pandemin startade, även om skillnaden inte är jättestor mot tidigare.

Julen känns som något av ett eldprov för regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in