2020-12-21, 07:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Viktigt att skrämma så många som möjlig nu i vaccin tider, därför skriker man högt om brittiska mutationen. Om viruserna har likheter så skyddar ju antikroppar för den ena från den andra så är det ju ingenting att skrämma om

Nä, men det blir svårare att undgå att bli smittad nu.
Citera
2020-12-21, 07:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ska man vara säker ska man inte lämna hemmet de närmaste halvåret. Tror de flesta smittade inte kunde förhindra att de blev det.
Dels har de ingen aning om hur de fick smittan, dels kan det vara någon i det egna hemmet som de inte kunnat undvika att träffa. Och denne hade som sagt ingen aning heller.

De man ser som tar risker är unga, barn i grupper, tonåringar i grupper, yngre vuxna som styrker nära andra. De som är över 60 år drivs av självbevarelsedrift, de vill inte dö. Så dem behöver man inte säga till.
Tegnell säger att barn inte sprider smittan, ha ha om de inte bär på den så klart men annars gör dom ju det utan att bli sjuka själva.

Även medelålders vuxna har fruktansvärt svårt att hålla avstånd. Bor på en mindre ort i VGR och går ut med hund några gånger dagligen oftast tillsammans med en och samma person och vi håller avstånd. MEN se på fan löpare, joggare och andra egon använder vårt säkerhetsavstånd för att passera oss. Blir så frustrerad. Däremot de allra flesta barnen är nog upplysta i skolan. De kan fråga om de får klappa hundarna, jag säger nej och förklarar - Barnen reagerar direkt - javisst ja och så säger dom hej då inga sura miner alls. Vuxna som man säger till reagerar med att stirra ilsket på mig.
Citera
2020-12-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Även medelålders vuxna har fruktansvärt svårt att hålla avstånd. Bor på en mindre ort i VGR och går ut med hund några gånger dagligen oftast tillsammans med en och samma person och vi håller avstånd. MEN se på fan löpare, joggare och andra egon använder vårt säkerhetsavstånd för att passera oss. Blir så frustrerad. Däremot de allra flesta barnen är nog upplysta i skolan. De kan fråga om de får klappa hundarna, jag säger nej och förklarar - Barnen reagerar direkt - javisst ja och så säger dom hej då inga sura miner alls. Vuxna som man säger till reagerar med att stirra ilsket på mig.
Ibland blir det absurt när man ska handla mat. Jag var på Willys där personalen trängde sig förbi och höll inga som helst avstånd.
Citera
2020-12-21, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
I Tyskland är det ord och inga visor. Där höll de kvar planet från Storbritannien som kom igår kväll. Här fick resenärerna förstås gå rakt ut i samhället...

NIVETTE DAWOD12 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=466419
Listan med länder som stänger sina gränser för resande från Storbritannien blir allt längre.

___

I Hannover sitter minst 63 britter som just ankommit till Tyskland fast, och får inte lämna flygplatsen innan de kan uppvisa ett negativt provsvar för covid-19. Personal har ställt upp tältsängar och genomför snabbtester.

Lokala myndigheter har bett om ursäkt för olägenheten, som inte blir mindre av att julhelgen står för dörren.

– Vårt mål är att förhindra att den nya virusvarianten tar sig in i regionen, säger Andreas Kranz, hälsoansvarig på kommunalförbundet Hannover, till den tyska nyhetsbyrån DPA.
Citera
2020-12-21, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Om ni har problem med att löpare passerar mellan er när ni är ute och går låter det som att ni går i bredd. Nu är jag inte löpare själv men instinktivt så försöker man ju ta sig förbi eller möta folk där det finns som mest plats. Gå ni i bredd på en gång/cykelbana med 2 meter mellan er så låter det som att det finns mest plats mellan er.

Prova att hålla avstånd men inte i bredd.
Citera
2020-12-21, 08:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om ni har problem med att löpare passerar mellan er när ni är ute och går låter det som att ni går i bredd. Nu är jag inte löpare själv men instinktivt så försöker man ju ta sig förbi eller möta folk där det finns som mest plats. Gå ni i bredd på en gång/cykelbana med 2 meter mellan er så låter det som att det finns mest plats mellan er.

Prova att hålla avstånd men inte i bredd.

