2020-12-21, 19:37
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Endeligt en god svensk beslutning som kan forhindre unødig smittespredning.

Nu mangler der kun en dansk regeringsbeslutning om at den danske grænse mod Sverige lukkes tilsvarende så smittespredning fra Sverige forhindres.

Ja, Sverige är ju värre drabbat än Danmark så det är en naturlig konsekvens. Varför inte Norge och Finland stängt sina gränser förstår jag inte.
Citera
2020-12-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Dessa 145 har förmodligen tresiffrigt BMI och blodgrupp Bearnaisesås.. Aldrig har fetman varit farligare så förhoppningsvis blir detta en tankeställare för alla soffpotatisar

Precis, det är just detta jag menar. Över 90% som hamnar på intensivvården har sig själv att klandra för hur de tagit hand om sin hälsa.
Citera
2020-12-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väldigt enkelt. Det fungerar redan i Kina, Australien, Nya Zeeland och Thailand.
Om man inte kan acceptera det så behöver man inte komma hit. I de allra flesta fall är det ju inte nödvändigt.

Gärna för mig. Det tycker jag med.
Det smidigaste är dock att stoppa all trafik för å göra det enkelt.
Citera
2020-12-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror dock det ska vara betydligt mer än BMI 30 för att utgöra en allvarlig riskfaktor för covid. BMI 30 motsvarar 97, 2 kg för en person som är 1,80 lång eller 76,8 för en som är 1,60. Mycket kanske, men inte vrålfeta som har svårt att röra sig direkt. Dessutom tar BMI inte hänsyn till muskelmassa.

Det verket vara högt blodtryck som är största riskfaktorn:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Kolla under riskgrupper, fetma finns inte ens med bland de fyra underliggande sjukdomar som tas upp.

Hjärt- och lungsjukdom 28,1%
Diabetes 25,6%
Högt blodtryck 42,7%
Njursjukdom 6,4%

Studier från Italien pekar på att redan BMI över 30 ger ökad risk. Jag tror det beror på att man vid bukfetma har sämre blodsockerreglering. Muskler gör förstås ingen skada. Bukfetma är det som är farligt.
Citera
2020-12-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja, Sverige är ju värre drabbat än Danmark så det är en naturlig konsekvens. Varför inte Norge och Finland stängt sina gränser förstår jag inte.

Nej du har ret - det er uforståeligt at lande som historisk har haft godt styr på smittestoppende tiltag, er villig til at få udvandet effekten af egne effektive tiltag, af indrejsende udlændinges mulige smitte indslæbning.
Citera
2020-12-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Gärna för mig. Det tycker jag med.
Det smidigaste är dock att stoppa all trafik för å göra det enkelt.
Ja men det kan ju finnas fall när det är väldigt viktigt och då skall det finnas en möjlighet att komma in i landet. Framför allt gäller det naturligtvis svenskar som befinner sig i utlandet. De får bo på hotell i två veckor.. Naturligtvis väldigt billigt till självkostnadspris. Jag vet till exempel att hemvändande thailändare får bo på hotell.
Detta är också ett sätt att hjälpa den utsatta hotellbranschen.
Möjligen kunde karantän ersättas med testning. Men i så fall skall det vara säkra tester och man skall inte släppas in i landet förrän man har fått svar på dem.
Citera
2020-12-21, 20:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En fråga, sparar man alla tester som görs rent praktiskt, så man kan leta efter den nya varianten på redan tagna tester eller behövs det nya tester för att kunna spåra ?
Nej, alla PCR-proversparas inte. Om man vill kan man godkänna att ens prov sparas i en biobank när man lämnar provet.
Citera
2020-12-21, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Frågan är vad som händer efter jullovet. Nu panikstängs i princip allting. Ska skolor med miljontals elever öppna upp som vanligt i början av januari och köra som vanligt, samtidigt som man nu stänger igen närmast allt. Fritidsaktiviteter för barnen ställs in. Idrottshallar, fritidsgårdar och bibliotek stängs.
Har svårt att se att läget skulle vara väsentligt annorlunda om 15-20 dagar. Vaccinen börjar ju inte på allvar att rullas ut förrän nästa år och hörde jag rätt får Sverige tillgång till 80 tusen doser i veckan, varav hälften sparas för att kunna ges som dos2. Skyddad är man dessutom först cirka 14 dagar efter första dosen. Tror vi först kommer se en reell skillnad med hänsyn till vaccinet först någon gång under mars/april. De nedstängningar Sverige gör nu, borde man gjort redan i början av dec. Då hade man haft chansen att kombinera detta med jullovet och skapat en naturlig karantän som hade kunnat pressa ned smittan.

Nu sket man det från statens sida och tillät skolan att köra på ända in i kaklet och öppnar man upp detta igen under januari kommer man göra det i ett läge då vi har mycket hög smittspridning. Jag undrar hur det ska gå. Tror inte det kommer gå bra. Proaktiva åtgärder har inte varit FHM och regeringens starka sida under denna pandemi.
Citera
2020-12-21, 20:03
Medlem
Hur blev det med arbetspendlare som åker till Danmark varje dag?
I och Med att det inte verkar gälla dom blir det ju rätt tandlöst.
Citera
2020-12-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Att planen ikväll fortfarande går är väl inte så konstigt? Svenskar får ju fortfarande resa in. Däremot, som jag förstår det, kommer inte andra resenärer från Storbritannien att släppas in.

Vilka plan är det som går? Alla är inställda sedan 16.00 vad jag kan se. Alltså de som skulle lyft efter 16.00..
Citera
2020-12-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är vad som händer efter jullovet. Nu panikstängs i princip allting. Ska skolor med miljontals elever öppna upp som vanligt i början av januari och köra som vanligt, samtidigt som man nu stänger igen närmast allt. Fritidsaktiviteter för barnen ställs in. Idrottshallar, fritidsgårdar och bibliotek stängs.
Har svårt att se att läget skulle vara väsentligt annorlunda om 15-20 dagar. Vaccinen börjar ju inte på allvar att rullas ut förrän nästa år och hörde jag rätt får Sverige tillgång till 80 tusen doser i veckan, varav hälften sparas för att kunna ges som dos2. Skyddad är man dessutom först cirka 14 dagar efter första dosen. Tror vi först kommer se en reell skillnad med hänsyn till vaccinet först någon gång under mars/april. De nedstängningar Sverige gör nu, borde man gjort redan i början av dec. Då hade man haft chansen att kombinera detta med jullovet och skapat en naturlig karantän som hade kunnat pressa ned smittan.

Nu sket man det från statens sida och tillät skolan att köra på ända in i kaklet och öppnar man upp detta igen under januari kommer man göra det i ett läge då vi har mycket hög smittspridning. Jag undrar hur det ska gå. Tror inte det kommer gå bra. Proaktiva åtgärder har inte varit FHM och regeringens starka sida under denna pandemi.
Skolorna ska vara stängda till 24 Jan minst.
Citera
2020-12-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hur blev det med arbetspendlare som åker till Danmark varje dag?
I och Med att det inte verkar gälla dom blir det ju rätt tandlöst.

Det är inte tandlöst. Det är ju exakt samma som gällt åt andra hållet..
Inser du hur många danskar som jobbar i vården i Skåne och vise versa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in