2020-12-21, 19:04
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folk kan ju faktiskt inhämta information och fördjupa sig i ämnet virus om de är intresserade, på riktigt alltså, och bilda sig en egen uppfattning. Om folk inte gör det utan väljer att okritiskt lyssna på någon som förminskar viruset så får de stå sitt kast.

Det är aldrig fel att lyssna på båda sidor och självständigt efter egen förståelse bilda sig en uppfattning.

Bara för att majoriteten anser att Covid-19 är i paritet med digerdöden eller vad det nu kan vara, betyder det ju inte att det faktiskt måste vara sant.

Får man inte förminska viruset för att det går emot det som uppfattas som konsensus?

Får man inte ha en avvikande uppfattning bara för att Covid-19 har orsakat en pandemi?

Vad kan du om virus och immunförsvar i allmänhet och Covid-19 i synnerhet, som den som förminskar det här viruset inte kan?

Motsatsen till förminska är förstora, kanske inte heller så smart?
Vanligt folk klarar av att se nyanser på saker och ting. Är det svårt?

Det flesta varken förstorar eller förminskar, de ligger någonstans i mitten. Det är väl enbart här i forumet man stöter på det fåtalet människor som ständigt nöter era slitna uttryck om att majoriteten jämför detta med digerdöden. Går ni aldrig utanför dörren och upplever verkligheten? Den är helt annorlunda än den bild ni får av inläggen i forumet.
Citera
2020-12-21, 19:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Sådan. Det var på tide, men ved man hvor mange positive prøver der bliver sekventeret i Sverige?

Det borde gå att få tag på den informationen på FHM:s hemsida.
Citera
2020-12-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hoppas du har rätt. Sedan tror jag även att EU har haft påtryckningar

Från vem?
USA har väl fortfarande öppet mot U.k .
Citera
2020-12-21, 19:13
Medlem
AndersTengells avatar
syns ju klart och tydligt att resenärerna som nyss landat tar sitt ansvar, speciellt kvinnan i mitten av inslaget som inte har mask och smaskar på nått tuggummi.. visst är hon påväg till nått ställe att testa och isolera sig på nu?

https://www.aftonbladet.se/tv/a/kRMA5B/har-landar-london-resenarerna-jag-tanker-stanna-hemma
Citera
2020-12-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
någon som vet om det kommer att bli förbjudet att träna på gym från och med 24:e dec?

jag har nu ett medlemskap på ett gym som har öppet dygnet runt.

Gym ska hållas stängda heter det.
Citera
2020-12-21, 19:16
Medlem
Sverige har en massa hotell, färjor och flyktinganläggningar som nu står mer eller mindre tomma. Varför kan inte dessa användas som karantänhotell. Det borde vara en enkel sak att fixa till. De som bor där kan få betala vad det kostar.
Två veckors karantän för alla som kommer in i landet måste bli obligatoriskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
NU!

Sverige stoppar resor från Danmark och Storbritannien efter att en ny variant av coronaviruset spridits i länderna. Inreseförbudet gäller en månad framåt, meddelar regeringen.

Endeligt en god svensk beslutning som kan forhindre unødig smittespredning.

Nu mangler der kun en dansk regeringsbeslutning om at den danske grænse mod Sverige lukkes tilsvarende så smittespredning fra Sverige forhindres.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag bor i södra Sverige om du känner att du har någonting att säga till mig. 0.1% dödlighet hos personer 49 år och ner, och så mycket som 0.02-0.05% för ännu yngre personer. Det är inte så jävla stor skillnad från vanlig influensa. Självklart träffar jag inga närstående, och enbart för att du är så hatisk skall jag bege mig till ICA och kladda lite. Behöver någon intensivvårdas kanske de skulle börjat ta hand om sin hälsa först, fetton.

Den är 0.1% för denna grupp förutsatt man kan bedriva den vård vi gör i dagsläget. För att kunna göra det krävs det att samtliga medborgare ställer upp och gör sitt bästa och följer de råd och rekommendationer vi ålagts för att inte på något sätt riskera att sprida smitta vidare, något du förmodligen misslyckats med.

Det spelar ingen roll vad man än fått för resultat på iqtest eller andra mätningar när man inte förstår kausalitet så snälla, sluta slå dig för bröstet med dina resultat.

Försök att inte förringa långsiktiga symtom för yngre människor heller, det kommer bli en uppsjö av människor som får sina liv förstörda eller försämrade på grund av denna förkylning.
Senast redigerad av onerider 2020-12-21 kl. 19:19.
Citera
2020-12-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Hoppas alla som inte håller på restriktionerna dör en plågsam död

Det kommer inte bli så, det är dom svagaste som håller hårdast på restriktionerna för dom är rädda att dö.

Dom unga och friska kommer inte bli allvarligt sjuka och lever som vanligt.
Citera
2020-12-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Den är 0.1% för denna grupp förutsatt man kan bedriva den vård vi gör i dagsläget. För att kunna göra det krävs det att samtliga medborgare ställer upp och gör sitt bästa och följer de råd och rekommendationer vi ålagts för att inte på något sätt riskera att sprida smitta vidare, något du förmodligen misslyckats med.

Det spelar ingen roll vad man än fått för resultat på iqtest eller andra mätningar när man inte förstår kausalitet så snälla, sluta slå dig för bröstet med dina resultat.

Vi hamnar fortfarande under 1% utan IVA, jag har räknat på siffrorna - hur många som avlider och hur många som krävt intensivvård. Jag förstår 'kausalitet' intala dig inte något annat. Har du klagomål så kan du posta ett skriftligt brev till riksdagen, rekommendationer stoppar ingen från att göra som de vill. Vi har inga skyldigheter att bry oss.
Citera
2020-12-21, 19:21
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Den lär ju finnas här redan. Enligt Jyllandsposten nyss så finns den brittiska versionen av viruset redan i Danmark.

Såg till min glädje idag ute på stan i alla fall att många yngre börjat bära munskydd. Hoppas fler börjar ha det.

Ja, men det är väl högst troligt att den mutationen finns här då den funnits i Storbrittanien sedan september, liksom i Australien (där man inte verkar ha sett samma snabba spridning) och redan har konstaterats i Danmark.
Om spridningsförmågan bara är baserad på relativ prevalens över tid så måste det ju finnas mängder med andra påverkansfaktorer för spridning som det i stort sett är omöjligt att rensa för? Eller har förmågan fastställts på något annat sätt?
Senast redigerad av Richard-III 2020-12-21 kl. 19:30. Anledning: Korr
Citera
2020-12-21, 19:22
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag tror att jag släpat hem den nya varianten till Sverige, kom hem från Storbritannien förra veckan och igår blev jag lite förkyld med hosta men jag tänkte inte mer på detta så jag gick och handlade mat och sedan vidare till ett större köpcentrum för julklappar och kläder. Denna måndag morgon gick jag på autopilot och hoppade på tåget och sedan bussen till jobbet, där jag snabbt mer sjuk. Trist att jag inte tänkte så mycket på det.

Nä just det. Tänkte inte så mycket på det..
Förståndshandikappad?
Fattar du inte att det är just tänk som detta som orsakar spridning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in