Det finns gått om platser runt oss och det finns gått om plats att passera med avstånd.
Ibland går vi efter varandra men de väljer att springa så nära att man känner deras andedräkt.
Kommer detta nya virus kommer jag att ta med mitt ridspö och sticka ut med röd trasa på
Alltså på vår lilla ort finns gått om plats och få människor ute, knappast någon biltrafik alls
Citera
2020-12-21, 08:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Tyskland är det ord och inga visor. Där höll de kvar planet från Storbritannien som kom igår kväll. Här fick resenärerna förstås gå rakt ut i samhället...

NIVETTE DAWOD12 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=466419
Listan med länder som stänger sina gränser för resande från Storbritannien blir allt längre.

___

I Hannover sitter minst 63 britter som just ankommit till Tyskland fast, och får inte lämna flygplatsen innan de kan uppvisa ett negativt provsvar för covid-19. Personal har ställt upp tältsängar och genomför snabbtester.

Lokala myndigheter har bett om ursäkt för olägenheten, som inte blir mindre av att julhelgen står för dörren.

– Vårt mål är att förhindra att den nya virusvarianten tar sig in i regionen, säger Andreas Kranz, hälsoansvarig på kommunalförbundet Hannover, till den tyska nyhetsbyrån DPA.

O i Sverige ville Tegnell utreda en vecka först för det finns ju inga bevis.

Vi får se om regeringen lyckas ta nåt formellt beslut idag? I sådana här lägen borde de jobba helg o beslutet borde kommit igår såklart.

Borde inte alla UK resenärer som återvänt senaste dagarna testas o uppmanas att sätta sig själva i karantän?
Citera
2020-12-21, 08:28
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det verkar som hon har någon sjukdom eller liknande som gör att hon svimmar ganska ofta:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/video-pa-sjukskoterska-som-svimmar-efter-vaccinering-sprids-pa-sociala-medier

Hahahaha... eller hur? Och man väljer en sådan person att vara bland de första i världen att ta vaccinet?

Snart är det Jul, tror du på Tomten oxå?
Citera
2020-12-21, 08:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Personliga ansvaret är stort.
Tror inte det finns resurser å testa alla som kommer från uk.

Vi testar 40000 om dagen med PCR. Hur många kommer från UK varje dag?

Snabbtester som region Skåne köpt in hade också varit bättre än ingenting. Hade säkert kunnat plocka de smittsamma.

Sen om folk blivit smittade på planet tex så behövs karantän dessutom.
Citera
2020-12-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hahahaha... eller hur? Och man väljer en sådan person att vara bland de första i världen att ta vaccinet?

Snart är det Jul, tror du på Tomten oxå?

Vadå väljer en sådan person?

All personal på sjukhuset vaccinerades väl?
Citera
2020-12-21, 09:07
Medlem
Overminds avatar
Stefan är fan otrolig:

"Statsminister Stefan Löfven intervjuas i Morgonpasset i P3, och programledarna frågar om när exakt som Sverige kommer att stoppa resor från Storbritannien på grund av den nya virusvariant som upptäckts där.

– Jag kan inte säga exakt när, klockslag och datum, avsikten är att fatta beslut i dag, men så snabbt som möjligt, svarar statsministern.

– Det är bråttom. Men vi måste hantera det enligt lagen.

Några smittofall med den nya virusvarianten har också upptäckts i Danmark, programledarna frågar därför om Sverige kommer att stänga gränsen mot Danmark.

– Nu är det Storbritannien som gäller. Det hanterar vi också gemensamt inom EU. Låt oss följa det och se vad som kan göras ytterligare, säger Stefan Löfven till P3.

Han utesluter alltså inte att man kan stänga gränsen mot Danmark, men vill inte spekulera kring det, säger han.

– Vi följer det här oerhört noga och är beredda att vidta de åtgärder som krävs."

Stefans Regerings ledord: Vi följer det här noga. Vi måste fundera. Vi måste utreda.
Citera
2020-12-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi testar 40000 om dagen med PCR. Hur många kommer från UK varje dag?

Snabbtester som region Skåne köpt in hade också varit bättre än ingenting. Hade säkert kunnat plocka de smittsamma.

Sen om folk blivit smittade på planet tex så behövs karantän dessutom.

Jovisst, men det finns inga såna planer tydligen.
Bättre att stänga inredandet helt som nu är gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in