2020-12-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Kortsiktigt. Sen jag skrev har det gått upp. Torr knappast det kommer fortsätta ner mer än 5% idag.
Men jag har säkert fel. Brukar ha det ganska ofta

Edit: ser ut att vända tillbaks något just nu. På dom flesta indexen

Vi håller tummarna för fortsatt nedgång :-)
Citera
2020-12-21, 12:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Kortsiktigt. Sen jag skrev har det gått upp. Torr knappast det kommer fortsätta ner mer än 5% idag.
Men jag har säkert fel. Brukar ha det ganska ofta

Edit: ser ut att vända tillbaks något just nu. På dom flesta indexen

Mm, bullish divergence på DAX för 30 min. Den stora frågan blir såklart om det bara är rekyl eller verklig vändning.
Citera
2020-12-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mm, bullish divergence på DAX för 30 min. Den stora frågan blir såklart om det bara är rekyl eller verklig vändning.

Har svårt att tror att det blir en snabb gapnfil i usa idag
Citera
2020-12-21, 12:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ja, det är något svårt att se.
Kanske därför så blir fallet.

Svårt också att se att SPX öppnar positivt på något vis.
Kanske också därför så blir fallet. :)

Marknaden är inte så ofta särskilt logisk.
Citera
2020-12-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jo det var ironi mannen
Bottenfiske är den nya folksporten
Köper hellre investor för 2000:- än chansar på norwegian , gick ju dåligt redan innan corona så varför skulle det gå bättre framåt? Ser 0 potential där
Investor får gärna ligga lådan i 15 år
OP Big No
Ericsson ser väl lite bättre ut men nja det finns mera intressanta case

Det är för mig ett mysterium hur NAS är en av de populäraste aktierna bland "småsparare"
Citera
2020-12-21, 14:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Det är för mig ett mysterium hur NAS är en av de populäraste aktierna bland "småsparare"

Ja, det är inget för småsparare direkt.
Däremot kan man förstå intresset iom att statlig uppbackning finns osv.

-

Möjlig bullish divergence på SPX (SPX500US) på 1h:
https://i.imgur.com/ZcB9h5s.png

Hur det blir får vi se om ca 3 minuter.

Edit: Bekräftad.
Nej, det betyder inte att det går upp till månen. En bekräftad bullish divergence på 1h efter att det gått ned rejält är dock intressant. Just nu är det något gott om motstånd uppåt som gör att ev. uppgång kan gå väldigt trögt dock. Redan innan de röda linjerna på grafen på 1h är det gott om motstånd så motstånd uppåt finns ingen nöd på.

Edit 2: Ok, upp något men inte till månen. Fortfarande gott om motstånd uppåt.
Praktiskt för egen del betyder det att jag inte utförde köp i BEAR DAX x20, något som var planerat om någon institution gick in och såg till att avvärja denna bullish divergence. Något som är vanligt att dessa gör de 5-10 sista sekunderna innan 30 eller 60 min stänger.

Intressant för S&P nu är det faktum att 'vanliga' index öppnar 15:30, dvs om 9 minuter i skrivande stund. S&P-terminer som SPX500USD drar sig oftare än sällan mot +/-0 efter runt 14:30 och så även nu.

För den våghalsige lär det garanterat finnas gott om pengar att vinna (och förlora...) mellan kl. 15:25 och 15:35.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-21 kl. 15:22.
Citera
2020-12-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Kan bara instämma ..
EVO har 53000 ägare , skulle säga att vi kommer lyckas bättre
Vinst och vinsttillväxt gör stor skillnad
Citera
2020-12-21, 15:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Kan bara instämma ..
EVO har 53000 ägare , skulle säga att vi kommer lyckas bättre
Vinst och vinsttillväxt gör stor skillnad

Om man går in på Avanza varje dag och ser till förlorarna är det oftast väldigt många som sitter på dessa aktier dock. Antal ägare verkar alltså inte vara något särskilt bra mått på hur bra en aktie är att äga. Eller tänker du på någon annan variabel som du glömde nämna? (nej, jag är inte sarkastisk -- det har jag inte tid med)
Citera
2020-12-21, 15:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Herrejävlar. Några dagar till såhär så är halva min uppgång raderad. Vänder det uppåt imorgon så vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätter det neråt imorgon så pytsar jag in 100k jag har liggande. Får bli nån bred fond.

Som vanligt har jag noll koll utan överraskas totalt av både upp- och nergångar. Detta borde man ändå fattat med tanke på allt snack hela helgen om muterat virus...
Citera
2020-12-21, 15:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Herrejävlar. Några dagar till såhär så är halva min uppgång raderad. Vänder det uppåt imorgon så vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätter det neråt imorgon så pytsar jag in 100k jag har liggande. Får bli nån bred fond.

Som vanligt har jag noll koll utan överraskas totalt av både upp- och nergångar. Detta borde man ändå fattat med tanke på allt snack hela helgen om muterat virus...

Min långa position i OMX gick från runt +430% ned till +253% ett tag.
Det var inte så roligt, men då detta var en lång position var någon typ av nedgång ingenting som kom som en överraskning.

Du kanske ska sluta överraskas av nedgångar?
Det går både upp och ned trots allt.

Istället för att gå in med 100k på en gång kanske du ska sprida köpet något över tid.
Citera
2020-12-21, 17:53
Medlem
Så Flashback får panik när:

OMXSPI -1,84%
OMXS30 -2,21%

Tror ni som känner er träffade bör fundera på om börsen verkligen är något för er överhuvudtaget.
Citera
2020-12-21, 18:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Vilket redigt 'mind fuck' från SPX idag:
https://i.imgur.com/Dr7qmPF.png
SPX @ 15 min

Går alltså upp något vid öppning, en solklar sk "tjurfälla", för att sedan dyka ned och möjligtvis skapa en ännu större björnfälla.

'gap fill' för SPX var som både du och jag trodde väldigt svårt att se.
Så svårt att se att det rentav är en möjlighet, en nästintill omöjlig möjlighet som plötsligt inte ser helt omöjlig ut.

Det hade varit något festligt om S&P faktiskt går upp och fyller den gap som skapades. Fortfarande något svårt att se dock.

Det som dock talar för den typen av extrema scenario är dock att det givet är så att om man hela tiden kan göra väldiga vinster varje gång det går ned 6-7% kommer köparna komma in tidigare och tidigare, dvs det slutar gå ned 6-7% och alla dippar bortåt 3% ses som köplägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in